2026-07-08, 20:03
Medlem
Pungsvings avatar
Flytta invånarna till ett annat land, och krisen fortsätter där.
Citera
2026-07-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85

Sedan är det väl inga araber rent etniskt, utan negrer som dödar negrer. Rätta mig om jag har fel.

Det är i stor utsträckning araber som dödar svarta i Sudan. Kanske är det därför katastrofen inte uppmärksammas. Det är så förskräckligt synd om de stackars araberna som tvingas mörda och våldta de svarta sudaneserna. Sen är det arabiska araber som finansierar och understödjer dödandet i Sudan.
Citera
2026-07-08, 22:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
...
För att ge mitt bidrag till tråd ämnet.

"Sudan är det land som får mest humanitärt stöd från Sida. "
https://sida.se/sida-i-varlden/lander-och-regioner/sudan

Jag tänker att det är val år. Det är inte speciell sensationellt att världens största humanitära katastrof även får mest bistånd från Sida. Det är rimligt och skapar inga rubriker. Alltså sjuk tråkigt för medier att skriva om.
...

En stor statlig aktör som Sida bör ha pondus nog att kunna ställa krav på sudaneserna. Det krav som jag anser vara viktigt, är att sänka födelsetalen kraftigt. Höga födelsetal är motorn till krig, fattigdom, flyktingströmmar och miljöförstöring.

Citat från länkad sida:

Förbättrad förlossningsvård
FN:s befolkningsfond UNFPA förbättrar förlossningsvården och bidrar till att minska antalet förebyggbara dödsfall hos mödrar samt minska könsrelaterat våld och skadliga metoder. ...
Av alla graviditeter i ett land som Sudan, så borde 3 / 4 aldrig ha påbörjats.

Ifall antalet graviditeter minskar med 75%, så innebär det direkt att antalet förlossningsrelaterade sjukfall minskar lika mycket. Det leder till att förlossningsvården kan koncentrera sina resurser till den återstående fjärdedelen av graviditeterna. På så sätt kan antalet förlossningsrelaterade sjukfall indirekt minska ännu mer.

Ännu viktigare är att det skulle leda till att det finns resurser att ge barnen en bra uppväxt och en bra utbildning. Barnen kan växa upp till att bli framgångsrika individer. Dessa framgångsrika individer kan hjälpa till att bygga upp välmående samhällen. Det börjar med att problemländernas invånare tyglar sin överdrivna fruktsamhet.
Citera
2026-07-09, 06:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dom blir inte färre. Tvärtom. Afrikas stora problem är att befolkningen ökar i skrämmande hastighet.

Afrikas befolkningsökning behöver hejdas. Men blodiga krig är inte ett bra sätt att hejda befolkningstillväxten. Det som behövs är att sänka födelsetalen till vettiga nivåer. Ifall födelsetalen inte sänks, så kommer naturen till sist att slå tillbaka. Det kommer inte att vara vackert.
Mmm, ebola x 100...
Citera
2026-07-09, 11:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
En stor statlig aktör som Sida bör ha pondus nog att kunna ställa krav på sudaneserna. Det krav som jag anser vara viktigt, är att sänka födelsetalen kraftigt. Höga födelsetal är motorn till krig, fattigdom, flyktingströmmar och miljöförstöring.

Citat från länkad sida:

Förbättrad förlossningsvård
FN:s befolkningsfond UNFPA förbättrar förlossningsvården och bidrar till att minska antalet förebyggbara dödsfall hos mödrar samt minska könsrelaterat våld och skadliga metoder. ...
Av alla graviditeter i ett land som Sudan, så borde 3 / 4 aldrig ha påbörjats.

Ifall antalet graviditeter minskar med 75%, så innebär det direkt att antalet förlossningsrelaterade sjukfall minskar lika mycket. Det leder till att förlossningsvården kan koncentrera sina resurser till den återstående fjärdedelen av graviditeterna. På så sätt kan antalet förlossningsrelaterade sjukfall indirekt minska ännu mer.

Ännu viktigare är att det skulle leda till att det finns resurser att ge barnen en bra uppväxt och en bra utbildning. Barnen kan växa upp till att bli framgångsrika individer. Dessa framgångsrika individer kan hjälpa till att bygga upp välmående samhällen. Det börjar med att problemländernas invånare tyglar sin överdrivna fruktsamhet.
I det finns bara en väg att gå som är trevlig.

