2026-07-07, 05:29
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har nu ett tag levt i en kontext där japanska toaletter förekommer och bekvämligheten är oslagbar, där de både tvättar och torkar rumpan automatiskt samtidigt som de spelar musik och fågelkvitter. Man behöver inte använda händerna alls då locket öppnas och stängs med fjärrkontroll.

Jag är nu trött på den barbariska tillvaron i Sverige och vill ha samma bekvämlighet här och inte som tidigare att jag behövt hoppa in i duschen varje gång jag varit på toan. Det kan tyvärr bli ganska svårt att få in en genuin japansk toalett i ett svenskt badrum, med el, varmvatten och allt. Jag har dock sett på Temu, Aliexpress och någon gång även Lidl att de säljer en budgetvariant som enbart drivs med vattentryck.

Är det någon som har erfarenhet av dessa budgetbidetoalettsitsar samt om de är lätta att installera och ifall man står ut med att de bara sprutar kallvatten. Jag har sett att det finns en variant där man också kan koppla in varmvatten, men det blir mer komplicerat eftersom man då inte bara kan koppla in den till toalettens egen vattenförsörjning utan måste dra en ledning till handfatet.

Det finns ganska många olika varianter, även om de i grunden verkar fungera likadant. Är det någon modell som är bättre än någon annan och spelar det någon roll var i kostnadsspannet 250-700 kr man lägger sig?

Och nej, det är inte okej att ha minsta bajspartikel kvar i rumpan eller i kalsongerna och man ska när som helst vara beredd på att någon myndighetsperson ska vilja inspektera ens anus vid exempelvis en olycka. Jag jobbar själv inom vården och vet hur smutsiga och äckliga rövhål svenskarna går runt med.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-07 kl. 05:31.
Citera
2026-07-07, 05:55
Medlem
Det är väl bara att dra en lång slang med ett duschhuvud med av/på knapp från blandaren, och ha en hårfön ikopplad bredvid toan. Problem solved?

Musiken kanske du kan vissla och klappa fram själv.
Citera
2026-07-07, 06:18
Medlem
Finns det ingen risk att andras bajs är kvar på duschen?
Citera
2026-07-07, 06:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Håller med, har man en gång suttit på en japansk toastol vill man aldrig sitta på något annat!
Citera
2026-07-07, 08:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det är väl bara att dra en lång slang med ett duschhuvud med av/på knapp från blandaren, och ha en hårfön ikopplad bredvid toan. Problem solved?

Musiken kanske du kan vissla och klappa fram själv.

Då kan jag lika gärna hoppa in i duschen som nu. Tanken är att det ska vara smidigt och att man inte ska behöva hålla på med ett duschmunstycke som sprutar vatten överallt, utan att det ska vara en riktad stråle som bara renrör kanelrosen och spolar bort minsta smutspartikel.

Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Finns det ingen risk att andras bajs är kvar på duschen?

Trollstaven med sprutmunstycket på som tittar fram när man sätter på sprutfunktionen rengör sig självt automatiskt både före och efter användning. Sedan sprutan strålen snett framåt också så bajset faller nedåt framför munstycket.

Hur som helst är det inte värre än att sitta på samma sits som alla sitter på. Vattnet i sig är ju nytt och rent så om någon liten bakterie råkar följa med sköljs den snabbt bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Håller med, har man en gång suttit på en japansk toastol vill man aldrig sitta på något annat!

Jag fattar inte vad det är för fel på svenskarna. Vi var så nära att träda in i civilisationen när alla badrum utrustades med bide på 60-70 talet men sedan försvann de då grottmänniskorna inte visste hur de fungerade. Bättre att använda toapapper tänkte de, då det var ett naturligt steg att ta om man tidigare varit van vid att torka sig med mossa och löv.
Citera
2026-07-07, 08:01
Medlem
Hade import och installation av denna toaletttyp som tänkbar affärsidé en gång i tiden. Kommer inte ihåg vad det föll på, kanske det var något med elinstallationen som vi har ganska strikta regler för i Sverige.
Citera
2026-07-07, 08:07
Medlem
Tavastehuss avatar
Världens bästa uppfinning typ. Men använder det bara hemma. Barn eller andra mindre nogräknade får ibland för sig att sprutbajsa på de utstickande duschmunstyckena (de sticker bara ut under själva duschsessionen) och det är fan ingen trevlig historia.

Jag rengör alltid dessa munstycken för säkerhets skull.

Det borde vara standard i varje hygieniskt hem. Kanske t o m borde vara lag på att det ska finnas i nybyggen osv.
Citera
2026-07-07, 08:07
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hade import och installation av denna toaletttyp som tänkbar affärsidé en gång i tiden. Kommer inte ihåg vad det föll på, kanske det var något med elinstallationen som vi har ganska strikta regler för i Sverige.

Dels är det problemet med var man ska koppla in kontakten, men sedan är själva toaletterna också större och gör det svårt att få in dem i svenska badrum. Standard är att man behöver utrymme 30 cm bakom för att de ska få plats.

Enklare då att använda ett konverteringskit som jag tänkte tills en svenskanpassad variant tagits fram, om det nu någonsin händer.

