2026-07-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Numera en union för diktatur och massövervakning. Absolut inget annat!
Det som fick mig att rösta för EU var den inre marknaden. Av den har det blivit ingenting.
Citera
2026-07-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det är ju precis det jag säger, det är bättre för alla inblandade om du tar bussen istället.

För att förlora tre timmar på en resa behöver du alltså ligga bakom någon som kör i 75 på 100-vägen i 90 mil. Då är det 100-väg precis hela vägen, och du måste köra i 75 hela vägen. 90 mil!
Du verkar sakna all förmåga att få in i skallen vad problemet är! Trolla med någon annan. Jag är inte intresserad.
Citera
2026-07-10, 17:13
Medlem
Det är snarare EU som måste bromsas.
Citera
2026-07-10, 17:25
Medlem
Detta kommer inte kunna realiseras på ett bra tag, eftersom bilarna inte (ännu) är tillräckligt bra på att detektera vilken hastighetsbegränsning som faktiskt råder på en viss vägsträcka. Plötsligt kan de få för sig att det är 30 på 110-sträcka (eller tvärtom).

Men om vi ponerar att man lyckas lösa detta problem så ser jag inget jättestort problem med en funktion som hindrar att man under lång tid kör långt över hastighetsbegränsningen.
Citera
2026-07-10, 17:30
Medlem
auto-fellatios avatar
Bromsa eller förhindra acceleration?

Betvivlar att systemet byggs så man först tillåts köra för fort för att sen tvångsbromsas ner till tillåten hastighet.

Skönt att det inte drabbar mig iaf då jag puttrar fram med farthållare vid markerad hastighet 😂

Vore ju ändå rätt skönt om samtliga bilar en dag höll samma hastighet. Då hade man kanske t.o.m kunnat höja gränserna
Citera
2026-07-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Bromsa eller förhindra acceleration?

Betvivlar att systemet byggs så man först tillåts köra för fort för att sen tvångsbromsas ner till tillåten hastighet.

Skönt att det inte drabbar mig iaf då jag puttrar fram med farthållare vid markerad hastighet 😂

Vore ju ändå rätt skönt om samtliga bilar en dag höll samma hastighet. Då hade man kanske t.o.m kunnat höja gränserna

Bra förslag som stärker trafiksäkerheten, gillar man det inte får man gå eller åka buss.
Citera
2026-07-10, 17:58
Medlem
Finns redan en varningssymbol när man kör för fort på alla nya vanliga bilar
När tekniken finns så kommer lagarna snabbt efter

Men jag tror att denna funktion kommer att gå att stänga av
Eftersom den där avläsningen av vägskyltar inte alltid fungerar
Det är förmodligen mest för att man inte ska köra för fort av misstag
Citera
2026-07-10, 18:13
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Du verkar sakna all förmåga att få in i skallen vad problemet är! Trolla med någon annan. Jag är inte intresserad.

Du verkar jättesmart, då borde du också kunna förklara för oss lite trögare vad problemet är.
"Om du inte kan förklara det enkelt, förstår du det inte tillräckligt bra".
Eller är det lättare att bara anklaga folk för att trolla för att slippa göra bort sig ännu mer?
Senast redigerad av WhiteNightFlight 2026-07-10 kl. 18:16.
Citera
2026-07-10, 18:23
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Ex, Någon gör en felbedömning, försöker köra om ligger i 110, men behöver 115-120 för att hinna att köra om.
Det är ett bra motargument, men det är fortfarande olagligt att överskrida hastighetsgränsen. Avbryt omkörningen skulle vara motargumentet.

För mig är det lite av en skit-samma grej. Men jag litar på att EU kommer bedöma frågan rätt.
Citera
2026-07-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?

Det kan ju faktiskt uppstå nödsituationer där du är tvungen att bryta mot hastighetsreglerna.
Citera
2026-07-10, 18:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det känns nästan som en självklarhet, jag har i fler år undrat varför det med dagens moderna teknik inte redan är så. Det finns ingen anledning till att bilen ska gå att köra fortare än vad lagen tillåter.

Tar det så lång tid att köra om att det nära nog inte går att genomföra på ett säkert sätt så borde det också säga dig lite om hur stor hastighetsskillnaden är i praktiken, och därmed hur oviktigt det egentligen är att köra om.
Du har uppenbarligen inte körkort!
När det bildas långa bilköer efter 80 fordon eller varför inte 30 det är då de farliga situationerna uppstår i trafiken. Själv kört tradare så vet hur långa bilköer det kan bildas efter en. Då kan ju ändå folk blåsa om på 15 sekunder i luckorna mellan mötande.
Citera
2026-07-10, 18:56
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du har uppenbarligen inte körkort!
När det bildas långa bilköer efter 80 fordon eller varför inte 30 det är då de farliga situationerna uppstår i trafiken. Själv kört tradare så vet hur långa bilköer det kan bildas efter en. Då kan ju ändå folk blåsa om på 15 sekunder i luckorna mellan mötande.

Din analys är felaktig, jag har körkort.

De farliga situationerna uppstår inte på grund av fordonen som kör långsammare än hastighetsbegränsningen, de uppstår när stressade förare försöker köra om fast att de inte borde.
Att köra om fordon som kör i 30 är sällan ett stort problem, att köra om ett fordon som kör i 80 utan att köra för fort låter sig göras ibland, och ibland inte. Kan man inte göra en omkörning på ett säkert sätt så får man helt enkelt avstå.
Ingen har någonsin dött av att köra 80 på 90-vägen för att de inte kan köra om, däremot har många gjort det när de gjort idiotiska omkörningar.
Ser man det som ett angrepp mot sin personliga frihet att inte få bryta mot lagen efter tycke och smak så styrker det bara att det faktiskt finns ett behov av att begränsa fordonens maxhastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in