Kvinnliga rättigheter. I Sudan så finns tvångs äktenskap och barnäktenskap, kvinnor har dålig tillgång på preventiv medel och får oftast inte bestämma över det själva och även möjlighet till aborter är begränsad.

När kvinnans förmåga att föda barn förslavas medför det självklart problem med överbefolkning.

Det är ett stort problem i många länder.

Du tar upp FN och ja de är ett problem i detta.

Som exempel i mars 2024 valdes Saudiarabien till ordförande för FN:s kvinnokommission (CSW), som ska främjar jämställdhet globalt.

Självklart blev de mycket kritik för detta eftersom kvinnor inte är jämställda i Saudiarabien. Det första att göra är att tvinga FN att sluta med sitt kvinnofientliga beteende och att sätta press på länder där kvinnor förtrycks. Kvinnoförtryck är en av grundproblemen i flera delar av världen.

Som minimum ska kvinnan äga rätten att bestämma över sin egen kropp.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-09 kl. 11:36.
Citera
2026-07-09, 11:46
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
I det finns bara en väg att gå som är trevlig.

Kvinnliga rättigheter. I Sudan så finns tvångs äktenskap och barnäktenskap, kvinnor har dålig tillgång på preventiv medel och får oftast inte bestämma över det själva och även möjlighet till aborter är begränsad.

När kvinnans förmåga att föda barn förslavas medför det självklart problem med överbefolkning.

Det är ett stort problem i många länder.

Du tar upp FN och ja de är ett problem i detta.

Som exempel i mars 2024 valdes Saudiarabien till ordförande för FN:s kvinnokommission (CSW), som ska främjar jämställdhet globalt.

Självklart blev de mycket kritik för detta eftersom kvinnor inte är jämställda i Saudiarabien. Det första att göra är att tvinga FN att sluta med sitt kvinnofientliga beteende och att sätta press på länder där kvinnor förtrycks. Kvinnoförtryck är en av grundproblemen i flera delar av världen.

Som minimum ska kvinnan äga rätten att bestämma över sin egen kropp.

Kul! Bra inlägg. Håller med dig om allt utom FNs roll, där vi som vanligt ser på deras vägval olika.

Jag ser det mer som att dom kämpar för kvinnors rättigheter i Saudi genom morot, "häng med här i vårt kvinnoarbete", men jag tillstår att det i någon mån känns naivt.

Samtidigt så är det inte som att FN skadar kvinnor genom att försöka, däremot slösar dom eventuellt tid och energi på fel länder. Som Saudi exempelvis.
Citera
2026-07-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Du glömde nämna, eller undvek att nämna, att även Israel är med i att stödja RSF i mördandet på folk i Sudan bara för att försöka få ett gott anseende hos den grupp av mördare som inte får hjälp av Iran.

Israel ger tydligen även RSF råd om hur de kan mörda civila genom att kopiera israelernas metod i Gaza.

Nu blir både judehatarna onkel kostia och äggfjärten eld och lågor! Om det går att vinkla mot Israel så finns intresse såklart, det är ju det som är syftet med vissas medverkan på Flashback, att opinionsbilda, förvränga fakta och tramsa sönder trådarna.

Att du inte klara av att tolka text spelar nog mindre roll, Qatars propaganda-maskin Al Jazeera är ju husorganet för både islamister och vänsterextremister.

Men till och med vissa inom enögda EU inser dess egentliga roll..

Citat:
The European Parliament's in-house research arm just published a wide-ranging new assessment of Qatari foreign policy, and the country it describes isn't the friendly Gulf partner Washington has been sold. The European Parliamentary Research Service (EPRS) is the Brussels equivalent of the Congressional Research Service, and the bluntness with which it consolidated years of EU institutional thinking on Qatar into one document should turn heads on Capitol Hill.

Eitan Fischberger
https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/64648

Citat:
The EPRS explains that Al Jazeera is widely seen as a tool of Qatari foreign policy, reportedly used as a bargaining chip with coverage adjusted in exchange for political concessions. It calls Qatar an absolute monarchy and an authoritarian rentier state, where the judiciary isn't independent and where Shura Council elections were abolished in 2024, leaving every member of Qatar’s legislative council appointed directly by the emir.

https://www.osint613.com/article/brussels-just-filed-a-quiet-indictment-of-qatar-washington-should-read-it

Det är djupt tragiskt att Flashback stödjer dom som vill begränsa yttrandefriheten, bestämma vilka trådar som får startas osv.

