2026-07-20, 22:08
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu är det ju så att SE's tidsuppfattning (5-6 sekunder) inte heller går ihop med hans egna uppgift om att det är folk på plats då han kommer fram. (En uppgift ni som pekar ut honom medvetet verkar bortse ifrån.)
I det fall så kan man, om man nu kan tänka sig honom som vittne, fråga sig om det är tidsuppfattningen som felar. (Det finns många sådana exempel både i MOP och i andra sammanhang)

Det går inte att beslå SE till 100% för någon lögn här (heller).
Det är väl inte MIN uppgift att få hans historia att gå ihop? Jag som inte ens tror på den?

Det borde väl i mycket högre grad vara en uppgift för de som anser att hans historia i stort stämmer ?

Att komma fram efter 5-6 sekunder stämmer ju som du förstår inte med att det var folk redan på plats.

Även om du påstår att han har fel i tidsuppfattningen och kommer fram efter 30-60 sekunder kvarstår ju alla andra frågor som jag redan ställt flera gånger - hur han någonsin kan tro att han blivit förväxlad med GM om han springer in i gränden först efter någon minut med massa folk vid mordplatsen och poliser som sprungit in i gränden före honom etc. Se mina tidigare inlägg om detta.

Att anklaga mig för att bortse från saker tycker jag är lite märkligt

Jag tycker snarare det är du som bortser från allt som du inte kan förklara ... detta eftersom du anser att hans historia i stort sett stämmer
Citera
2026-07-20, 22:13
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Personlig gissning är ner till Riddargatan där hans mor bor, gömmer revolvern i något rum/förråd.
Sedan traskar han tillbaks till Skandia utan keps synlig.

Vilket nummer bodde mamma Rut på? Även om man räknar teoretiskt närmaste Riddargatan 1 tycker jag tidsfönstret blir mycket tight.
Citera
2026-07-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Vilket nummer bodde mamma Rut på? Även om man räknar teoretiskt närmaste Riddargatan 1 tycker jag tidsfönstret blir mycket tight.

Vet ej!
Citera
2026-07-20, 22:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du är inte ens intresserad, så varför fortsätter du tramsa?
Alltid intressant med förslag om alternativa händelseförlopp, men du verkar inte få din egen teori att gå ihop (du får det inte riktigt att hänga ihop logiskt/tidsmässigt). Å ena sidan menar du alltså att SE någon minut efter mordet skall ha sprungit efter poliserna för att berätta för dem hur mördaren såg ut. Och å andra sidan verkar du nu alltså söka stöd för din teori i att ett vittne på mordplatsen säger sig ha sett någon ta upp jakten på mördaren.
Citera
2026-07-20, 22:34
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Alltid intressant med förslag om alternativa händelseförlopp, men du verkar inte få din egen teori att gå ihop (du får det inte riktigt att hänga ihop logiskt/tidsmässigt). Å ena sidan menar du alltså att SE någon minut efter mordet skall ha sprungit efter poliserna för att berätta för dem hur mördaren såg ut. Och å andra sidan verkar du nu alltså söka stöd för din teori i att ett vittne på mordplatsen säger sig ha sett någon ta upp jakten på mördaren.

Henry Olofsson i Expressen,

Citat:
Förhörsledaren frågade om Engström sa att han ”gjort någon åtgärd” för att hjälpa till där Palme skjutits. Först hade Engström, enligt väktaren, sagt att han ”hjälpt till att vända den här mannen som hade blivit skjuten tillrätta”. Sen fick Henry Olofsson ett nytt intryck:

– Ett par minuter senare när han var mer redlig så att säga så fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökte ge konstgjord andning. Och, ja ...

Kanske spricker sanningen faktiskt fram här om vad SE gjorde, det vill säga ingenting. Stod i bakgrunden och tittade. Lägg till en öl på Bohemia på det och gåtan får sin lösning.
Citera
2026-07-20, 22:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad föreslår ni som tror på SE-GM för övrig flyktväg efter Regeringsgatan? Genuin fråga.

Jag ser två större alternativ, snabb vänster mot kyrkan och därefter Kammakargatan tillbaka till Sveavägen. Alternativt en större lov upp till Eriksbergsparken, därefter väster på Tegnérgatan och tillbaka till Sveavägen.

Citat:
Personlig gissning är ner till Riddargatan där hans mor bor, gömmer revolvern i något rum/förråd.

Citat:

Nej, tillbaka till sin mors bostad hinner han inte. Han kan ha kommit tillbaka in på Skandia så tidigt som 23:36, precis när AK nådde garaget.

