2026-07-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Janne Raninen hade en Glock, helt andra förutsättningar än en .357 Magnum. Finns personer som blivit skjutna med 5-10 skott 9mm och kört sig själva till sjukhus.

Min farfar fick en bomb från ett flygplan i ansiktet i ww2 och överlevde. Men jag ser liksom inte poängen med att komma dragandes med konstiga exempel. Antigen fattar man eller så fattar man inte.
Citera
2026-07-09, 22:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Jokso brukade tydligen parkera på Smala Gränd (skrev felaktigt Tysta Gränd tidigare) när han arbetade som vakt på Alexandra. Att Fantombilden föreställer honom är en teori bland flera men det finns inget som tyder på att den föreställer mördaren. ”En man som springer till en bil” kan man kanske kalla den. Kanske han trodde att poliserna jagade honom och fick bråttom.
Kan SE och Dragan haft några affärer ihop?

Jag hittar inte Jokso i WPU. Blev han förhörd i utredningen? Han liknar ju fantombilden som du säger.

SE kan ha köpt smuggelcigaretter av Jokso och de kände varandra?
Citera
2026-07-09, 22:37
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Min farfar fick en bomb från ett flygplan i ansiktet i ww2 och överlevde. Men jag ser liksom inte poängen med att komma dragandes med konstiga exempel. Antigen fattar man eller så fattar man inte.

9mm pistol och en grovkalibrig revolver är helt olika vapen och ger helt olika förutsättningar om du ska genomföra ett mord med dem. GM i MOP bör ha kunnat vara helt säker på att Palme avled och det fanns inget värde att skjuta fler skott bara för att. Snarare är det till GMs nackdel då utfallet hade blivit detsamma men han hade exponerat sig mer för vittnen. Med andra ord inte ett argument för en inkompetent ensamagerande i sig. Snarare tvärtom enligt mig, tyder på viss rationalitet och kyla att GM verkar ha resonerat så av vad man kan utläsa. En tänkande person (Robert Ressler).
Senast redigerad av H24 2026-07-09 kl. 22:50.
Citera
2026-07-09, 23:04
Medlem
Citat:
9mm pistol och en grovkalibrig revolver är helt olika vapen och ger helt olika förutsättningar om du ska genomföra ett mord med dem. GM i MOP bör ha kunnat vara helt säker på att Palme avled och det fanns inget värde att skjuta fler skott bara för att. Snarare är det till GMs nackdel då utfallet hade blivit detsamma men han hade exponerat sig mer för vittnen. Med andra ord inte ett argument för en inkompetent ensamagerande i sig. Snarare tvärtom enligt mig, tyder på viss rationalitet och kyla att GM verkar ha resonerat så av vad man kan utläsa. En tänkande person (Robert Ressler).

Ryggskinns-skottet på Lisbeth. Hur tänkte gm där?
Citera
2026-07-09, 23:12
Avstängd
H24s avatar
Citat:

Han ser träffen i rocken och att hon sjunker ihop, och tänker att hon är allvarligt skadad, eventuellt träffad i lungan. Därefter registrerar han att OP är absolut stendöd. Som helhet duger det gott och han prioriterar att få bort ansiktet från korsningen. Värdet på det är oändligt mycket större än att stå kvar och okynnes-skjuta mot en trebarns-mamma.
Citera
2026-07-09, 23:20
Medlem
Citat:
Han ser träffen i rocken och att hon sjunker ihop, och tänker att hon är allvarligt skadad, eventuellt träffad i lungan. Därefter registrerar han att OP är absolut stendöd. Som helhet duger det gott och han prioriterar att få bort ansiktet från korsningen. Värdet på det är oändligt mycket större än att stå kvar och okynnes-skjuta mot en trebarns-mamma.

Jag förstår, en feltänkande person. Tack!
Citera
2026-07-09, 23:32
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Jag förstår, en feltänkande person. Tack!

Vi kan bryta ner MOP sekund-vis 40 år senare, i fågel-perspektiv och bearbeta varje enstaka detalj från soffan. GM i stunden upplever det inte alls så. Jämför ett långsamt RTS (Flashback) med ett snabbt FPS (live) om liknelsen tillåts. Situationen har en overklig press, ljuset är dåligt och det hela är över på ett par sekunder. Ur GMs perspektiv blir utfallet nära optimalt, OP dör och ingen ser hans ansikte.

