2026-07-11, 20:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AimeeFawn
Jag känner personen som dog och jag kan säga att han var en otroligt uppmärksam och laglydig människa som inte gärna tog onödiga risker i trafiken. Jag vet dock ej hur olyckan uppstod men han kolliderade med en bil och sedan skulle nästa bil försöka undvika den första bilen och då blev han påkörd igen (som jag uppfattade det).
Hade du känt honom så hade du vetat att det var en bil som först körde på honom och sedan en som inbromsade för att väja för bil 1 som sedan körde på honom en andra gång.
Citera
2026-07-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Hade du känt honom så hade du vetat att det var en bil som först körde på honom och sedan en som inbromsade för att väja för bil 1 som sedan körde på honom en andra gång.
Bara för att man känner någon innebär det inte att man är med den dygnet runt och ser allt som händer. Ganska respektlöst att säga att "Hade du känt honom" när han nu är död. Exakt vad som hände ger sig nog med tiden. Men att mc är osynliga för en del är välkänt, det kan jag skriva under på.
Citera
2026-07-11, 21:56
Medlem
AimeeFawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life

Det var ju det jag skrev?
Är du inte läskunnig?

Och du, jag kände honom jävligt bra så passa din tunga nu.
Hur fan kan du ens sitta och skriva något sådant?
Empatilösa jävla grodyngel
Citera
2026-07-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
...och ändå är det bilförarna som misstänks för brott, trots allt ni hört, sett och tror har hänt på Essingeleden - mer än 600 km från aktuell händelse.
Ja - jo men det är ändå för att motorcyklisten är DÖD...
Det går inte att misstänka eller åtala någon då. Men ingen säger att han inte haft del i förloppet.
Lite får man ju tänka själv ibland.
Citera
2026-07-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja - jo men det är ändå för att motorcyklisten är DÖD...
Det går inte att misstänka eller åtala någon då. Men ingen säger att han inte haft del i förloppet.
Lite får man ju tänka själv ibland.
Inget säger väl heller att han haft det. Däremot verkar båda bilarna haft det. Det låter märkligt i mitt huvud. Kan bilarna ha tävlingskört?
Citera
2026-07-11, 23:36
Medlem
olasvenssons avatar
MC föraren var antingen drogpåverkad. Det brukar de vara. Körde han HD?
Citera
2026-07-12, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

"Antingen drogpåverkad" skriver du.

Eller? Eller vad? "Inte drogpåverkad", kanske...?
Citera
2026-07-12, 11:47
Medlem
Citat:
Så du vet att föraren var drogad?
Det är till att ha förutfattade meningar.
Stolle
Citera
2026-07-12, 12:16
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Gäller inte välljningsplikt för motorcyklar? Hur kan en bilist vara ansvarlig för en olycka som beror på att motorcyklisten kör ut från en på-ramp till motorvägen? Kan man vara vårdslös eller vållande när man kör rakt fram på motorvägen?

Jag har lite svårt att föreställa mig ett förlopp som slutar som det gör under dom premisserna, om nu inte motorcykllisten försökte köra om på insidan på rampen och kastade sig ut i filen i sista stund.
Om nu bililsten inte ville lämna plats så borde väl motorcyklisten saktat ner och åkt in bakom, så som man lär sig i trafikskolan.

Du får nog kontakta en trafikskola och lära om.

Man har inte väjningsplikt när man kör på via en påkörningsramp, det är ömsesidigt samspel som gäller.

https://trafiko.se/faktabank/kormoment/pafart-korning-och-avfart
Bilisten du pratar om har alltså inte valmöjligheten att inte vilja lämna plats.
Ömsesidig samspel.
Citera
2026-07-12, 12:32
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Du får nog kontakta en trafikskola och lära om.

Man har inte väjningsplikt när man kör på via en påkörningsramp, det är ömsesidigt samspel som gäller.

https://trafiko.se/faktabank/kormoment/pafart-korning-och-avfart
Bilisten du pratar om har alltså inte valmöjligheten att inte vilja lämna plats.
Ömsesidig samspel.
Du får gå till trafikskolan själv, det räknas som filbyte du skall blinka och anpassa dig efter dem på motorvägen
Trafik på motorvägen har normalt ingen skyldighet att byta körfält eller släppa in dig, även om många gör det när det kan ske säkert.
Citera
2026-07-12, 12:36
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du får gå till trafikskolan själv, det räknas som filbyte du skall blinka och anpassa dig efter dem på motorvägen
Trafik på motorvägen har normalt ingen skyldighet att byta körfält eller släppa in dig, även om många gör det när det kan ske säkert.

Saxar in från länken eftersom den tydligen var svår att klicka på

Tanken är att du ska komma upp i samma hastighet som trafiken på motorvägen/motortrafikleden och hitta en lucka som du kan köra in i utan att störa trafiken. Det är varken du eller fordonen på motorvägen/motortrafikleden som har väjningsplikt, det är ett ömsesidigt samspel.
Citera
2026-07-12, 12:50
Medlem
Citat:
Det var den vidrigaste beskyllning jag hört. Att anklaga en som inte kan försvara sig. Svaret kommer gess oavsett vilket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in