2026-07-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nej, inget tillstånd behövdes före 1971.
Det låter ytterst märkligt om det är så. På något vis känns det som att jag inte tror på det.
Citera
2026-07-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Nu greppar du efter halmstrån och skapar halmdockor.

Jag har aldrig hävdat att huset saknat anslutning i alla år. Jag har inte heller skrivit att de parkerat någon annanstans heller, men jag svarar ändå...

Med din argumentation skulle det vara okej att köra för snabbt, för det har du gjort i alla år och det blev först ett problem när pollsmyndigheten stoppade dig. Jävla polisen.

Vidare...

Innan hävdade du att det var servitutet som gav dem rätten och nu är det en vägtrumma som är avgörande.
Då får man prata om gammal hävd och inte servitut.

Du klarar inte hålla en röd tråd genom din argumentation.

I övrigt har Vägverket har inte funnits på minst 15 år.

Hade det inte funnits ett servitut, men de hade kört över 19 alla år DÅ hade vi kunnat diskutera hävd.
Nu finns det ett servitut för anslutning till allmän väg, och anslutningen skedde innan 1971 så inget tillstånd behövdes. Det är inte en fråga om hävd.

Om jag kör 90 på en väg där hastighetsbegränsningen var 90, sen när det sänks till 70 så kan man inte direkt påstå jag kört för fort alla år.

Här... De har haft en vettig infart från början, men med snabbare bilar, mer boende, färjan osv = mer trafik. Det gör att Trafikverket nu behöver anpassa den, eller flytta på infarten.
Citera
2026-07-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Det låter ytterst märkligt om det är så. På något vis känns det som att jag inte tror på det.
Googla, fråga någon AI - eller flera för säkerhet skull.
Citera
2026-07-11, 23:23
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Nu finns det ett servitut för anslutning till allmän väg,

Du har ju fortfarande inte förstått vad servitutet handlar om. Hur är det möjligt? 🤔
Citera
2026-07-11, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Du har ju fortfarande inte förstått vad servitutet handlar om. Hur är det möjligt? 🤔

Jag har läst servitutet har du?
Förlåt jag frågade, pinsamt att jag kom på dig med att du inte gjort det.
Citera
2026-07-11, 23:43
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Det finns trådar på byggahus om detta, där alla inblandade deltar.

Av allt att döma har 1:19 fått avslag på sin utfart. Han har då försökt att använda en grannes servitut (1:21) för att anlägga en väg för sig och 1:15 och 1:19 över 1:21 infiltration 🤯 vilket naturligtvis inte funkar. Det så omtalade servitutet som Anna-Carin åberopar visar sig bestå i rätten att använda en tre meter bred väg över 1:19:

https://www.byggahus.se/forum/attachments/officialservitut-pdf.941563/

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjalp-att-tyda-servitut.563505/

Citat:
Jag har läst servitutet har du?
Förlåt jag frågade, pinsamt att jag kom på dig med att du inte gjort det.

Jag länkade ju till det enligt ovan, pajas. 🙄
Citera
2026-07-12, 00:12
Medlem
Citat:

Du skrev.
"Skulle det kunna vara så att servitutet egentligen avser användande av den övre anslutningsvägen (som ju går ända fram till tomten)? Det skulle förklara varför grannen inte har motsvarande. Kräver iofs att Anna-Carin talar osanning om årtal, men detta skulle inte förvåna mig det minsta."

Vem är det som saknar koll?

Det står tydligt i servitut för "åtkomst av allmän väg", med en karta. Du har tydligen ingen koll.

Jag vet att det nuförtiden inte ger automatiskt rätt till infart,
men då var det annorlunda.
Citera
2026-07-12, 00:17
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag har redan lagt orimligt mycket tid på det här, så det här blir min avslutande summering:

På den tiden stugan uppfördes var ordningen i väglagen bygg anslutande väg först, och om staten (Länsstyrelsen) ogillar den så får man ta bort eller ändra i efterhand. Från och med 1971 behövde man tillstånd före första spadtaget, men principen har alltid varit den samma: farliga anslutningar till allmän väg tillåts inte. Lagen har aldrig varit "gör vad du vill, vi bryr oss inte".

Att man har kommit undan under alla år är inte så konstigt om man granskar bilderna: Infarten/utfarten har varit väldigt diskret, sett snarare ut som en liten stig - tills huset får en ny ägare som (enligt egen utsago på byggahus.se): "röjt upp allt sly, schaktat ner samt lagt ny duk och makadam för att snygga till men även för att bättre kunna använda denna igenväxta väg." Det verkar även som om anslutningen breddas till 3 m, i tron att detta är ok eftersom vägbredden i servitutet är angiven till 3 m.

