Idag, 16:17
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har minnen av att jag själv blev badad i en sådan som barn, men den hade uppåtsprutande vattenstråle vilket jag tyckte var en jätterolig inbyggd leksak. Tyvärr försvann den från mitt föräldrahem när de renoverade badummet 1994 och sedan dess har jag inte sett någon. Jag fattar inte ens hur den fick plats, för det finns inget utrymme i det renoverade badrummet nu mellan toastolen, handfatet och badkaret.

Var det någonsin någon svensk som faktiskt använde bidé till det ursprungliga syftet när det erbjöds och hur gick debatten när de populariserades och installerades i varje hem, men tanke på hur trögt det går nu när det gäller att få svenskar att ta till sig moderna koncept.

Ja på 60/70-talen. De försvann sen pga utrymmesbrist och behövs inte. Jag vill inte ha en bidé, jag har min slang kopplad till handfatet, väldigt bra att tvätta röven med när man krämat.

Rövdusch som sagt, inte för att tvätta händer.
Citera
Idag, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det är knappast bökigt att bara trycka på en knapp, så sköter sig rengöringen av sig självt. Det är inte heller en spridd duschstråle som kommer som ur en vanlig dusch, utan en koncentrerad stråle som bara precis polerar hålet utan att blöta skinkorna. Sedan har de japanska toaletterna också inbyggd varmluftstork som torkar bort allt vatten. Munstyckena som spolar vattnet fälls ut när man trycker på knappen och fälls in igen när de spolat färdigt. De rengör sig själva både före och efter användning genom att spola av sig.

Din tillit till toapaper är ogrundad då det manuella arbetet ger ett sämre resultat. Det är som i bilforumet där bakåtsträvande old-timers beklagar sig över funktioner som automatiserats i moderna bilar med att de inte längre har någon kontroll när de inte behöver ställa tändningen eller justera förgasaren längre, trots att bilens dator gör ett bättre jobb själv i realtid medan man kör.

Enda anledningen till att det alls finns toapapper är för att det är en produkt som inte kräver någon infrastruktur, utan i tidernas begynnelse var det bara att ta med sig en rulle in på utedasset, ut i skogen eller med på resan så kunde man hålla sig acceptabelt ren jämfört med alternativen som fanns tidigare med mossa, löv och rövpinnar. Hade den japanska toaletten kommit först hade man aldrig velat ta ett steg tillbaka och börjat torka sig manuellt. Nu har man fastnat i en tillfällig nödlösning. Rätt sjukt ändå när man tänker på det, att man går till affären och köper en dyr och skrymmande produkt och tar med den hem när lösningen på problemet egentligen är gratis och fanns i hemmet hela tiden. Det är precis som när afrikaner varje dag lägger tid på att gå till floden för att hämta vatten och bär med det hem i en kruka på huvudet istället för att investera tiden i att dra en vattenledning och bara vrida på kranen.
Ok, jag ser dina poänger men vi får agree to disagree känner jag.

Spolrengöring av mitt anus är inget som peakar mitt intresse. jag köper att det är najs när man duschar. Men det är som sagt när man duschar. Jag har ingen lust att börja duscha efter varje gång jag skitit. Det skulle bli helt ohållbart. Jag känner mig inte smutsig eller luktar efter jag har varit på toaletten heller, så hela den här idéen med inbyggda sprutmunstycken och massa fiffel med toaletten är helt enkelt inget jag ser nån poäng med.

Det fungerar utmärkt med toapapper. Dessutom spolar man ned pappret så ingen risk för ”kvarlämningar”. Jag undrar jag hur de där slangarna och munstyckena ser ut efter ett tag i rymdklossetten.. är det sen flera som delar på samma holk.. nej usch.
Citera
Idag, 18:36
Medlem
Toapapper uppfanns i Kina för 1500 år sen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toalettpapper

Citat:
Det första fabrikslevererade toalettpapperet i Sverige lanserades 1882 av Munksjö pappersbruk, men det dröjde ända till 1940-talet innan toalettpapper på rulle blev en självklar standard i de svenska folkhemmen. Sveriges väg till den moderna toarullen har gått via allt från naturmaterial och trästickor till tidningar och postorderkataloger.

Svenskar har alltså inte ens använt toapapper i någon större utsträckning i ens hundra år.

Det är givetvis så att tvätta röven ordentligt är det naturliga.

Man gnider inte av sig bajs i något annat sammanhang. Man använder vatten.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in