2026-07-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att det är ett unikum. Det finns bara tre länder med expeditionära trupper, det är USA, UK och Frankrike. Kina försöker komma dit men de är inte där ännu. Det betyder att det bara är dessa tre länder som kan angripa andra länder på andra platser i världen än längs gränserna.
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Med samma logik skulle Postnord vara Sveriges solklart mest betydande och starkaste företag?
Sen är ju dominans på världshaven för USAs Flotta en absolut förutsättning, för att kunna hävda någon militär förmåga långt bort från USA.
Detta är ju något USA inte längre har.
Det kommer aldrig vara möjligt flyga in 100-tusentals ton med vapen och förnödenheter till någon konflikt långt borta, även om flygfrakter kan spela en mycket liten roll.
Detta förutsätter även total amerikansk kontroll i luftrummet, vilket USA inte heller besitter mer.
Så nästan alla USAs baser utomlands är bara en relik från fornstora dar, i och med att USA totalt saknar förmåga transportera vapen, trupper och förnödenheter till sina baser, vid en skarp krigssituation.
Vi ser t.ex. mot Iran ett klart exempel på USAs ynkedom, att USA är för ynkliga försvara sina baser i Gulfstaterna mot ett litet land som Iran.
2026-07-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Av USAs totala statskuld på 40 000 miljarder dollar har utländska aktörer ca 32%.
Detta inkluderar allting som valutareserv, US-bonds och likvida banktillgångar i US-dollar.
Bland dessa utlänningar har statliga aktörer 42% medan alla privata intressen har resterande 58%.

De betalar mer i ränta på sin statsskuld än vad de lägger på sin militära apparat. Det säger väl allt om hur svagt det landet är. De har dessutom ingen nationell sjukvård, de har låg bildning bland invånarna, de har en ytterst ojämlik fördelning av resurser, socialt skyddsnät är minimalt och medellivslängden bland amerikaner är lägre än i "jämförbara" västländer.

Visst, de har innovativa företag och entreprenörer. Men det har andra länder också.
2026-07-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Det är cirka 380 biljoner kronor.

Om jag tar ett lån som jag inte kan betala så är jag fucked, kronofogden osv.

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.

Utan att vara påläst, så funderar jag, en stor mängd av världens länder har väl skulder till USA?

Jag tänker att summan som världens olika länder har till USA, kanske rör sig upp mot 100-200 biljoner kronor?

Allt är väl ett spel med siffror. Alla länder har skulder. Stora länder har stora skulder, små länder har....., osv, osv.....

Och detta har ju varit så i hundra år cirka. Allt sedan vi blev någorlunda civiliserade (nåja)
2026-07-10, 12:37
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

USA lyckas ju inte ens vinna mot U-länder som Iran längre. Dom är knappast världens starkaste militär.

Trump säljer ju ut landet till Kina.

https://time.com/article/2026/05/17/Chinese-farmland-trump-students/

Skulden kommer bara fortsätta växa tills vuxna människor återfår makten i det där pajaslandet, precis som här i Sverige.
2026-07-10, 12:40
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
USA är världens största och starkaste ekonomi.

Störst ja, starkast nej. Kina leder och Indien är snart ifatt USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)
2026-07-10, 12:49
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
USA är världens största och starkaste ekonomi. Självklart kan den betala sina skulder. Du behöver sluta vara barnslig.

Länder fungerar inte som privatpersoner. Länder kan tex trycka egna pengar, kan du göra det? Så man kan inte jämföra på det sättet. Sverige har skulder motsvarande 40% av budgeten. USA har helt nyligen hamnat på 100%. Grekland låg väl på ca 150% skulder för ett antal år sedan, när de fick panik, och Grekland var ett fattigt land jämfört med USA. Så inga problem för USA tills deras skulder ligger över Greklands, kanske 170%.

Rättelse. USA har en statsskuld på 101-125% av BNP, beroende på om man räknar med statens ibterna skulder eller ej.

Sverige har en statsskuld på 17% av BNP.

Räntorna på statsskulden äter upp en allt större del av USA:s budget och kostar numera mer än vad landet lägger på sitt försvar, vilket i sin tur är det mest påkostade med råge i hela världen.

De har fått sänkt kreditbetyg av Moody's.

Så, helt perfekt är verkligen inte situationen i USA.
2026-07-10, 12:54
Medlem
Citat:
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Det är cirka 380 biljoner kronor.

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.

Det viktigaste är kanske inte hur stor skulden är i faktiska tal, utan betalningsförmågan för räntekostnaderna.

För närvarande betalar USA 15% av hela sin sammantagna statsbudget i räntor varje år och detta ökar dramatiskt nu under Trump. Detta skall jämföras exempelvis med Sverige, där debatten är hög för vår skuldsättning i kölvattnet av en militär upprustning, ökade satsningar mot kriminalitet och en ökad välfärd. Sverige betalar 1,7% av vår statsbudget i räntor. USAs räntekostnader är alltså relativt sätt nästan 9 gånger högre än vad Sveriges är.
Senast redigerad av Master.Palm 2026-07-10 kl. 12:57.
2026-07-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
De betalar mer i ränta på sin statsskuld än vad de lägger på sin militära apparat. Det säger väl allt om hur svagt det landet är. De har dessutom ingen nationell sjukvård, de har låg bildning bland invånarna, de har en ytterst ojämlik fördelning av resurser, socialt skyddsnät är minimalt och medellivslängden bland amerikaner är lägre än i "jämförbara" västländer.
Visst, de har innovativa företag och entreprenörer. Men det har andra länder också.

Framför allt saknar USA en industriell bas att kunna producera varor.
Ta järn/stål som exempel då detta viktmässigt står för ca 95% av samtliga metaller.
Kina framställer 52% av världsproduktionen med siffran för USA är 4%.

https://www.visualcapitalist.com/who-makes-the-worlds-steel-top-10-countries-ranked/
2026-07-10, 13:08
Medlem
Ett avsnitt av Lyxfällan med USA, skulle jag titta på.
2026-07-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Det viktigaste är kanske inte hur stor skulden är i faktiska tal, utan betalningsförmågan för räntekostnaderna.

För närvarande betalar USA 15% av hela sin sammantagna statsbudget i räntor varje år och detta ökar dramatiskt nu under Trump. Detta skall jämföras exempelvis med Sverige, där debatten är hög för vår skuldsättning i kölvattnet av en militär upprustning, ökade satsningar mot kriminalitet och en ökad välfärd. Sverige betalar 1,7% av vår statsbudget i räntor. USAs räntekostnader är alltså relativt sätt nästan 9 gånger högre än vad Sveriges är.

Merparten av räntekostnaderna går dock till amerikanska aktörer - pensionsbolag, Federal Reserve, banker, fonder. Ca 20% är skuld som staten har till sig själv via Social Security. Dessa pengar omsätts i USA och skapar därför jobb och konsumtion i den amerikanska ekonomin. De negativa effekterna blir därför inte så stora som de skulle ha varit om pengarna försvann ur landet.

Den huvudsakliga effekten av statsskulden är att omfördela rikedom från amerikanska skattebetalare till amerikanska kapitalägare.
2026-07-10, 13:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Ett avsnitt av Lyxfällan med USA, skulle jag titta på.
Kan höra framför mig, hur de säger detta måste du betala tillbaka till donalds, och donalds, nä jag skiter i och betala dom helt och liknande.
2026-07-10, 13:58
Medlem
Citat:

Ja det är ju just därför det är ok. Tror du att Kronofogden hade knackat på din dörr om du hade haft en tungt utrustad privatarmé och ballistiska missiler på din tomt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in