2026-07-11, 13:38
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Något är definitivt fel när folk kör långt under hastighetsgränsen, noterar att du kände dig träffad.

Självklart prioriteras samhällets resurser, allt annat är snömos

Återigen, en felaktig analys. Jag känner mig inte träffad.

Faktum kvarstår; vill någon köra i 65 på 80-vägen så får de det, vill du köra om i 85 på 80-vägen så får du inte det.

Hur mycket resurser krävs det för att elektroniskt begränsa ett fordons hastighet till gällande hastighetsbegränsning när all nödvändig teknik redan finns i bilarna?
Eller menar du att människor som du kommer att få en hjärtinfarkt i bilen när de inte kommer att få köra för fort? Hjärnblödningarna kommer kanske också att öka? Kanske tandskador också, när ni börjar tugga på ratten i ren frustration?
Citera
2026-07-11, 13:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight

Faktum kvarstår; vill någon köra i 65 på 80-vägen så får de det, vill du köra om i 85 på 80-vägen så får du inte det.

Hur mycket resurser krävs det för att elektroniskt begränsa ett fordons hastighet till gällande hastighetsbegränsning när all nödvändig teknik redan finns i bilarna?
Eller menar du att människor som du kommer att få en hjärtinfarkt i bilen när de inte kommer att få köra för fort? Hjärnblödningarna kommer kanske också att öka? Kanske tandskador också, när ni börjar tugga på ratten i ren frustration?

Det är inte en rättighet nej, och har om än sällsynt , bötfällts av polisen.

Att hindra trafikflödet är faktiskt också ett brott, inte bara fortkörning!
Citera
2026-07-11, 13:45
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Det är inte en rättighet nej, och har om än sällsynt , bötfällts av polisen.

Att hindra trafikflödet är faktiskt också ett brott, inte bara fortkörning!

Folk blir ibland bötfällda för att ha kört "överdrivet långsamt", och då med all rätt.
Att köra i 65 på 80-väg är inte överdrivet långsamt, åtminstone inte i lagens mening.
Ge gärna ett exempel på någon som har lagförts för att ha kört i 65 på 80-väg.
Citera
2026-07-11, 13:46
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
det kan bli riktigt farligt om man kör upp i fart och sen tar bromsarna i och bakom dig ligger en äldre bil som inte har denna tekniken och den ligger (som vissa gör typ en meter bakom dig), helt plötsligt bromsar din bil och det blir krock

IDIOTISKT förslag
De väntar nog spänt på att få ett sånt exempel, för att motivera ett totalförbud av bilar utan denna teknik installerad.
Citera
2026-07-11, 13:47
Medlem
Det var många varmduschare I denna tråden. Kan ni inte bara leva som ni lär och ta bussen i fortsättningen, ni har ju tiden?
Ser er på tyska Autobahn ibland och normala bilister är förbannade på er. Vägsniglar!

Kan ändå tycka att förslaget i några sammanhang kan vara bra, t.ex. vid skolor och aktiva vägarbeten.
Citera
2026-07-11, 13:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Folk blir ibland bötfällda för att ha kört "överdrivet långsamt", och då med all rätt.
Att köra i 65 på 80-väg är inte överdrivet långsamt, åtminstone inte i lagens mening.
Ge gärna ett exempel på någon som har lagförts för att ha kört i 65 på 80-väg.

Det har säkert skett, poängen är att man inte skall bete sig som en fitta och det gör man om man kör långt under hastighetsgränsen. Brukar vara sådant som leder till road rage vilket kan bli riktigt farligt för en själv, så jag hade inte vågat fitta så i dagens samhällsklimat.
Citera
2026-07-11, 13:52
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det som fick mig att rösta för EU var den inre marknaden. Av den har det blivit ingenting.
Ett annat sätt att se på det är att du blev lurad.
Citera
2026-07-11, 13:58
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Det har säkert skett, poängen är att man inte skall bete sig som en fitta och det gör man om man kör långt under hastighetsgränsen. Brukar vara sådant som leder till road rage vilket kan bli riktigt farligt för en själv, så jag hade inte vågat fitta så i dagens samhällsklimat.

Det har aldrig skett. Ge exempel om du verkligen tror det.
Man beter sig som en fitta om man tycker att andra ska anpassa sin hastighet efter ens egna preferenser.
Man beter sig som en fitta om man tycker att man har rätt att köra för fort.
Man beter sig som en fitta om man skyller på andra när man drabbas av road rage.
Man är de fakto en riktig jättefitta när man illa dolt hotar folk till att anpassa sig efter hetsiga trafikanter utan trafikvett och självkontroll, annars kan det bli farligt för dem ...
Citera
2026-07-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Nej. För det ökar stressen enormt om något cp ligger i 70-80 på en 100-väg utan anledning.
Ett husvagnsekipage får inte köras fortare än 80 km/tim så det behöver inte vara något cp utan helt enkelt någon som följer trafikreglerna.
Citera
2026-07-11, 14:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det har aldrig skett. Ge exempel om du verkligen tror det.
Man beter sig som en fitta om man tycker att andra ska anpassa sin hastighet efter ens egna preferenser.
Man beter sig som en fitta om man tycker att man har rätt att köra för fort.
Man beter sig som en fitta om man skyller på andra när man drabbas av road rage.
Man är de fakto en riktig jättefitta när man illa dolt hotar folk till att anpassa sig efter hetsiga trafikanter utan trafikvett och självkontroll, annars kan det bli farligt för dem ...

NEJ, sitter man och kör långt under hastighetsgränsen på pin jävelskap så är man en riktig fitta punkt slut.
Citera
2026-07-11, 14:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jag har slutat använda den, fy fan för när bilen plötsligt accelererar automatiskt upp till 90, när det går från 70 till 50, kamera och övergångställe, nära en skola..

Händer på samma ställen varje gång.

Absolut, systemet är inte 100% men tanken är inte heller att man ska sitta och slumra vid ratten även om nu bilen sköter hastigheten.
Håller med dig, vissa ställen, gärna viadukter så väljer bilen hastigheten som gäller på vägen ovanför ibland då jag gissar att den går på GPS:en i vissa lägen och skyltar i andra lägen.

Om nu detta system som ändå känns rätt enkelt inte klarar av att hålla rätt fart 100% av gångerna så är frågan när man ska kunna lita på de självkörande bilarna som då ska klara detta i snöstorm, regn, natt, dag och alla andra olika väder som kan uppkomma längs vägen. De ska dessutom ta dig från punkt A till punkt B genom en hårt trafikerad stad eller på en slingrig landsväg på landet.
Citera
2026-07-11, 14:30
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:

Nej, det finns inget som säger att du får köra onödigt långsamt, om du ligger i 65 på en 80-väg i rusningstrafik och får en lång svans efter dig och inte gör något åt det är det straffbart.

Att köra i 85 på en 80-väg är tillåtet. De har en säkerhetsmarginal på instrumenten på 5km/h.

Så hela din tes faller, fjant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in