2026-07-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?
Spelar ju ingen roll om de kör 120 på motorvägen i stället för 110. Där är det säkert att köra fort så länge de håller koll på vägen. Det stora problemet är folk som gör 0 till 100 på 2 sekunder mitt i stan. Blir ett jävla oljud, däckslitage, kökrockar när de smäller in i bilen framför som accelererar långsammare samt en stor mängd fotgängare och cyklister som mejas ner när dessa blådårar gasar på i sina elvispar.

Både bättre och billigare att begränsa motorstyrkan i bilarna mekaniskt, 100 - 150 hästar räcker gott och väl för vårt Svenska vägnät för en vanlig bil. 0 - 100 på 30 sekunder. Då blir det dessutom mindre farliga omkörningar av lastbilar som ju ändå ligger lite över 80 för det mesta på 80 vägarna.

Elektronisk begränsning löser tyvärr inte problemet med snabb acceleration, och dessutom så blir bilarna mycket dyrare och slits ut snabbare.
Citera
2026-07-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Skrämmande att vi inte har ett enda parti i riksdagen som vill lämna EU. Henrik Vinge från SD sa i Almedalen att han hade röstat JA till EU om det var omröstning idag.
Tror det är många politiker som vill införa en massa skit men vägrar stå för sina åsikter. Mycket enklare för dem att skylla på EU och påstå att EU kräver att saker måste vara på ett visst sätt när det är uppenbart att de tyranniska reglerna inte implementeras i andra länder.
Citera
2026-07-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Tar det så lång tid att köra om att det nära nog inte går att genomföra på ett säkert sätt så borde det också säga dig lite om hur stor hastighetsskillnaden är i praktiken, och därmed hur oviktigt det egentligen är att köra om.
Oftast är det inte det att nån kör 1Km/h långsammare, utan den konstanta variationen i hastighet på bilen framför där de ena sekunden håller hastigheten och nästa sekund plötsligt droppar ner från 80 till 60 utan att bromsa vilket gör att du kommer ikapp, och sen bromsar de för att de tror att det är ditt fel att du nu ligger lite för nära. Sådana tomtar vill man absolut köra om, ett annat problem är att de blir kränkta när man påbörjar omkörning och gasar upp för att hindra och sen blir de arga för att man ligger bakom efter att man tvingats avbryta inkörningen. Sådana tomtar blir aldrig nöjda.
Citera
2026-07-21, 17:47
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Kommer knappast handla om att bromsa folk mitt i en omkörning, vilket skulle leda till dödsolyckor.

Det här handlar om att komma åt förare som systematiskt kör för fort.
Jag har inte kört bil en enda gång i mitt liv utan att köra för fort.

Det är omanligt att inte köra för fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in