Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Gäller inte välljningsplikt för motorcyklar? Hur kan en bilist vara ansvarlig för en olycka som beror på att motorcyklisten kör ut från en på-ramp till motorvägen? Kan man vara vårdslös eller vållande när man kör rakt fram på motorvägen?
Jag har lite svårt att föreställa mig ett förlopp som slutar som det gör under dom premisserna, om nu inte motorcykllisten försökte köra om på insidan på rampen och kastade sig ut i filen i sista stund.
Om nu bililsten inte ville lämna plats så borde väl motorcyklisten saktat ner och åkt in bakom, så som man lär sig i trafikskolan.
Upplever dagligen motorcyklister som tror våra vanliga vägar är F1-banor, förmodligen har mc-föraren fullaccelererat till 150 km/h på 3 sekunder vilket de helt vanliga bilförarna inte kan ha skyldighet att vara beredda på.
Men förloppet kan ju ha varit helt annorlunda och mc-föraren körde normalt, men då borde han ha haft alla möjligheter att med deras enorma bromsskivor att stanna till för att undvika kollision. Hursom var det mc-föraren som skulle köra ut på en motorväg, då bör han hålla hastighet och uppsikt så detta inte sker.
Jag har svårt att se att detta inte beror på motorcyklisten såvida detta inte är ett medvetet mord från någon av bilförarna, t.ex. släpper in mc-föraren mellan bilarna och sedan accar för att klämma ihjäl mc-föraren, men varför skulle bilföraren göra så?