Däremot kan han ha hämtat vapnet där efter kl. 21, och planerat att gömma det där efteråt.

Men blåljus och annat fick honom att ändra planen. Tror han gick Regeringsgatan, en av vägarna tillbaka till Johannesgatan, över kyrkogården och sedan via Kammakaregatan åter till Sveavägen.

Han kan på avstånd ha sett två av poliserna komma springande mot kyrkogården.

Hela vägen runt tar cirka 8 minuter, om jag minns rätt. Möjligen gömde han sig eller tvekade vid nåt tillfälle. Åter vid ingången till Skandia skymtar han en del detaljer på mordplatsen, kvinnlig polis, m.m.
Citera
2026-07-20, 23:17
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Har SE poserat med pistol?

Det var nytt för mig, men du får gärna länka.

Nej han visar istället hur han pekar med armen.
Citera
2026-07-21, 00:24
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:

Citat:

Stigs mamma Rut var 1990 folkbokförd på Riddargatan 15, II. Bör vara samma adress 1986 om hon inte flyttat däremellan
Citera
2026-07-21, 00:30
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Stigs mamma Rut var 1990 folkbokförd på Riddargatan 15, II. Bör vara samma adress 1986 om hon inte flyttat däremellan

Ganska exakt 1 km från botten på David Bagares gata där SE-GM är 23:23:30 cirka. Google Maps säger 14 minuter men vi kortar ner det till 10 och avrundar uppåt. SE-GM har dumpat mordvapnet hos Rut 23:34 och måste nu tillbaka till Skandia i tid men samtidigt runda polisinsatsen.

Jag säger ej möjligt.
Citera
2026-07-21, 00:39
Medlem
Citat:
Ganska exakt 1 km från botten på David Bagares gata där SE-GM är 23:23:30 cirka. Google Maps säger 14 minuter men vi kortar ner det till 10 och avrundar uppåt. SE-GM har dumpat mordvapnet hos Rut 23:34 och måste nu tillbaka till Skandia i tid men samtidigt runda polisinsatsen.

Jag säger ej möjligt.

Inte jag heller. Men det är väl inget som säger att han springer till Riddargatan? Han kan väl likväl dumpat vapnet på annan plats eller på sitt skrivbordsrum?

Låter "befängt" att han skulle lämna det på skrivbordsrummet när han kommer tillbaka till Skandiahuset då det är väldigt kyligt att göra så, men var det mer av ett impulsdåd så kanske han bara känner att det är kört, går tillbaka och lägger det på rummet och tänker typ att detta får gå som det går och så inser han bitvis att "vafan jag verkar ju klara mig.." och så kommer storyn löpande
Citera
2026-07-21, 00:40
Medlem
H24s avatar
Citat:

Jag säger ej möjligt.

I scenariot är ju också SE-GM ända nere på Östermalm och har framgångsrikt ridit ut stormen, klarat sig från Polisen och frigjort sig från mordvapnet. Kanske börjar den värsta anspänningen nu släppa och det går upp för honom att han kan klara detta. Det är i precis det ögonblicket han vänder 180 grader och börjar ta sig mot mordplatsen och poliserna igen.

Iskyla räcker inte till, det trotsar mänsklig natur närmast. Beteendet är i en unik överlappning där det är osannolikt hos både en ensamagerande galning och en mer kompetent GM.
Citera
2026-07-21, 00:53
Medlem
Citat:
I scenariot är ju också SE-GM ända nere på Östermalm och har framgångsrikt ridit ut stormen, klarat sig från Polisen och frigjort sig från mordvapnet. Kanske börjar den värsta anspänningen nu släppa och det går upp för honom att han kan klara detta. Det är i precis det ögonblicket han vänder 180 grader och börjar ta sig mot mordplatsen och poliserna igen.

Iskyla räcker inte till, det trotsar mänsklig natur närmast. Beteendet är i en unik överlappning där det är osannolikt hos både en ensamagerande galning och en mer kompetent GM.

Ja, det är inte helt logiskt. Vi ska dock ha med oss att han nyttjade alkohol en hel del och att han antagligen den aktuella kvällen var påverkad. Men det kan ju rent vara att han kommer in på Sveavägen norrifrån efter dådet och tänker att "vafan har jag gjort egentligen? Jag ska gå och erkänna", passerar Sveavägen 44 och tänker att "va, här är ju inga poliser knappt?! Jag går in på min arbetsplats en stund istället.." och så tar det hela fart. Eller något liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in