2026-07-11, 12:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Vill man köra 65 på 80-vägen så får man det, det ska du skita i.
Jag tycker att man ska förnya körkortet vart femte år, avlägga både teoriprov och ett praktiskt prov.
Du är nöjd med skadestatisktiken tills den dagen någon i din familj blir ihjälkörd för att någon annan tyckte de hade rätt att köra för fort.

Nej, då skall polis tillkallas och föraren kontrolleras för ev onykterhet eller demens....

Så du värderar tio räddade hjärtinfarkter mindre än ett trafikoffer? Tänk om, tänk rätt. (Forskningen på hjärtinfarkt har tydligen nästan bara gjorts på män så det finns potential att snabbt öka antalet räddade liv på det området).
Citera
2026-07-11, 13:07
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, då skall polis tillkallas och föraren kontrolleras för ev onykterhet eller demens....

Så du värderar tio räddade hjärtinfarkter mindre än ett trafikoffer? Tänk om, tänk rätt. (Forskningen på hjärtinfarkt har tydligen nästan bara gjorts på män så det finns potential att snabbt öka antalet räddade liv på det området).

Det är nog bättre de kollar dig om du har problem med att folk kör i 65 på 80-vägen.
Jag föredrar om man gör sitt bästa för att minimera både trafikoffer och offer för hjärtsjukdom, det ena utesluter inte det andra.
Citera
2026-07-11, 13:09
Medlem
Karmans avatar
Kanske inte blir jättesäkra omkörningar i så fall?
Citera
2026-07-11, 13:15
Medlem
Låter rimligt med tanke på alla idioter som tror de är rallyförare och har kunskap att ligga långt över hastighetsgränsen.
Citera
2026-07-11, 13:17
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kanske inte blir jättesäkra omkörningar i så fall?
Det blir inga omkörningar. Det blir köer istället.
Citera
2026-07-11, 13:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det är nog bättre de kollar dig om du har problem med att folk kör i 65 på 80-vägen.
Jag föredrar om man gör sitt bästa för att minimera både trafikoffer och offer för hjärtsjukdom, det ena utesluter inte det andra.

Något är definitivt fel när folk kör långt under hastighetsgränsen, noterar att du kände dig träffad.

Självklart prioriteras samhällets resurser, allt annat är snömos
Citera
2026-07-11, 13:21
Medlem
Dan88s avatar
De borde begränsa så att man inte kan accelera för snabbt och varva upp motorerna. Är trött på bajs BMW ägare som åker omking mitt i stan och skapar oljud.
Citera
2026-07-11, 13:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Något är definitivt fel när folk kör långt under hastighetsgränsen, noterar att du kände dig träffad.

Självklart prioriteras samhällets resurser, allt annat är snömos
Beror ju på omständigheterna. Är det dimma, mörker i viltrikt område eller snorthalt är det kanske inte så jättesmart att göra allt för att inte ligga under fartgränsen?
Citera
2026-07-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Ex, Någon gör en felbedömning, försöker köra om ligger i 110, men behöver 115-120 för att hinna att köra om.

Tyvärr, fast i 110 och nu har du frontalkrock med döda..

En dator kan aldrig avgöra exakt när något sådant ska implementeras. Förare ska ALLTID ha slutgiltiga beslutet om hur bilen ska uppföra sig. Annars bäddar man för mycket fler olyckor och panik där om bara bil helvetet lyssnade så skulle man undvikit en olycka.

Jag vet inte om du läst om - Boeing 737 MAX 8 där man implementerade ett nytt system "MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System" skulle automatiskt korrigera ner nosen ifall planet steg för brant. https://www.icheme.org/media/19013/lpb287_pg24.pdf

Slutade med att systemet uppfattade det fel och stört dök och döda alla. Detta hände 2 gånger!" Piloten visste ej / kunde ej överbemanna skiten.

Vi kan inte ha AI, datorer som både avgör situationen samt agerar på den.

Denna AI / teknik hybris får alla att tro att vi har att göra med Skynet som är allsmäktig och aldrig har fel när det är en värdelös algoritm som har konstant FEL!
Mycket bra inlägg!
Citera
2026-07-11, 13:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Beror ju på omständigheterna. Är det dimma, mörker i viltrikt område eller snorthalt är det kanske inte så jättesmart att göra allt för att inte ligga under fartgränsen?

Precis det jag skrev tidigare i tråden ...

Att köra sakta på torr vägbana i dagsljus tyder på något fel på föraren...
Citera
2026-07-11, 13:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Precis det jag skrev tidigare i tråden ...

Att köra sakta på torr vägbana i dagsljus tyder på något fel på föraren...
Fel och fel. Det finns ju äldre och folk som inte har så snabb reaktionsförmåga, det måste man förstå som trafikant. Allt bygger ju på att visa hänsyn för varandra för att trafiken ska fungera. Men så klart, vissa borde inte vara i trafiken det håller jag med om.
Citera
2026-07-11, 13:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Fel och fel. Det finns ju äldre och folk som inte har så snabb reaktionsförmåga, det måste man förstå som trafikant. Allt bygger ju på att visa hänsyn för varandra för att trafiken ska fungera. Men så klart, vissa borde inte vara i trafiken det håller jag med om.

Inom rimliga gränser ja, men en del förare är uppenbart drogpåverkade eller dementa, sedan finns det även en kategori svinpälsar som tror de äger vägen och tycker alla andra kan vänta. Det är sådana rövhål som är värst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in