Ägaren pekar även ut en granne som tjallare: "en annan granne som ofta verkar ha synpunkter på infarten och kontaktar Trafikverket varje gång jag får leveranser av virke eller byggmaterial. Hon har även varit ute och fotograferat platsen vid flera tillfällen." Det dröjer dock bara månader innan Trafikverket kontaktar ägaren av 1:19 och meddelar att den befintliga infarten inte längre var godkänd enligt deras regler. En ansökan skickas in och avslås.

Det verkar som att TRE husägare på den där kullen är oförmögna att samarbeta om väganslutning och vad servitutet egentligen innebär. Helt klart är dock att ett servitut som ger rätt till en väg (över privat mark) fram till allmän väg inte är samma sak som att man inte behöver ha en godkänd anslutning till den vägen! Det är två helt olika saker som blandas ihop i ett försök att ge ägaren rätt att anlägg sin anslutning var som helst det behagar honom. Just den delen är faktiskt tämligen solklar.

Vad som kvarstår är att att mena att den gamla anslutningen skyddas av hävd idag och det åligger Trafikverket att göra en ny, säker anslutning, och servitutet garanterar att grannarna inte kan blockera vägen på väg dit.
Citera
2026-07-12, 00:20
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Du skrev.
"Skulle det kunna vara så att servitutet egentligen avser användande av den övre anslutningsvägen (som ju går ända fram till tomten)? Det skulle förklara varför grannen inte har motsvarande. Kräver iofs att Anna-Carin talar osanning om årtal, men detta skulle inte förvåna mig det minsta."

Vem är det som saknar koll?

Det står tydligt i servitut för "åtkomst av allmän väg", med en karta. Du har tydligen ingen koll.

Jag vet att det nuförtiden inte ger automatiskt rätt till infart,
men då var det annorlunda.

Jo, jag medger att denna spekulationen var felaktig men det var ju långt innan någon (jag) hade länkat servitutet i tråden.

I övrigt är det meningslöst att försöka förklara för dig vad servitutet innebär eftersom du helt enkelt saknar förmåga att förstå det jag och andra försöker förklara för dig. Jag ger därför upp. 🙂
Citera
2026-07-12, 00:22
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag har redan lagt orimligt mycket tid på det här, så det här blir min avslutande summering:

På den tiden stugan uppfördes var ordningen i väglagen bygg anslutande väg först, och om staten (Länsstyrelsen) ogillar den så får man ta bort eller ändra i efterhand. Från och med 1971 behövde man tillstånd före första spadtaget, men principen har alltid varit den samma: farliga anslutningar till allmän väg tillåts inte. Lagen har aldrig varit "gör vad du vill, vi bryr oss inte".

Att man har kommit undan under alla år är inte så konstigt om man granskar bilderna: Infarten/utfarten har varit väldigt diskret, sett snarare ut som en liten stig - tills huset får en ny ägare som (enligt egen utsago på byggahus.se): "röjt upp allt sly, schaktat ner samt lagt ny duk och makadam för att snygga till men även för att bättre kunna använda denna igenväxta väg." Det verkar även som om anslutningen breddas till 3 m, i tron att detta är ok eftersom vägbredden i servitutet är angiven till 3 m.

Ägaren pekar även ut en granne som tjallare: "en annan granne som ofta verkar ha synpunkter på infarten och kontaktar Trafikverket varje gång jag får leveranser av virke eller byggmaterial. Hon har även varit ute och fotograferat platsen vid flera tillfällen." Det dröjer dock bara månader innan Trafikverket kontaktar ägaren av 1:19 och meddelar att den befintliga infarten inte längre var godkänd enligt deras regler. En ansökan skickas in och avslås.

Det verkar som att TRE husägare på den där kullen är oförmögna att samarbeta om väganslutning och vad servitutet egentligen innebär. Helt klart är dock att ett servitut som ger rätt till en väg (över privat mark) fram till allmän väg inte är samma sak som att man inte behöver ha en godkänd anslutning till den vägen! Det är två helt olika saker som blandas ihop i ett försök att ge ägaren rätt att anlägg sin anslutning var som helst det behagar honom. Just den delen är faktiskt tämligen solklar.

Vad som kvarstår är att att mena att den gamla anslutningen skyddas av hävd idag och det åligger Trafikverket att göra en ny, säker anslutning, och servitutet garanterar att grannarna inte kan blockera vägen på väg dit.

Yes. Så är det.
Citera
2026-07-12, 00:36
Medlem
Citat:
Yes. Så är det.

Ja precis. Jag har inte påstått något annat heller.
Citera
2026-07-12, 04:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Körde förbi där igår, hade dom fått en utfart där hade det smält efter 5 min
https://imgur.com/a/7LxbYGX
Ser rätt brant ut speciellt som det verkar vara grusväg, hade ex: en saab 900 kommit upp där? kanske optisk synvila men ser rätt smalt ut också, är det rimlig bredd för bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in