Att GM joggar kontrollerat och lugnt från platsen måste vara ett av fallets främsta motargument mot inkompetenta ensamagerande. För en sådan måste den instinktiva lockelsen att tjurrusa ha varit massiv.
Citera
2026-07-09, 23:35
Medlem
Citat:
Vi kan bryta ner MOP sekund-vis 40 år senare, i fågel-perspektiv och bearbeta varje enstaka detalj från soffan. GM i stunden upplever det inte alls så. Jämför ett långsamt RTS (Flashback) med ett snabbt FPS (live) om liknelsen tillåts. Situationen har en overklig press, ljuset är dåligt och det hela är över på ett par sekunder. Ur GMs perspektiv blir utfallet nära optimalt, OP dör och ingen ser hans ansikte.

Att GM joggar kontrollerat och lugnt från platsen måste vara ett av fallets främsta motargument mot inkompetenta ensamagerande. För en sådan måste den instinktiva lockelsen att tjurrusa ha varit massiv.

Lugnt och kontrollerat som en full elefant.
Citera
2026-07-10, 06:51
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Jag hittar inte Jokso i WPU. Blev han förhörd i utredningen? Han liknar ju fantombilden som du säger.

Tolkar detta inlägg som en bekräftelse på att du förstår att Jokso som springer till sin bil kan vara mannen som uppfattas som misstänkt. Tecknerskan reagerar, fullt förståeligt, men hon har inte sett Palmes mördare utan en gangsterkung. Holmer har redan slagit fast att PKK är skyldiga och väljer att publicera en teckning som råkar föreställa en utländsk kriminell dörrvakt.
Citera
2026-07-10, 07:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:

Nu håller inte jag inte riktigt med i allt, men avseende just skottet/skadan på Lisbeth och eftersom vi är i denna tråd, så talar detta emot SE som gärningsman.
Detta då han ca. 20 min efter mordet återvänder till Skandia och där talar om en livs levande Lisbeth. En dam som polisen dessutom skulle ha varit brysk emot.
Citera
2026-07-10, 07:08
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Jag har hört (ej källa på det) att om man begår ett grovt brott så söker man upp tryggheten, typ hem.
I staden kan en arbetsplats nog representera det.

Låter rimligt. Kontoret med kassaskåp, där han t o m har fått installera lås på dörren, som ett andra hem, en plats han är trygg på och i stunden kanske önskar att han stannat på när han nu hör sirenerna.

Kan även tänka mig att han inte hade någon större respekt för nattpersonalen, att han säkert överskattade sin egen förmåga. Lite som Holmér fast smartare. Han lyckas fortfarande lura många med sin klädstil, väska och lite tantiga röst. Det får man ändå ge honom.
Citera
2026-07-10, 07:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Tolkar detta inlägg som en bekräftelse på att du förstår att Jokso som springer till sin bil kan vara mannen som uppfattas som misstänkt. Tecknerskan reagerar, fullt förståeligt, men hon har inte sett Palmes mördare utan en gangsterkung. Holmer har redan slagit fast att PKK är skyldiga och väljer att publicera en teckning som råkar föreställa en utländsk kriminell dörrvakt.

Gällande Sanna T.'s man på Smala gränd så fick hon 1996 se en spaningsfilm på GMP-objekt GG som hon ansåg vara ”oerhört” lik den man hon mött på Smala Gränd och ”att det är absolut ingen tvekan om att mannen liknar den man hon sett på Smala Gränd”.

Det framgår också att hon tidigare konfronterats med en person som flera ansett vara lik fantombilden och tipsat polisen. En "Kjell E."
Sanna T. "var emellertid säker på att Kjell E inte var den person hon mött på Smala Gränd."

GrK. s. 253

Frågan är väl dels hur lik fantombilden egentligen blev den man hon såg?
Vidare och kanske mer avgörande är tiden för iakttagelsen som enligt polisen hamnade på mellan 23:30-23:40, d.v.s. lite väl sent för att vara en flyende GM?

Sedan går denna iakttagelse emot Robrandts påspringande man som också rör sig norr ut men på en parallell gata (Regeringsgatan).

Endast en bör kunna vara GM av dessa män (eller ingen).
Senast redigerad av MOPspanaren 2026-07-10 kl. 07:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in