2026-07-12, 12:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Så du har toaletter utan sits? Du kanske ska testa att googla konceptet så du förstår vad det är TS och tråden handlar om?

OK jag missuppfattade vad du menade.
Citera
2026-07-12, 12:28
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag är inte mot japanska toaletter, jag ska själv köpa flera stycken till ett hus jag planerar att bygga. Jag försöker bara kommunicera att det finns andra sätt att tvätta sig på än att installera en japansk toalett i en hyreslägenhet.

Nöden har ingen lag givetvis, men vid nybygge eller renovering där man kan bestämma själv som i ditt fall finns det ingen anledning att inte installera japansk toalett. De övriga alternativen kan inte mäta sig i jämförelse.

Om man är tveksam kan man åtminstone förbereda genom att installera ett eluttag på lämplig plats i badrummet för lättare framtida uppgradering och vill man vara extra förutseende kan man ha ett svenskt 230V uttag och ett japanskt 100V uttag bredvid varandra så man kan välja om man vill ha en lokalt anpassad bidetoalett eller importera direkt från Japan. Det borde inte vara några problem med att få till ett uttag med lägre volt eftersom rakapparatsuttagen i badrummen förr i tiden var på 110V.

Jag har läst på och ett uttag i badrummet är okej så länge som det är minst 120 cm från duscharmaturen i väggen eller 60 cm från badkarskanten.
Citera
2026-07-12, 12:31
Medlem
Citat:
OK jag missuppfattade vad du menade.

Sånt händer.

Men grejen är alltså du byter bara säte på din befintliga toa och drar en vattenledning från någon kran samt kopplar in stöm. Man behöver verkligen inte köpa någon japansk lyxtoa.

Sätena görs i Europa nuförtiden med, att de kallas japanska är för att japaner var först med att sätta ihop toa och bidé till en enhet pga små hem och vattenbesparing samt att de gillar att känna sig som royalty när de går på skithuset.

Nä men alltså de är väldigt "är kroppen skitig är själen skitig med" i Japan. Att hålla sig ren är ett heltidsjobb.

Här är en hel uppsättning sitsar på svenska amazon, det är inte något avancerat alls nuförtiden, de har nattlampa och varmluftstork och whatnot för inga pengar alls

https://www.amazon.se/s?k=bidesits&language=sv_SE&adgrpid=116135846070&g ad_source=1&hvadid=678396969262&hvdev=c&hvexpln=0& hvlocphy=9062467&hvnetw=g&hvocijid=159283545632069 33240--&hvqmt=e&hvrand=15928354563206933240&hvtargid=k wd-914460224326&hydadcr=14973_2370037&mcid=b9213319a5 6035f19c28f0ce51376c86&tag=textstdgledes-21&ref=pd_sl_g9na7y5ra_e
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-07-12 kl. 12:33.
Citera
2026-07-12, 12:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Här är en hel uppsättning sitsar på svenska amazon, det är inte något avancerat alls nuförtiden

Passar dem till alla toaletter? Är det någonting man tar med sig när man flyttar?
Citera
2026-07-12, 12:43
Medlem
Citat:
Passar dem till alla toaletter? Är det någonting man tar med sig när man flyttar?

Ja de lär passa till allt och man tar med sig dem när man flyttar, precis som tvättmaskin och diskmaskin.

En sittring är inga dyra grejer att ersätta heller om man tappar bort den man hyr.

En bidésits är i stort sett bara en sittring man kopplar vatten och ström till, vips så har man allt fancy japanska toaletter har.

Exotifieringen av Japan bör upphöra. Ingen mår bra av det.
Citera
2026-07-12, 13:24
Medlem
Här är en bra rolls royce variant på svenska med installationsfilm och rubbet som exempel, (ej menat som 1.01 utan som utbildning),

https://toaletto.se/products/kllom500-deluxe för 4,500.

De absolut bästa japanska har dock fågelkvitter så man kan dölja ljudet från pruttarna, vilket den här verkar sakna.

I förhoppning att svenskar tar till sig detta precis som de tagit till sig sushi, ramen och anime.
Citera
2026-07-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Den har minst sex olika styrkor så någon högtryckstvätt är det inte frågan om, ens på max.

Som sagt, du får facit när du avslutar med att torka medelst toalettpapper. I nio fall av tio är pappret fortfarande vitt och inte brunt.

Vill man inte använda sig av den inbyggda duschfunktionen så går det också bra.

Vilka fler argument emot hade du sa du?
Det går att vänja sig vid det mesta, nog säkert så i fallet med vattenspolning eller inte också.

Jag argumenterar inte mot att tvätta sig med vatten per se. Det blir ju mycket trevligt när man duschar exempelvis. Men när vi pratar normala toalettbesök så verkar det mest bökigt och omständigt. Man ska ju torka upp i dalgången också efteråt tänker jag. Har de nån slags inbyggd hårfön också? Tanken på nått handtag/slang som får bajsrester på sig är inte heller lockande för mig.

Sen gillar jag kontrollen med att använda hederligt papper manuellt.

Japsarna kan behålla sina rymdtoaletter. I sverige håller vi inte på med sånt bjäfs.
Citera
2026-07-12, 15:00
Medlem
SphericalHamsters avatar
https://sanova.se/produkt/classic-bide/

Det här är en klassisk bidé.
Japanska toaletter har inbyggd bidéfunktion som spolar dig i prutten. De har även eluppvärmda säten och knappar för fågelkvitter och skit. Det är rätt bekvämt och finns inbyggt eller som insats. Gillade det när jag var i Japan förutom att ett uppvärmt säte känns som nån precis suttit där och krystat sig svettig.

