2026-07-10, 03:05
Medlem
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Det är cirka 380 biljoner kronor.

Om jag tar ett lån som jag inte kan betala så är jag fucked, kronofogden osv.

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.
Senast redigerad av TordNyman 2026-07-10 kl. 03:09.
2026-07-10, 03:08
Medlem
USA kommer undan med allt som alla andra inte kan göra, ett olagligt land rakt igenom och världens blodigaste land på köpet.
2026-07-10, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
USA kommer undan med allt som alla andra inte kan göra, ett olagligt land rakt igenom och världens blodigaste land på köpet.
Kan vara så men att komma undan och tycka sig vara världen bästa land men en statsskuld på 380 000 000 000 000 SEK
2026-07-10, 03:42
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Kan vara så men att komma undan och tycka sig vara världen bästa land men en statsskuld på 380 000 000 000 000 SEK

USA är världens största och starkaste ekonomi. Självklart kan den betala sina skulder. Du behöver sluta vara barnslig.

Länder fungerar inte som privatpersoner. Länder kan tex trycka egna pengar, kan du göra det? Så man kan inte jämföra på det sättet. Sverige har skulder motsvarande 40% av budgeten. USA har helt nyligen hamnat på 100%. Grekland låg väl på ca 150% skulder för ett antal år sedan, när de fick panik, och Grekland var ett fattigt land jämfört med USA. Så inga problem för USA tills deras skulder ligger över Greklands, kanske 170%.
2026-07-10, 03:54
Medlem
Citat:

De låter väl inflationen käka upp skulden? Alla länder är skyldiga varandra pengar... 🤗
Senast redigerad av Mechila 2026-07-10 kl. 03:57.
2026-07-10, 04:20
Medlem
daligts avatar
Citat:
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.
Det är en kostnadsfråga. Skattemordseffekten går på eftersom dem och deras som yttrar trevnadsansträngningsnonsens i första hand till den grad inte har sagt "Satan. Försvinn." argast från nära kroppen så de blir självömkarsabotörer på skattepengarna folk är inbetalandes av den enkla anledningen.
2026-07-10, 04:44
Medlem
Spelar ingen roll vad deras skuld är når de vinner the geopolitiska endgame.

Ungefär som att ha 4 röda kort i 84 minuten när man leder med 6-1.
2026-07-10, 05:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
En bra liknelse men om skiten träffar fläkten sex minuter senare när man har fyra röda kort, två spelare urvisare och ligger under med 7 - 6 är et inte lika kul. Ett land kan ha en hög statsskuld så länge långivarna är säker på att landet kan betala tillbaka. Än så länge tror långivarna att USA kan betala "räntor och amorteringar". I USAs fall är man även en så stor spelare i världsekonomin så att ens en hickning att detta inte skulle vara fallet kommer leda till en kris som får 1929 att kännas som en sommarbris.
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Spelar ingen roll vad deras skuld är når de vinner the geopolitiska endgame.

Ungefär som att ha 4 röda kort i 84 minuten när man leder med 6-1.
2026-07-10, 05:13
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Du kan inte jämföra privatlån med ett land som lånar med statsapper etc.
Man kan väl säga att USA, liksom typ EU, har en typ av "oändlig" säkerhet de kan erbjuda för att låna pengar. Att äga papper av ett annat land är att äga en sorts tillgång av det landet, det fungerar således inte alls som skulder en privatperson kan tänkas ha...
2026-07-10, 05:28
Medlem
Pungsvings avatar
Väljarna röstar för slösaktigt agerande från politikerna och ökad statsskuld. Inget konstigt med det. Väljarna är dumma i huvudet. Politiker som för fram sunt förnuft blir bortvalda.
2026-07-10, 05:42
Medlem
Citat:

Men hur vet man att USA är världens starkaste militära makt?
Det var ju över 80 år sedan USA senaste gången testade sin militära förmåga mot någon relativt jämbördig fiende!
Att kuva en massa bananrepubliker man gjort sedan 1950-talet, detta skulle nog även Sverige klarat av.
Sen om USA testade krig mot någon kompetent fiende, då skulle det inte ta många dagar innan hela den stolta amerikanska flottan kommer att vila på havsbottnen.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-07-10 kl. 05:52.
2026-07-10, 06:17
Medlem
Melange5738s avatar
Det är definitivt ett problem för USA. Andra länder som äger statsskulden kan använda den som vapen mot USA genom att dumpa obligationerna på marknaden och därmed tvinga USA att köpa tillbaka dem eller krascha dollarn som är bunden till skulden.

EU behöver inte bomba USA om USA invaderar Grönland, vi kan krascha deras ekonomi utan att göra det.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in