Mycket av problemen och de enorma folkmorden i några av länderna som tidigare nämnts( Sudan, Jemen, Somalia m.fl.)har en gemensam nämnare, Islam.

Saker man inte kan skylla på Israel, Trump, kapitalism osv bör inte få diskuteras. Lite av ett strukturellt problem på Flashback politik numer.
Citera
2026-07-09, 18:56
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nu blir både judehatarna onkel kostia och äggfjärten eld och lågor! Om det går att vinkla mot Israel så finns intresse såklart, det är ju det som är syftet med vissas medverkan på Flashback, att opinionsbilda, förvränga fakta och tramsa sönder trådarna.

Som sagt, vet att du gärna skulle vilja ha mer makt här än du har, för vissa kan liksom inte bli lyssnade på utan ett hierakiskt övertag. Men nu har du inte det, och vi får låta dom som har det sköta arbetet med att reda upp bland trams och lögner.

Än är jag inte avstängd, så helt hopplös kan jag inte vara.

Citat:
Det är djupt tragiskt att Flashback stödjer dom som vill begränsa yttrandefriheten, bestämma vilka trådar som får startas osv.

Var har du stött på dessa? Tycker nästan alla som är här ändå ytterst omfamnar yttrandefriheten. Man tycker olika, man tycker illa, man exponerar men man låter samtliga tycka.

Citat:
Mycket av problemen och de enorma folkmorden i några av länderna som tidigare nämnts( Sudan, Jemen, Somalia m.fl.)har en gemensam nämnare, Islam.

Finns det ett kausalt samband mellan islam och folkmord? Var har det i så fall bevisats? Är idel öra om det stämmer, men det krävs mer än magkänsla för att jag ska köpa in på det.

Religion i stort är en rest från en svunnen tid som vår art inte riktigt hunnit hantera i den fart det borde hanterats.

Citat:
Saker man inte kan skylla på Israel, Trump, kapitalism osv bör inte få diskuteras. Lite av ett strukturellt problem på Flashback politik numer.

Jag tycker du gnäller på Iran, araber, islam med mera i var och varannat inlägg. Det verkar mer som att du är upprörd över att andras åsikter än dina får ta plats här på FB.
Citera
2026-07-10, 08:22
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är i stor utsträckning araber som dödar svarta i Sudan. Kanske är det därför katastrofen inte uppmärksammas. Det är så förskräckligt synd om de stackars araberna som tvingas mörda och våldta de svarta sudaneserna. Sen är det arabiska araber som finansierar och understödjer dödandet i Sudan.

När jag googlar bilder så ser dem ut som negrer. Du får visa lite bilder och bevis . Sudaneser är för det mesta svarta.
Citera
2026-07-10, 08:39
Medlem
avulsions avatar
Enligt min mening gör SIDA alldeles för lite gällande konflikten i Sudan. Jag ser helst att SIDA lägger ett par miljarder på att stötta båda sidor med vapen.
Citera
2026-07-10, 15:27
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Nu blir både judehatarna onkel kostia och äggfjärten eld och lågor! Att du inte klara av att tolka text...
Jag vet inte vilka "judehatarna onkel kostia" samt "äggfjärten" är. Det är dock tydligt att sanningen om att de zionistiska nazi-judarna i terrorstaten Israel hjälper RSF med att kunna utföra folkmord är något du inte vill veta om eftersom att det stör din syn på myten om att de är Guds utvalda folk.

Citat:
Det är djupt tragiskt att Flashback stödjer dom som vill begränsa yttrandefriheten
Där har du rätt eftersom det förhindrar att sanningen om nazi-judarnas brott och mordglädje kommer till folks kännedom.

Citat:
Samt Israel eftersom att Israel gör allt de kan för att skapa oro i Mellanöstern så att de kan fortsätta med att försöka få till ett s.k. "Storisrael". Israel är nu även igång med att försöka skapa konflikt med Turkiet. De hoppas såklart på att USAs svaga och av AIPAC mutade politiker ska skicka iväg amerikanska soldater för att dö för Israels sak vilket gjordes under kriget i Irak.
Citera
2026-07-10, 16:38
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
När jag googlar bilder så ser dem ut som negrer. Du får visa lite bilder och bevis . Sudaneser är för det mesta svarta.

dom är väl i huvudsak negrer genetiskt men pratar arabiska. det pågående inbördeskriget som den här tråden låtsas handla om har dessa arabisktalande sudaneser i båda de stridande falangerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in