Ett litet problem är tyvärr att de inte håller hur länge som helst, till skillnad från en svensk toalett som är oförstörbar. Då är ett utbytbart kit också smidigt som man bara kan byta när det går sönder.
Citera
2026-07-07, 08:24
Medlem
Svavelbryggas avatar
Pappersindustrin säger nej.
Citera
2026-07-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

Jag är nu trött på den barbariska tillvaron i Sverige och vill ha samma bekvämlighet här och inte som tidigare att jag behövt hoppa in i duschen varje gång jag varit på toan. Det kan tyvärr bli ganska svårt att få in en genuin japansk toalett i ett svenskt badrum, med el, varmvatten och allt. Jag har dock sett på Temu, Aliexpress och någon gång även Lidl att de säljer en budgetvariant som enbart drivs med vattentryck.

Först är jag nyfiken på vad som händer på din toalett om du är tvungen att duscha efteråt? Låter som om du kletar in dig själv, frivilligt eller ofrivilligt, i bajs. Isåfall kan detta vara nånting att jobba med?

Hur som, jag har både el och varmvatten på mina toaletter. Däremot kan ju plats vara en faktor.
Personligen har jag en bidé i badrummet, tyvärr inte med rätt armatur, hos mig bara en vanlig handfatskran med tillhörande duschmunstycke. Men det räcker utmärkt för renspolning vid behov. En riktig armatur har tydligen nån fom av uppriktad stråle.

Så, jag tipsar om att låta installera en handdusch så länge.
Citera
2026-07-07, 09:59
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Först är jag nyfiken på vad som händer på din toalett om du är tvungen att duscha efteråt? Låter som om du kletar in dig själv, frivilligt eller ofrivilligt, i bajs. Isåfall kan detta vara nånting att jobba med?

Hur som, jag har både el och varmvatten på mina toaletter. Däremot kan ju plats vara en faktor.
Personligen har jag en bidé i badrummet, tyvärr inte med rätt armatur, hos mig bara en vanlig handfatskran med tillhörande duschmunstycke. Men det räcker utmärkt för renspolning vid behov. En riktig armatur har tydligen nån fom av uppriktad stråle.

Så, jag tipsar om att låta installera en handdusch så länge.

Jag duschar bara gumpen förstås och inte hela kroppen med schamponering och allt, men det trodde jag var underförstått. Sedan finns det ingen lösning på bajsproblem, utan det kommer med åldern och blir bara värre och värre. Den svenska fiberfattiga kosten hjälper inte heller till direkt.

Handfatskran låter som en extremt osmidig nödlösning. Jag fattar inte ens hur man ska kunna rikta den mot ballongknuten medan man sitter på toan utan att det sprutar utanför inklusive på golvet och sitsen så alla tror man kissat utanför, samtidigt som trycket på strålen är för svag för att få loss klumparna som sitter som seg underredsmassa de dagar då chokladsjöstjärnan mest är som en tuschpenna som bara ritar streck på papperet utan att någonsin ta slut.

Uppfinnaren måste vara samma person som uppfann kalsonger med gylf och trodde man skulle kissa genom den. Sådant funkar bara i amerikanska filmer. Det skulle funka om duschen var ergonomiskt formad som ett "U" så man kan snirkla den förbi Flashbackdasen, men de jag har sett har sett ut som normala duschmunstycken.

Du kanske har en sådan där lantlig toalett där man hukar sig över ett hål i golvet och då förstår jag om det finns manöverutrymme för ett duschmunstycke och att det är ett bättre alternativ än att torka sig med vänsterhanden medan man plaskar med en vattenkanna.

Och jag har också el i mitt badrum, men poängen är att uttaget inte sitter bra till då jag inte bara kan dra en förlängningssladd tvärs över badrumsspegeln för att nå rakapparatsuttaget som sitter ovanför.

Tanken är att prutten ska rengöras som genom magi, så som jag har det här och nu innan jag måste tillbaka till Sverige igen. När man går ut från toan ska det vara så att man måste fundera på om man verkligen bajsade eller inte, eller om det bara var en dröm.

De senaste modellerna fyller till och med toastolen med ett skum som ligger över vattenytan så att tollen landar mjukt och försvinner i himmelriket utan att man varken behöver se den, lukta den eller riskera backsplash, 泡で清潔.

Ja, som någon skrev ovan är detta ett prioriterat område som det måste lagstiftas om med utfasning av toalettpapper precis som man gjorde med glödlampor, ni vet "för miljön".
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-07 kl. 10:28. Anledning: bajs
Citera
2026-07-07, 10:10
Medlem
Japan har ju hållit på sen 80 talet med dessa, deras utveckling är långt före oss när det kommer till dessa toaletter.
Jag fattar inte, varför det inte är lag på detta när det kommer till nybygge. Hygienisk och miljövänligt.
Men det är samma sak som i bilbranschen där elbilar trycks tillbaka och i detta så gör väl pappersbruken likadant och gör allt för att förhindra att dessa får fotfäste i Sverige och väst.
Det är bara en tidsfråga trots mäktiga papperspampar gör allt dom kan för det går inte stoppa utvecklingen.

Vi tittar tillbaka innan 1950 och tyckte alla var äckliga men 2100 så kommer folk göra likadant mot oss. Speciellt när utvecklingen redan finns och vi inte använder den av oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in