2026-07-10, 19:01
Medlem
Room531s avatar
EU vet bäst. om allt. Rätta er i ledet, rösta 8klövern till "valet".

Snart digital valuta, för "kontanter är bara för kriminella" och carbon credit score för soppa till bilarna. Annars blir det climate change. 🙄

Om bilar inte kan köra så fort, så dras det också mindre soppa och det blir mindre climate change.

Climate change!
Senast redigerad av Room531 2026-07-10 kl. 19:04.
Citera
2026-07-10, 19:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Välskötta, äldre bilar, utan alla dessa pekpinnar, lär stiga i pris framöver.
Citera
2026-07-10, 19:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det har de redan gjort.
Citera
2026-07-10, 19:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Detta måste givetvis stoppas. Finns många gånger då det är motiverat att köra överhastighet. Man kan t.ex ha bråttom till akuten. Även vid omkörningar är det helt ok att köra överhastighet enligt mig då det nog oftast är säkrare än att inte göra det.
Citera
2026-07-10, 19:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Priset har dubblat på dessa som senaste åren.
Citera
2026-07-10, 19:53
Medlem
AndersPersson99s avatar
SJUUUKT.

Vilket parti är mot detta vansinne? Vilket?
Citera
2026-07-10, 19:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det känns nästan som en självklarhet, jag har i fler år undrat varför det med dagens moderna teknik inte redan är så. Det finns ingen anledning till att bilen ska gå att köra fortare än vad lagen tillåter.

Jo, när du ska köra om på en enkelfilig väg.
Citera
2026-07-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Bromsa är väl lite dumt, men att begränsa en bils hastighet till hastighetsgränserna är väl rätt naturligt.

Är du på en 110-väg och trycker plattan i mattan? Bilen går inte snabbare än 110.

Rentav livsfarligt för de som kör om långa lastbilar, antingen om de har för snålt med marginal, den mötande bilen accelererar, eller lastbilen accelererar under omkörningen.

Nu är jag generellt emot inbyggd styrning/begränsningar av fordon som man åker, men om man skulle införa en hastighetsbegränsning likt detta så måste det gå att köra fortare under korta sträckor.
Citera
2026-07-10, 20:26
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
SJUUUKT.

Vilket parti är mot detta vansinne? Vilket?
Mot EU? AFS och ÖP vet jag vill ut ur EU, det står mellan dessa två för mig... Oavsett måste något Nytt in!

Både borde enkelt kunna hjälpas in över 1% för att få valsedlar utdelade till nästa val... Om det görs rätt delas vitt och brett, hjälpa till med aktivism och stöd så borde det kunna gå ännu bättre. Lyssna inte på pessimisterna.

MED kan vara värda nämnas med.

sökte på deras sida och de skriver, inte ut ur EU men..

Citat:
här vill MED:
Omförhandla Sveriges EU-medlemskap i grunden – mindre EU, mer Sverige
Säga nej till Euron – Sverige måste behålla makten över sin ekonomi
Bygga upp EU:s yttre gräns – människosmuggling och illegal invandring måste stoppas
Kraftigt sänka Sveriges EU-avgift – vi betalar mest, men får minst
Säga blankt nej till Chat Control – svenska folket förtjänar inte massövervakning
Skydda svenska företag från onödig byråkrati och EU-skatter - tillväxt är nyckeln till ett starkt Europa
Försvara Sveriges jordbruk, skog och varg mot EU:s klåfingrighet – Sveriges natur är Sveriges beslut
Införa EU-granskning i riksdagen – varje direktiv ska kunna prövas mot svensk lag
Införa offentlighetsprincip i EU – Europa ska vara ett paradis för fria demokratier, inte makthungriga politiker

Hur de skulle ställa sig till just det här iofs - vet inte.

Och av etablerade 8klöverpartier vetifan. Finns inget där jag är intresserad av att rösta på. SD ville väl ut ur EU förr har jag för mig men inte länge(?)... rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Room531 2026-07-10 kl. 20:30.
Citera
2026-07-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Det kan ju faktiskt uppstå nödsituationer där du är tvungen att bryta mot hastighetsreglerna.

"nödsituationer"Kör du ambuulans eller? Att försova sig till jobbet är knappast nån "nödsitiuation" Håll hastigheten som är skyltad, är det så svårt?
Citera
2026-07-10, 20:56
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Detta kommer inte kunna realiseras på ett bra tag, eftersom bilarna inte (ännu) är tillräckligt bra på att detektera vilken hastighetsbegränsning som faktiskt råder på en viss vägsträcka. Plötsligt kan de få för sig att det är 30 på 110-sträcka (eller tvärtom).

Men om vi ponerar att man lyckas lösa detta problem så ser jag inget jättestort problem med en funktion som hindrar att man under lång tid kör långt över hastighetsbegränsningen.

Nja, detta han fungerat väl tämligen länge; kombinationen skyltavläsning och gps fungerar nästan felfritt. Jag har använt det i minst fem år och det är väldigt sällan det blir fel. Däremot är jag mot funktionen som sådan; övervakningen och kontrollen av medborgarna har redan gått för långt.
Citera
2026-07-10, 20:57
Medlem
norther1s avatar
Hyrde någon Kia senast på semestern i Italien och den började låta lite när man låg 1km/h över gränsen. Tyckte först det var otroligt störade, men vande mig ganska snabbt och såg det som en fördel då jag inte riktigt behövde hålla koll på farthållaren. Vid ett par tillfällen läste den dock fel hastighet. Vet ej om detta görs genom GPS eller via kameror som letar efter trafikskyltar, men den tyckte det var rimligt att det var 50 på en motorväg som var tydligt skyltat 120. Dock slutade den vurma efter drygt 20 sekunder.

Att den i dessa lägen bara skulle dra ner hastigheten till 50 skulle ju innebära en direkt trafikfara. Dessutom är det ju värt att tillägga att det ibland kan vara ett säkrare alternativ att gå upp lite grann i hastighet vid omkörningar.

Skulle nog hellre se stöd för att folk som har tidigare trafikförseelser har någon slags övervakning när de kör som då är relevant till sitt brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in