2026-07-11, 13:49
Medlem
MrVarans avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/en-dod-i-motorcykelolycka

Såg att en mc‑förare har dött i en olycka och att två bilförare nu är misstänkta. Vet inte vem personen är, polisen har inte sagt något än. Misstankarna mot bilförarna gör att man undrar om deras körning kan ha spelat in, men det finns inga klara uppgifter om vad som faktiskt hände. Någon som har möjligen mer information kring händelsen?
Citera
2026-07-11, 14:01
Medlem
Citat:
... motorcyklisten blivit påkörd av de båda bilarna när han skulle köra ut på motorvägen ...
Citat:
Förarna till de båda bilarna som var inblandade är nu båda misstänkta för brott.

– Båda misstänks för vållande till annans död. Den ena också för vårdslöshet i trafik, men ingen är frihetsberövad, säger Katarina Rusin.

Det låter ju som om det var medvetet gjort. Antingen pga ovilja att anpassa utrymme eller just för personen i fråga. Det kan ju inte varit mycket trafik där vid den tiden. Platsen är E6 mellan Malmö och Vellinge. Drygt vid 23.

Citera
2026-07-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det låter ju som om det var medvetet gjort. Antingen pga ovilja att anpassa utrymme eller just för personen i fråga. Det kan ju inte varit mycket trafik där vid den tiden. Platsen är E6 mellan Malmö och Vellinge. Drygt vid 23.

Gäller inte välljningsplikt för motorcyklar? Hur kan en bilist vara ansvarlig för en olycka som beror på att motorcyklisten kör ut från en på-ramp till motorvägen? Kan man vara vårdslös eller vållande när man kör rakt fram på motorvägen?

Jag har lite svårt att föreställa mig ett förlopp som slutar som det gör under dom premisserna, om nu inte motorcykllisten försökte köra om på insidan på rampen och kastade sig ut i filen i sista stund.
Om nu bililsten inte ville lämna plats så borde väl motorcyklisten saktat ner och åkt in bakom, så som man lär sig i trafikskolan.
Citera
2026-07-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Gäller inte välljningsplikt för motorcyklar? Hur kan en bilist vara ansvarlig för en olycka som beror på att motorcyklisten kör ut från en på-ramp till motorvägen? Kan man vara vårdslös eller vållande när man kör rakt fram på motorvägen?

Jag har lite svårt att föreställa mig ett förlopp som slutar som det gör under dom premisserna, om nu inte motorcykllisten försökte köra om på insidan på rampen och kastade sig ut i filen i sista stund.
Om nu bililsten inte ville lämna plats så borde väl motorcyklisten saktat ner och åkt in bakom, så som man lär sig i trafikskolan.
De på motorvägen ska bereda plats för trafiken som vill köra på. Så sakta ner och släppa in eller gå över till vänster. Men den som kör på ska också anpassa farten och agera i samförstånd. Man har som sagt inga rättigheter i trafik utan enbart skyldigheter. Här har de som kört på motorvägen troligen istället ökat farten och kört på. Det kan mycket väl finnas kameror som filmat hela förloppet då det är hög trafik i rusningstrafik.
Citera
2026-07-11, 14:57
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:

Upplever dagligen motorcyklister som tror våra vanliga vägar är F1-banor, förmodligen har mc-föraren fullaccelererat till 150 km/h på 3 sekunder vilket de helt vanliga bilförarna inte kan ha skyldighet att vara beredda på.

Men förloppet kan ju ha varit helt annorlunda och mc-föraren körde normalt, men då borde han ha haft alla möjligheter att med deras enorma bromsskivor att stanna till för att undvika kollision. Hursom var det mc-föraren som skulle köra ut på en motorväg, då bör han hålla hastighet och uppsikt så detta inte sker.

Jag har svårt att se att detta inte beror på motorcyklisten såvida detta inte är ett medvetet mord från någon av bilförarna, t.ex. släpper in mc-föraren mellan bilarna och sedan accar för att klämma ihjäl mc-föraren, men varför skulle bilföraren göra så?
Citera
2026-07-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Jag har svårt att se att detta inte beror på motorcyklisten såvida detta inte är ett medvetet mord från någon av bilförarna, t.ex. släpper in mc-föraren mellan bilarna och sedan accar för att klämma ihjäl mc-föraren, men varför skulle bilföraren göra så?

Nu är det ju ändå synd att någon skulle dö, men den som kört Essingeleden vet att mc-förare är blixtsnabba att slinka in i den minsta lucka mellan bilar, när dom zick-zackar genom trafiken.

Varje trafikant är själv skyldig att hålla ett säkert avstånd till framförvarande. Motorcyklisten kanske missbedömde sin förmåga och det avstånd som behövdes när han tyckte han såg en lucka mellan bilarna?
Citera
2026-07-11, 15:20
Moderator
pudelluss avatar
Justerad rubrik. Tidigare: En död i motorcykelolycka – två misstänks för brott (2026-07-11).

/Mod
Citera
2026-07-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Upplever dagligen motorcyklister som tror våra vanliga vägar är F1-banor, förmodligen har mc-föraren fullaccelererat till 150 km/h på 3 sekunder vilket de helt vanliga bilförarna inte kan ha skyldighet att vara beredda på.

Men förloppet kan ju ha varit helt annorlunda och mc-föraren körde normalt, men då borde han ha haft alla möjligheter att med deras enorma bromsskivor att stanna till för att undvika kollision. Hursom var det mc-föraren som skulle köra ut på en motorväg, då bör han hålla hastighet och uppsikt så detta inte sker.

Citat:
Nu är det ju ändå synd att någon skulle dö, men den som kört Essingeleden vet att mc-förare är blixtsnabba att slinka in i den minsta lucka mellan bilar, när dom zick-zackar genom trafiken.

Varje trafikant är själv skyldig att hålla ett säkert avstånd till framförvarande. Motorcyklisten kanske missbedömde sin förmåga och det avstånd som behövdes när han tyckte han såg en lucka mellan bilarna?

...och ändå är det bilförarna som misstänks för brott, trots allt ni hört, sett och tror har hänt på Essingeleden - mer än 600 km från aktuell händelse.
Citera
2026-07-11, 16:50
Medlem
AimeeFawns avatar
Jag känner personen som dog och jag kan säga att han var en otroligt uppmärksam och laglydig människa som inte gärna tog onödiga risker i trafiken. Jag vet dock ej hur olyckan uppstod men han kolliderade med en bil och sedan skulle nästa bil försöka undvika den första bilen och då blev han påkörd igen (som jag uppfattade det).
Citera
2026-07-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AimeeFawn
Jag känner personen som dog och jag kan säga att han var en otroligt uppmärksam och laglydig människa som inte gärna tog onödiga risker i trafiken. Jag vet dock ej hur olyckan uppstod men han kolliderade med en bil och sedan skulle nästa bil försöka undvika den första bilen och då blev han påkörd igen (som jag uppfattade det).
Kraftig inbromsning bil 1, motorcyklist och bil 2 höll inte avstånd?
Citera
2026-07-11, 17:40
Medlem
AimeeFawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Jag vet inte, men två personer verkar vara misstänkta för brott iallafall.
Citera
2026-07-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Låter rimligt. Cp'na i malmö kan inte köra bil överhuvudtaget. Alla ligger varandra i röven, använder inte blinkers eller ens rätt ljuskombination. Sitter med telefonen i näven gör de också hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in