2026-07-11, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Min bil, nyare audi ställer farthållaren efter rådande hastighetsbegränsning och det är jävligt skönt. Bara att åka med och man känner mindre stress i trafiken.
Behöver jag köra om så trycker jag på gasen och kör om, får ett par pling i bilen att jag kör för fort och sen är man tillbaka i rätt hastighet igen.

Alla tjatar om att det är så bra med självkörande bilar så det är just detta som då krävs, att bilarna själva håller hastigheten.

Vilket parti vi än har som styr så hade detta införts. England börjar prata om att försöka gå med i EU igen då det inte blev så bra som de trott.

Jag har slutat använda den, fy fan för när bilen plötsligt accelererar automatiskt upp till 90, när det går från 70 till 50, kamera och övergångställe, nära en skola..

Händer på samma ställen varje gång.

Gällande ämnet kan de ju lika gärna förbjuda omkörning av annat än traktor och moped.

Klart det är en säkrare bil om man kan göra saker smidigt, som omkörningar.

Och man ska inte underskatta möjligheten till den där sjuktransporten! Måste ju rädda många liv årligen!?

Kommer bli tuffa köer om det där skulle gå igenom, 1 moppebil och korta luckor mötande på landsväg räcker ju långt då.
Mycket avgaser och bränsle.
Citera
2026-07-11, 02:44
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?
Har du ens körkort? Vad händer om du ska köra om en traktor och du inte får köra lite fortare än skyltad hastighet? Omköringen tar längre tid och blir farligare.
Citera
2026-07-11, 05:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
övervakningen är total vet vi, men det räcker inte med detta, nu verkar EU bestämma hur fort vi kör och därför vill ha ny teknik i bilarna: om bromsar om du kör för fort

dags att lämna EU och övervaknings moderaterna?

https://www.dagensps.se/motor/eus-nya-plan-bilen-ska-bromsa-dig-om-du-kor-for-fort/

Tycker om att köra fort med min sportiga Mercedes, brände nyss ner till Köpenhamn i en snitthastighet på 145 - 155 km/h. Detta vill jag inte att EU ska blanda sig i men det är förmodligen tidens melodi.

Nej vi ska inte lämna EU din fåntratt.
Citera
2026-07-11, 06:07
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Har du ens körkort? Vad händer om du ska köra om en traktor och du inte får köra lite fortare än skyltad hastighet? Omköringen tar längre tid och blir farligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?

Vi ska alla vara i ett kollektiv, vill du tänka själv - autobroms. Idioter som du bör fållas in i kollektivtänket illa kvickt. Vill du köra för fort. Ja tack gärna.
Citera
2026-07-11, 06:19
Medlem
citymormors avatar
Hade min mummiga stormotoriga tyska bil av lagom äldre modell inne på en service, plockade ut en lånebil från verkstaden. En ny Hybrid som var fruktansvärd att åka i...

Man kör inte dessa bilar, man åker med. Det piper konstant, den svänger emot när jag vill göra filbyten, hoppar mellan batteri och motor och den stackars lilla motorn ligger på maxvarv för att ge någon som helst effekt.
Äckliga displayer med undermenyer och Touchskärmar. Vilket jävla piss.

Nu skall nya bilar filma föraren och pipa ännu mer, bromsa ännu mer och snart detta. Det blir att hålla min gamla bil vid liv.
Skall bli intressant och se vilka skatter och avgifter som kommer komma på våra lite äldre bilar.
Citera
2026-07-11, 06:40
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Hade min mummiga stormotoriga tyska bil av lagom äldre modell inne på en service, plockade ut en lånebil från verkstaden. En ny Hybrid som var fruktansvärd att åka i...

Man kör inte dessa bilar, man åker med. Det piper konstant, den svänger emot när jag vill göra filbyten, hoppar mellan batteri och motor och den stackars lilla motorn ligger på maxvarv för att ge någon som helst effekt.
Äckliga displayer med undermenyer och Touchskärmar. Vilket jävla piss.

Nu skall nya bilar filma föraren och pipa ännu mer, bromsa ännu mer och snart detta. Det blir att hålla min gamla bil vid liv.
Skall bli intressant och se vilka skatter och avgifter som kommer komma på våra lite äldre bilar.
Du kommer att få trivas med din analoga bil i en liten tid framåt. Sedan ska du tvingas in i det globalistiska vänsterkollektivet som älskar Nordkoreas regelverk.
Citera
2026-07-11, 07:28
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo, när du ska köra om på en enkelfilig väg.

Varför? Du får ju inte köra fortare ändå.
Citera
2026-07-11, 07:29
Medlem
OriginalSwedess avatar
Vad kommer här next, ett chip i huvudet som gör att man inte vill bajsa?
Citera
2026-07-11, 07:29
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det finns ingen anledning att ha modern teknik om den bara används för att bestämma över andra.

Tekniken finns redan och används som förarhjälpmedel, då kan man lika gärna använda den till att upprätthålla lagen också.
Citera
2026-07-11, 07:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Varför? Du får ju inte köra fortare ändå.

Det ändrar inte det faktum att det är säkrare att köra om fortare för att minska tiden du befinner dig i motsatt körfält.
Citera
2026-07-11, 07:35
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Du saknar körkort märks det. Nej, du får inte störa trafikanterna och köra långt under satt hastighet. Råder vädret/väglagret till bra förhållanden och du ligger och hindrar trafik genom köra i 70 på 100 väg så kan du få böter och indraget körkort. Välkommen till verkligheten.

Jag har körkort.
Tänker du på förbudet mot att köra "överdrivet långsamt" så är det inte applicerbart när någon kör i 70 på 100-vägen, det ska gå betydligt långsammare än så.
Att göra idiotiska omkörningar eller överträda hastighetsgränsen är däremot alltid straffbart, du kan få böter och indraget körkort. Välkommen till verkligheten.
Citera
2026-07-11, 07:36
Medlem
KonungHonungs avatar
Dags att lämna EU och ta tillbaka makten över våra liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in