2026-07-10, 14:10
Avstängd
dude2ks avatar
USA är världens bästa land så skriv av skulden bara.
2026-07-10, 14:44
Medlem
Sqrbankens avatar
Nej får inte heller ihop det eftersom en betydande del av skatteintäkterna bara idag går åt till att betala räntan.

Orkar inte söka upp andelen av de amerikanska skatterna som spås gå till räntebetalningae 2030, vill inte heller dra en siffra ur ärslet, men det var någonting uppseendeväckande iaf.

Ett sätt att "betala av" statsskulder är genom inflation vilket vi inte minst under 20-talet fått känna av alltmer märkbart. Antar det blir än mer märkbart framgent.

Situationen är helt ohållbar på sikt, inte minst för medborgarna, kan en annan tycka men vad vet väl jag mitt arma luder.
2026-07-10, 14:48
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Nämn något land som hade betalat denna räkning.

Vilket som helst. Det landet ska kunna fixa detta lån under helgen, jag väntar.
2026-07-10, 14:49
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan höra framför mig, hur de säger detta måste du betala tillbaka till donalds, och donalds, nä jag skiter i och betala dom helt och liknande.

Nämn en annan ledare som hade betalat.
2026-07-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
USA kommer undan med allt som alla andra inte kan göra, ett olagligt land rakt igenom och världens blodigaste land på köpet.
Utan Usa så hade vi haft Tyska som modersmål idag, tänk på det!
2026-07-10, 15:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Det är cirka 380 biljoner kronor.

Om jag tar ett lån som jag inte kan betala så är jag fucked, kronofogden osv.

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.
Enkelt. USA skapar bara nya pengar och betalar räntorna. Så länge du kan betala räntorna är det ju lugnt. Det funkar så länge dollarn är världsvaluta inom handel och placeringar.
2026-07-10, 15:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Nämn en annan ledare som hade betalat.
donalds är känd för detta.

Dock pratar vi inom ramarna för Lyxfällan, och deras kritik för dålig ekonomi.
Sen så betalar USA sina räntor, det är först om de slutar som landet kommer krascha,
2026-07-10, 15:56
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.
Så länge dollarn är världsvaluta kan de använda planeten som bankomat
2026-07-10, 16:47
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
donalds är känd för detta.

Dock pratar vi inom ramarna för Lyxfällan, och deras kritik för dålig ekonomi.
Sen så betalar USA sina räntor, det är först om de slutar som landet kommer krascha,

Varför undviker du min fråga? Vilken annan ledare eller land hade betalat tillbaka denna otroliga summa?
2026-07-10, 17:42
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Världens länder har väl klurat ut det som flera andra av oss har klurat ut: man behöver inte betala skulder en skuld är endast en förhoppning om att få tillbaka pengarna.

Lånebakirer är gamblers.

Ingen saknar pengarna - då hade de inte lånats ut från första början. Bara att låna mera och vara glad.
2026-07-10, 17:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Varför undviker du min fråga? Vilken annan ledare eller land hade betalat tillbaka denna otroliga summa?
donalds hade ett vallöfte att radera statsskulden och istället lånade 2 biljoner för göra de stackars rika rikare, som det är så synd om.

Ingen annan ledare försöker inbilla sig detta alls, för svar på din fråga.
De kan försöka att minska den, men radera den som donalds lovade är ingen som gör.
Eller vet du någon och verkligen försökt`och ens nära att ta den i hälften ens?
2026-07-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Merparten av räntekostnaderna går dock till amerikanska aktörer - pensionsbolag, Federal Reserve, banker, fonder. Ca 20% är skuld som staten har till sig själv via Social Security. Dessa pengar omsätts i USA och skapar därför jobb och konsumtion i den amerikanska ekonomin. De negativa effekterna blir därför inte så stora som de skulle ha varit om pengarna försvann ur landet.

Den huvudsakliga effekten av statsskulden är att omfördela rikedom från amerikanska skattebetalare till amerikanska kapitalägare.

Nu skriver du väl snart att det är bra med en hög skuldsättning och höga ränteutgifter. Idag ökar den amerikanska administrationen sina skulder bara för att få möjligheten att betala sina räntor. Detta innebär att inte bara statsskulden ökar år för år, utan också de faktiska kostnaderna för densamma, alltså räntorna. Så här kan man inte hålla på in i framtiden utan man står

Vad tog Republikanernas s.k. fiscal responsibility vägen under Trump? Troligen samma väg som defend the blue

Alla länder som har statsskulder har en merpart av sin skuldsättning till egna institutioner. Att det ser ut så i USA minskar bara handlingskraften för den amerikanska administrationen när det kommer till de finansiella utgifterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in