2026-07-11, 16:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Ett husvagnsekipage får inte köras fortare än 80 km/tim så det behöver inte vara något cp utan helt enkelt någon som följer trafikreglerna.
Du vet jävligt väl att jag INTE pratar om husvagnsekipage, lastbilar eller annat som är begränsade enligt lag till 80km/h! Du fattar för helvete att jag pratar om fordon som lagligen får köra upp till max 120km/h på rätt vägar!
Citera
2026-07-11, 16:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
I så fall inte NÄR man kör om utan OM man kör om.
Antingen kan man göra en säker omkörning utan att överskrida lagstadgad hastighetsbegränsning eller så ska man låta bli.

Jag vet att lagen säger så men det ändrar ingenting. Även om det är en långtradare som kör 30km långsammare än dig är det fortfarande säkrare att köra 10km/ tim över hastighetsgränsen vid omkörning och dessutom så kan bilen knappast göra bedömningen heller utan att ta in information om var du befinner dig från internet, vilket betyder att bilen kan bli hackad eftersom du hela tiden måste ha ett öppet säkerhetshål i bilens brandvägg som tar in information om lokala och tidsbegränsade hastighetsbegränsningar.

Hur säkert blir det om en hacker kan stanna din bil helt plötsligt på motorvägen.
Citera
2026-07-11, 16:21
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
För att uppnå "nollvisionen" krävs dock att inga fordon färdas snabbare än promenadtakt, och att det går en miljöpartist framför varje fordon viftandes med en röd flagga. Nej förresten, nämnda miljöpartister skulle ju även snava och skada sig så det går ju inte...
All forskning pekar på att farten dödar, vad du svamlar om har jag ingen aning om
Citera
2026-07-11, 16:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Nu är det ju dock så att fortkörare stör trafikflödet minst lika mycket som någon som kör 20 kmh under maximal tillåten hastighet, samtidigt som man skapar osäkerhet och försvårar bedömningar och besluttaganden för övriga fordon på vägen. Det är liksom av den anledningen som det går fan vet hur många fortkörningsbotar för varje körförlångsamtbot (finns det ens några som helst fall där någon fått en dylik bot för 20 kmh under skyltad hastighet på en väg över 70?)

Att hänvisa till att "dEt äR iNtE tIlLåtEt aTt hInDrA" i en diskussion kring fortkörning är lite som att påpeka att förolämpning och förtal är ett lagbrott när någon skriker "jävla tjuv" efter en väskryckare. Sila mygg och svälja kameler, så att säga.

Absolut men nu hävdar jag inte fortkörning utan bara det fullt rimliga att följa trafikrytmen och då inom hastighetsgränserna, vilket brukar innebära skyltad hastighet i de allra, allra flesta fall!

Att köra 15 - 20 km/h under skyltad hastighet i dagsljus och fint väder är rent jävla sabotage.
Citera
2026-07-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
All forskning pekar på att farten dödar, vad du svamlar om har jag ingen aning om

Its not the fart that kills, its the smell...
Citera
2026-07-11, 16:27
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vet att lagen säger så men det ändrar ingenting. Även om det är en långtradare som kör 30km långsammare än dig är det fortfarande säkrare att köra 10km/ tim över hastighetsgränsen vid omkörning och dessutom så kan bilen knappast göra bedömningen heller utan att ta in information om var du befinner dig från internet, vilket betyder att bilen kan bli hackad eftersom du hela tiden måste ha ett öppet säkerhetshål i bilens brandvägg som tar in information om lokala och tidsbegränsade hastighetsbegränsningar.

Hur säkert blir det om en hacker kan stanna din bil helt plötsligt på motorvägen.

Det är fortfarande ännu säkrare att inte köra om alls.

Din bil kan bli hackad på samma sätt nu som den kommer att kunna bli då. Moderna bilar är konstant uppkopplade mot ett nätverk och kan teoretiskt sett bli hackade när som helst.
Intressant och talande att det värsta scenariot du tänker dig när en bil blir hackad är att den stannar, inte att den ger full gas utan att du kan kontrollera det.
Citera
2026-07-11, 16:41
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Absolut men nu hävdar jag inte fortkörning utan bara det fullt rimliga att följa trafikrytmen och då inom hastighetsgränserna, vilket brukar innebära skyltad hastighet i de allra, allra flesta fall!

Att köra 15 - 20 km/h under skyltad hastighet i dagsljus och fint väder är rent jävla sabotage.
Ok då är jag helt med dig.
Citera
2026-07-11, 17:08
Medlem
GoranPongs avatar
Kanske inte är en så dum ide med tanke på hur fort många kör.
Citera
2026-07-11, 18:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
övervakningen är total vet vi, men det räcker inte med detta, nu verkar EU bestämma hur fort vi kör och därför vill ha ny teknik i bilarna: om bromsar om du kör för fort

dags att lämna EU och övervaknings moderaterna?

https://www.dagensps.se/motor/eus-nya-plan-bilen-ska-bromsa-dig-om-du-kor-for-fort/

Det har tågen gjort (bromsat alltså) sedan 80-talet, tycker du det är idiotiskt också?
Citera
2026-07-11, 18:48
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det är fortfarande ännu säkrare att inte köra om alls.

Din bil kan bli hackad på samma sätt nu som den kommer att kunna bli då. Moderna bilar är konstant uppkopplade mot ett nätverk och kan teoretiskt sett bli hackade när som helst.
Intressant och talande att det värsta scenariot du tänker dig när en bil blir hackad är att den stannar, inte att den ger full gas utan att du kan kontrollera det.

Nej, nya bilar kan inte hackas som du påstår. De delarna är idag helt frånkopplade. Du är en idiot
Senast redigerad av Hulebacken 2026-07-11 kl. 18:50.
Citera
2026-07-11, 18:53
Medlem
Ska vi göra verklighet av nollvisionen borde vi förbjuda alkohol, införa blåsmätare i alla fordon, maxa hastigheten på alla vägar till 50 km/h.

Faktum är att det är farligt att bara existera. Lämnar du din lägenhet utsätter du dig själv för alla möjliga risker.

Men frågan är hur långt man ska gå för att minimera risker i samhället. Polisen borde väl sätta in en kamera i varje bil så du blir tagen direkt du gör något trafikbrott. Det är kanske slutmålet med allt detta.
Citera
2026-07-11, 19:15
Medlem
Jeberg98s avatar
Helt jävla sjukt vad dom ska hålla på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in