2026-09-04, 10:58
Medlem
Herejävlar, tjafs om hans kläder nu igen. Han gick klädd korrekt och riktigt som det anstod en herre av hans snitt. Punkt slut.
Citera
2026-09-04, 11:05
Medlem
I Sverige kan altså inte en stackars alkoholiserad, reumatisk grafiker använda tröja när han går hem från jobbet en iskall vinternatt. Okej.
Citera
2026-09-04, 11:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Halsduk är ju dock lätt att ta av sig. Dock såg hon ingen slips. En sådan är svår att missa.

Svart slips mot vit skjorta är svår att missa. Det blir en väldigt igenkännbar kontur.
Citera
2026-09-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Såg en intervju med Morelius på youtube igår. Då han sitter i bilen vid mordplatsen.

Han satt där och kollade på gm i «5 minuter, svårt att säga, kanske mer»

Gm värkade självsäker, effektiv och målmedveten.

Och det måste han ju ha varit om han stod och väntade på statsministern på ett ställe inte ens statsministern själv visste att han skulle hamna på. Otroligt självsäker skulle jag säga.

Och inte minst osynlig, varken Fauzzi, Björkman eller någon annan såg något till honom.

Hej,
titta på IMs första färska berättelse i WPU.
Där finns ingen väntande man.
Skytten "kommer upp bakifrån".

Det stämmer även med ABs redogörelse.
Citera
2026-09-04, 11:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Han var alltså inte en ”överklassfarbror” som ”bara överdriver”.

Jag har aldrig sagt att han ”bara överdriver”. Att förvanska citat är ett otyg. Dessutom ett regelbrott på Flashback.

(FB) Är det okej att ändra ett citat från andra debattörer?

Jag skulle kunna anmäla ditt inlägg.

Att han kanske var smygalkis påverkar inte hans möjligheter att överdriva och komma från överklassen. Du verkar ha väldigt svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2026-09-04, 11:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, men det är klart, självklart inte.

Ena dagen är Engström mytoman, ljuger om allt. Andra dagen, finns det ingen anledning att tvivla på det Engström säger.

Pappslöjden är som en geleklump.
Man ska absolut inte utgå ifrån att Engström bar de kläder han hade med sig till polisförhöret, enligt väktaren HO hade han en trekvartslång mörkblå jacka.

Mosander & Borgström konstaterade i samband med rättegångarna 1989 att "vi vet inte hur gärningsmannen var klädd", jag tror inte det frågetecknet har rätats ut än idag.
Citera
2026-09-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Man ska absolut inte utgå ifrån att Engström bar de kläder han hade med sig till polisförhöret, enligt väktaren HO hade han en trekvartslång mörkblå jacka.

Mosander & Borgström konstaterade i samband med rättegångarna 1989 att "vi vet inte hur gärningsmannen var klädd", jag tror inte det frågetecknet har rätats ut än idag.

Ser din poäng.

Jag tror ju på den noppiga, blå rocken, den han hadde i Rapport. Egentligen mest för att hans fru också sa att hon trodde han använde den.
Jag ser faktiskt inte om det är den han använde i polisförhöret då bilderna är av så vansinnigt låg kvalité.
Bilderna är för mörka. Men nåt liknande.

Nopprocken och «en trekvartslång mörkblå jacka» går liksom för det samma för mig. Det var nåt sånt, det var ingen camo-väst liksom. Eller en rosa kavaj.
Citera
2026-09-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Hej,
titta på IMs första färska berättelse i WPU.
Där finns ingen väntande man.
Skytten "kommer upp bakifrån".

Det stämmer även med ABs redogörelse.

Jag tror det kan vara så enkelt att Björkman stannade upp lite och kollade efter sina kompiser påväg till banken. Senare dyker gm upp och då bygger Morielius en falsk minnesbild där två personer blir 1.

Gökbomössan Morelius nämner kan faktiskt vara Björkmans mössa. Eller så var det kanske GMs keps.

Eller så var det nån annan jävel som stod där ett tag och bara försvann. Jag tror helt enkelt inte Moreilus hadde stålkontroll på den här figuren i «5 minuter, kanske mer». Jag tror inte på det.

Om gm nån gång var framför (söder om) LOP eller inte håller jag öppet, jag är helt enkelt inte säker på det, men inget «5 minuter, kanske mer».
Citera
2026-09-04, 14:26
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag har aldrig sagt att han ”bara överdriver”. Att förvanska citat är ett otyg. Dessutom ett regelbrott på Flashback.

Att han kanske var smygalkis påverkar inte hans möjligheter att överdriva och komma från överklassen. Du verkar ha väldigt svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Du skrev: Som ostraffad 52-årig överklassfarbror med villa och sommarstuga tror man naturligtvis inte att man ska bli misstänkt för mord bara för att man överdriver.

Jag citerade hela ditt inlägg men felciterade i min kommentar. Ber om ursäkt för slarvet. Kanske säkrast att anmäla mitt inlägg.
Citera
2026-09-04, 14:28
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Har jag sagt det? Du tillskriver mig åsikter jag inte har.
Citera
2026-09-04, 15:50
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Du skrev: Som ostraffad 52-årig överklassfarbror med villa och sommarstuga tror man naturligtvis inte att man ska bli misstänkt för mord bara för att man överdriver.

Jag citerade hela ditt inlägg men felciterade i min kommentar. Ber om ursäkt för slarvet. Kanske säkrast att anmäla mitt inlägg.

Grejen är att du missar hela poängen. Att han kanske hade smygproblem med alkoholen och så vidare påverkar inte bilden han presenterar utåt.

Eller tycker du han ser ut som en nedgången bänkalkis i Rapport? Låter han som en A-lagare i rättegångarna?

Nej, han ser ut och låter som just den städade kontorstjänsteman han identifierade sig som. Komplett med överklassmarkörer i talet och hållningen. Han hade inga problem med att föra sig.

En person som identifierar sig som och framgångsrikt upprätthåller en bild av en städad kontorstjänsteman från överklassen tror knappast att han ska riskera häktning som statsministermördare bara för att han tar sig friheter och överdriver sin roll. Precis som han också verkar ha gjort i andra sammanhang.
Citera
2026-09-04, 15:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Herejävlar, tjafs om hans kläder nu igen. Han gick klädd korrekt och riktigt som det anstod en herre av hans snitt. Punkt slut.

Ja, men det är just det. Att gärningsmannen SE ikläds mörk rock resp. mörkblå täckjacka om vartannat.

Gärningsmannen SE med mörk rock ljög om att Lisbeth misstagit den för en "mörkblå täckjacka".

Gärningsmannen SE med mörkblå täckjacka ljög om att han istället bar en mörk rock trots att väktarna såg honom någon minut innan mordet.

Vad väktarna minns eller att vittnena på mordplatsen "sett" både rock och jacka är inget SE kunde veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in