2026-07-10, 12:46
Medlem
övervakningen är total vet vi, men det räcker inte med detta, nu verkar EU bestämma hur fort vi kör och därför vill ha ny teknik i bilarna: om bromsar om du kör för fort

dags att lämna EU och övervaknings moderaterna?

https://www.dagensps.se/motor/eus-nya-plan-bilen-ska-bromsa-dig-om-du-kor-for-fort/
Citera
2026-07-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
övervakningen är total vet vi, men det räcker inte med detta, nu verkar EU bestämma hur fort vi kör och därför vill ha ny teknik i bilarna: om bromsar om du kör för fort

https://www.dagensps.se/motor/eus-nya-plan-bilen-ska-bromsa-dig-om-du-kor-for-fort/
Det var dags samma dag som det röstades igenom! Jävla diktatur!
Citera
2026-07-10, 13:00
Medlem
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?
Citera
2026-07-10, 13:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?
Nya bilar är ett helvete att köra, är det en pinne på vägen eller lite snö på någon sensor tvärbromsar bilhelvetet utan anledning. Och ja, jag vill köra lite för fort. Hur skall man ta sig förbi en tradare eller ett husvagnsekipage som ligger i modiga 80 på en 90 väg annars? Blir en jävla lång omkörningssträcka, kul när det kan ligga ett helt rep efter ett sådant ekipage. Blir ingen säker omkörning om man skall maska sig förbi i 90.
Citera
2026-07-10, 13:17
Medlem
AI-2000s avatar
EU, en union för handel och fred. Absolut inget annat!
Citera
2026-07-10, 13:23
Medlem
AI-2000s avatar
Skrämmande att vi inte har ett enda parti i riksdagen som vill lämna EU. Henrik Vinge från SD sa i Almedalen att han hade röstat JA till EU om det var omröstning idag.

Svenskar visar en riktig småkuksenergi i trafiken, ligger en meter bakom trots att du kör i rätt hastighet och folk har ingen tolerans över huvud taget för att andra kan göra fel eller missbedöma en situation och det är bara "jag ska fram, jag ska fram" och tutar och blinkar för ingenting.

Men EU har fått storhetsvansinne och det börjar bli riktigt läskigt hur mycket dom vill styra medlemsländerna.

Vi behöver ett parti i riksdagen som driver frågan om att lämna EU, Örebropartiet eller Afs, bara att välja.
Senast redigerad av AI-2000 2026-07-10 kl. 13:30.
Citera
2026-07-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
EU, en union för handel och fred. Absolut inget annat!
Numera en union för diktatur och massövervakning. Absolut inget annat!
Citera
2026-07-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Skrämmande att vi inte har ett enda parti i riksdagen som vill lämna EU. Henrik Vinge från SD sa i Almedalen att han hade röstat ja till EU om det var omröstning idag.

Svenskar visar en riktigt småkuksenergi i trafiken, ligger en meter bakom trots att du kör i rätt hastighet och folk har ingen tolerans över huvud taget för att andra kan göra fel eller missbedöma en situation och det är bara "jag ska fram, jag ska fram".

Men EU har fått storhetsvansinne och det börjar bli riktigt läskigt hur mycket dom vill styra medlemsländerna.

Vi behöver ett parti i riksdagen som driver frågan om att lämna EU, Örebropartiet eller Afs, bara att välja.

Vänsterpartiet släppte sitt absoluta krav på att lämna EU 2024 men vill fortfarande jobba mot ett utträde
Citera
2026-07-10, 13:49
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo

Dom verkliga idioterna är väl dom som överbelastar trafikinfrastrukturen genom att köra för sakta?

Samt inte minst alla idioter som hindrar samhällets transportarbete att fungera effektivt och därför bygger farthinder, rondeller, bussfiler stänger av genomfartrafik etc. etc.

Snabba och effektiva trafikflöden och dom personliga aktiva valen är det som bygger välstånd- inte farthinder eller höga skatter.
Citera
2026-07-10, 13:52
Medlem
Tidvinds avatar
Bromsa är väl lite dumt, men att begränsa en bils hastighet till hastighetsgränserna är väl rätt naturligt.

Är du på en 110-väg och trycker plattan i mattan? Bilen går inte snabbare än 110.
Citera
2026-07-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77

I robot
Wall-E
1984
Equilibrium
Matrix

... känns inte längre som sci-fi.

Till och med Nordkorea börjar kännas mer attraktivt än många av medlemsstaterna.

Man undrar om dom testar oss, boskapen.. Om vi någonsin kommer göra motstånd och säga ifrån.

Jag tvivlar.
Citera
2026-07-10, 14:03
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Det känns nästan som en självklarhet, jag har i fler år undrat varför det med dagens moderna teknik inte redan är så. Det finns ingen anledning till att bilen ska gå att köra fortare än vad lagen tillåter.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nya bilar är ett helvete att köra, är det en pinne på vägen eller lite snö på någon sensor tvärbromsar bilhelvetet utan anledning. Och ja, jag vill köra lite för fort. Hur skall man ta sig förbi en tradare eller ett husvagnsekipage som ligger i modiga 80 på en 90 väg annars? Blir en jävla lång omkörningssträcka, kul när det kan ligga ett helt rep efter ett sådant ekipage. Blir ingen säker omkörning om man skall maska sig förbi i 90.

Tar det så lång tid att köra om att det nära nog inte går att genomföra på ett säkert sätt så borde det också säga dig lite om hur stor hastighetsskillnaden är i praktiken, och därmed hur oviktigt det egentligen är att köra om.
Senast redigerad av WhiteNightFlight 2026-07-10 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in