2026-07-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du får gå till trafikskolan själv, det räknas som filbyte du skall blinka och anpassa dig efter dem på motorvägen
Trafik på motorvägen har normalt ingen skyldighet att byta körfält eller släppa in dig, även om många gör det när det kan ske säkert.

Korrekt!
Tre b
Blick blink bytt
Citera
2026-07-12, 13:09
Medlem
Kan tänka mig scenariot att mc:n kör ut på högerfilen ifrån påfarten där det kommer en bil (bil 1) i högre hastighet bakifrån som han missbedömt hastigheten på, som således kör på honom bakifrån. När bil 1 bromsar så väljer bakomvarande bil (bil 2) över i vänstra körfältet och träffar då mc-föraren som hamnat där efter påkörning av bil 1.

Förare bil 1 misstänks för vårdslöshet. Förare bil 2 för vållande iom att han kör på mc-föraren så att han avlider.

Jävligt tråkigt oavsett exakt hur det gått till.

Kör själv hoj, och mina barn också, och det går inte nog att trycka på att det är alltid mc:n som förlorar, oavsett vem som gjort fel i trafiken.
Citera
2026-07-12, 14:59
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Gäller inte välljningsplikt för motorcyklar? Hur kan en bilist vara ansvarlig för en olycka som beror på att motorcyklisten kör ut från en på-ramp till motorvägen? Kan man vara vårdslös eller vållande när man kör rakt fram på motorvägen?

Jag har lite svårt att föreställa mig ett förlopp som slutar som det gör under dom premisserna, om nu inte motorcykllisten försökte köra om på insidan på rampen och kastade sig ut i filen i sista stund.
Om nu bililsten inte ville lämna plats så borde väl motorcyklisten saktat ner och åkt in bakom, så som man lär sig i trafikskolan.

Även om man ”har rätt” och den andra har väjningsplikt så vill man ju ändå inte skada någon. Ibland får man ett ögonblick av sinnesförvirring och ibland får andra det. Samarbeta och överlev.
Citera
2026-07-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Du får nog kontakta en trafikskola och lära om.

Man har inte väjningsplikt när man kör på via en påkörningsramp, det är ömsesidigt samspel som gäller.

https://trafiko.se/faktabank/kormoment/pafart-korning-och-avfart
Bilisten du pratar om har alltså inte valmöjligheten att inte vilja lämna plats.
Ömsesidig samspel.

Låt oss gå till lagtexten istället, så att du inte får en felaktig uppfattning:
Trafikförordningen 3 kap. 23 §:
"En förare som kör in på en körbana från ett accelerationsfält skall anpassa sin hastighet till trafiken i det körfält som skall beträdas. Föraren skall lämna det accelerationsfält som används så snart det kan ske utan fara. Förare i det körfält som skall beträdas skall underlätta infarten för föraren i accelerationsfältet."

Ja, samspel, men det är ett körfältsbyte och vid sådan gäller väjningsplikt för den som byter körfält (ifall du inte råkar vara en buss i linjetrafik och hastigheten är reglerad till max 50 km/tim). När man pratar om "underlätta" är först och främst den så kallade blixtlåsregeln som avses.
Citera
2026-07-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja - jo men det är ändå för att motorcyklisten är DÖD...
Det går inte att misstänka eller åtala någon då. Men ingen säger att han inte haft del i förloppet.
Lite får man ju tänka själv ibland.
Lätt att det blir fantasier,
Citera
2026-07-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AimeeFawn
Det var ju det jag skrev?
Är du inte läskunnig?

Och du, jag kände honom jävligt bra så passa din tunga nu.
Hur fan kan du ens sitta och skriva något sådant?
Empatilösa jävla grodyngel
Oj en öm tå, märks din nivå och tror inte du kände någon övt för tvivlar på att han omgav sig med personer som beter sig som du...
Citera
2026-07-12, 18:44
Medlem
Hajlajfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AimeeFawn
Jag känner personen som dog och jag kan säga att han var en otroligt uppmärksam och laglydig människa som inte gärna tog onödiga risker i trafiken. Jag vet dock ej hur olyckan uppstod men han kolliderade med en bil och sedan skulle nästa bil försöka undvika den första bilen och då blev han påkörd igen (som jag uppfattade det).

Jag åt på McD Lockarp strax innan 23-tiden i fredags och småsnacka lite med en annan motorcyklist som tog en paus. Vi utbytte aldrig namn, grämer mig lite om det var han då åldern stämde och vi körde samtidigt i princip samtidigt på samma väg, men jag åkte före honom. Vad hade din bekant, den avlidne, för MC?
Citera
2026-07-12, 18:49
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Låt oss gå till lagtexten istället, så att du inte får en felaktig uppfattning:
Trafikförordningen 3 kap. 23 §:
"En förare som kör in på en körbana från ett accelerationsfält skall anpassa sin hastighet till trafiken i det körfält som skall beträdas. Föraren skall lämna det accelerationsfält som används så snart det kan ske utan fara. Förare i det körfält som skall beträdas skall underlätta infarten för föraren i accelerationsfältet."

Ja, samspel, men det är ett körfältsbyte och vid sådan gäller väjningsplikt för den som byter körfält (ifall du inte råkar vara en buss i linjetrafik och hastigheten är reglerad till max 50 km/tim). När man pratar om "underlätta" är först och främst den så kallade blixtlåsregeln som avses.

Lagtexten säger ju samma sak som länken jag skickade innan, och ingenting om väjningsplikt, väjningsplikt är väldigt definitivt, ett samspel är inte samma sak.
Antagligen därför två bilförare är misstänkta för brott.
Citera
2026-07-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
...och ändå är det bilförarna som misstänks för brott, trots allt ni hört, sett och tror har hänt på Essingeleden - mer än 600 km från aktuell händelse.
När någon dör utreds det väl alltid om brott begåtts?
Citera
2026-07-12, 21:25
Medlem
Den avlidna är enligt mina källor Dani*l J*ppsson, osäker på vart han är hemmahörande men verkar vara Trelleborg eller Malmö.
Han lämnar minst två barn och sambo efter sig.
Han har haft MC-kort i 2-4 år och enligt uppgifter ”tyckt om fordon och fart”, det får dock tas med en nypa salt och inte alls vara relevant i den här olyckan. För av det jag förstått, utöver det som står i tidningarna, så pekar allt mot att en bilist har brustit i sin körning och att den avlidna också haft maximal otur.
Citera
2026-07-13, 13:18
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Saxar in från länken eftersom den tydligen var svår att klicka på

Tanken är att du ska komma upp i samma hastighet som trafiken på motorvägen/motortrafikleden och hitta en lucka som du kan köra in i utan att störa trafiken. Det är varken du eller fordonen på motorvägen/motortrafikleden som har väjningsplikt, det är ett ömsesidigt samspel.
Chatgpt:

Kort svar: Den som redan kör på motorvägen har företräde. Den som kör på via påfarten måste lämna företräde och anpassa sig till trafiken

Så boka nu tid till körskolan.
Citera
2026-07-13, 14:03
Avstängd
israelisinnocents avatar
Man har endast skyldigheter i trafiken

Mc funkar bra som osynlighetsmantel...
Speciellt med dagens rattsurfare självkörande bilar

Funkar bilar autobroms för mc? Detekteras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in