En handdusch är det dock inte. Det är en rövdusch.
Citera
2026-07-12, 15:04
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApHank
Det går att vänja sig vid det mesta, nog säkert så i fallet med vattenspolning eller inte också.

Jag argumenterar inte mot att tvätta sig med vatten per se. Det blir ju mycket trevligt när man duschar exempelvis. Men när vi pratar normala toalettbesök så verkar det mest bökigt och omständigt. Man ska ju torka upp i dalgången också efteråt tänker jag. Har de nån slags inbyggd hårfön också? Tanken på nått handtag/slang som får bajsrester på sig är inte heller lockande för mig.

Sen gillar jag kontrollen med att använda hederligt papper manuellt.

Japsarna kan behålla sina rymdtoaletter. I sverige håller vi inte på med sånt bjäfs.

Det är knappast bökigt att bara trycka på en knapp, så sköter sig rengöringen av sig självt. Det är inte heller en spridd duschstråle som kommer som ur en vanlig dusch, utan en koncentrerad stråle som bara precis polerar hålet utan att blöta skinkorna. Sedan har de japanska toaletterna också inbyggd varmluftstork som torkar bort allt vatten. Munstyckena som spolar vattnet fälls ut när man trycker på knappen och fälls in igen när de spolat färdigt. De rengör sig själva både före och efter användning genom att spola av sig.

Din tillit till toapaper är ogrundad då det manuella arbetet ger ett sämre resultat. Det är som i bilforumet där bakåtsträvande old-timers beklagar sig över funktioner som automatiserats i moderna bilar med att de inte längre har någon kontroll när de inte behöver ställa tändningen eller justera förgasaren längre, trots att bilens dator gör ett bättre jobb själv i realtid medan man kör.

Enda anledningen till att det alls finns toapapper är för att det är en produkt som inte kräver någon infrastruktur, utan i tidernas begynnelse var det bara att ta med sig en rulle in på utedasset, ut i skogen eller med på resan så kunde man hålla sig acceptabelt ren jämfört med alternativen som fanns tidigare med mossa, löv och rövpinnar. Hade den japanska toaletten kommit först hade man aldrig velat ta ett steg tillbaka och börjat torka sig manuellt. Nu har man fastnat i en tillfällig nödlösning. Rätt sjukt ändå när man tänker på det, att man går till affären och köper en dyr och skrymmande produkt och tar med den hem när lösningen på problemet egentligen är gratis och fanns i hemmet hela tiden. Det är precis som när afrikaner varje dag lägger tid på att gå till floden för att hämta vatten och bär med det hem i en kruka på huvudet istället för att investera tiden i att dra en vattenledning och bara vrida på kranen.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-12 kl. 15:07.
Citera
2026-07-12, 15:10
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
https://sanova.se/produkt/classic-bide/

Det här är en klassisk bidé.
Japanska toaletter har inbyggd bidéfunktion som spolar dig i prutten. De har även eluppvärmda säten och knappar för fågelkvitter och skit. Det är rätt bekvämt och finns inbyggt eller som insats. Gillade det när jag var i Japan förutom att ett uppvärmt säte känns som nån precis suttit där och krystat sig svettig.

En handdusch är det dock inte. Det är en rövdusch.

Hur får man rumpan ren i en sådan bide? Den verkar inte ha någon stråle som sprutar uppåt. Det är väl inte meningen att man ska fylla den med vatten och sedan plaska runt med rumpan i bajsblandat stillastående vatten?
Citera
2026-07-12, 15:18
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Hur får man rumpan ren i en sådan bide? Den verkar inte ha någon stråle som sprutar uppåt. Det är väl inte meningen att man ska fylla den med vatten och sedan plaska runt med rumpan i bajsblandat stillastående vatten?

Det finns olika modeller och en anledning att vi slutade installera bidéer i Sverige efter 60/70-talen. Ibland användes de för att bada barn i.

Citat:
"Ordet bidé kommer från franskan (bidet), vilket ursprungligen betyder "liten häst" eller "ponny". Det syftar på den klassiska sittställningen, som påminner om att rida."

Ganska värdelöst att ha idag tycker jag som trådstarten nämnde. En handdusch med slang kopplad till handfatet räcker gott och väl om man inte vill köra rövdusch med en japansk insatsmodell. I slutändan är det ändå en rövdusch/fittdusch eller allmänt för underredet.
Citera
2026-07-12, 15:26
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
Det finns olika modeller och en anledning att vi slutade installera bidéer i Sverige efter 60/70-talen. Ibland användes de för att bada barn i.

Citat:
"Ordet bidé kommer från franskan (bidet), vilket ursprungligen betyder "liten häst" eller "ponny". Det syftar på den klassiska sittställningen, som påminner om att rida."

Ganska värdelöst att ha idag tycker jag som trådstarten nämnde. En handdusch med slang kopplad till handfatet räcker gott och väl om man inte vill köra rövdusch med en japansk insatsmodell. I slutändan är det ändå en rövdusch/fittdusch eller allmänt för underredet.

Jag har minnen av att jag själv blev badad i en sådan som barn, men den hade uppåtsprutande vattenstråle vilket jag tyckte var en jätterolig inbyggd leksak. Tyvärr försvann den från mitt föräldrahem när de renoverade badummet 1994 och sedan dess har jag inte sett någon. Jag fattar inte ens hur den fick plats, för det finns inget utrymme i det renoverade badrummet nu mellan toastolen, handfatet och badkaret.

Var det någonsin någon svensk som faktiskt använde bidé till det ursprungliga syftet när det erbjöds och hur gick debatten när de populariserades och installerades i varje hem, men tanke på hur trögt det går nu när det gäller att få svenskar att ta till sig moderna koncept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in