2026-07-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag håller helt med dig att de minskade i värde i SEK och ökade i värde i USD.

Och vilket var viktigt för dig?

Om du berättar vilken global indexfond det är du har så kan jag visa dig förra årets kurva. Om du ens har några.

Sedan kan man fråga sig varför du påstår att valutor inte spelar någon roll.
Citat:
Jag syftar på en global indexfond, det vill säga aktier. Inte valutor såsom SEK eller USD.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-08 kl. 21:32.
Citera
2026-07-08, 21:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och vilket var viktigt för dig?

Om du berättar vilken global indexfond det är du har så kan jag visa dig förra årets kurva. Om du ens har några.

Sedan kan man fråga sig varför du påstår att valutor inte spelar någon roll.
Jag äger inga valutor. Håll dig till topic nu.
Citera
2026-07-08, 22:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Det tar igen sig ändå, sluta noja.
Precis. Är man långsiktig och tänker investera under 15 års tid är det inga problem.
Citera
2026-07-08, 23:22
Medlem
Har följt diskussionerna i tråden, framförallt om huruvida globala indexfonder agerar "utan hjärna" och bygger upp redan uppblåsta förhoppningsbolag som ännu inte tjänar ens några procent av det värderingen visar.

Jag själv har runt 60% i global index, vilket jag anser är mycket. Resten utspritt på indexfonder Europa, Sverige och tillväxt. Några chanskort ligger på aktier men jag vet att fonderna troligtvis kommer slå min egen stockpicking.

För några år sedan hade jag 100% i en enda global indexfond men ändrade detta på grund av de höga värderingarna i USA. Jag förstår att jag går emot "forskningen" när jag gör detta, men det känns bättre i magen.

Har vi verkligen varit med om den här situationen tidigare i historien? Där ett par bolag inom liknande nisch utgör en så stor del? Och där bolagen idag inte egentligen gör så stor vinst, sett till värderingen?

Eftersom man pekar på forskning när man säger "äg en så bred indexfond som möjligt", har vi forskning inom detta? Studier som kan visa på ett liknande tidigare scenario?
Citera
2026-07-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej.

Idag har jag ca 400k på en global infexfond samt en miljon som är låst i 3 månader som ger ca 5000kr var 3:e månad.

Sparhorisonten är 15år, är det bättre att nästan överföra allt till en global infexfond? Jag vill gärna ha så låg risk som möjligt

Tacksam för tips och råd
Easy ! Vem har mest koll på pengar och diamanter? Israels heliga folk investera där i en fond med bra avkastning
Citera
2026-07-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kortfattat är felet att indexfonder aldrig gör en värdering av ett företag utan bara köper vad alla andra köper. men vad händer då när t.ex SpaceX kommer med i ett index? Ett företag utan vinster eller bevisad framtid den är bara påhittad för att ta pensionärernas pengar. Alla smarta undviker den men en indexfond får inte undvika något och Musk blir därmed trillionaire och tar miljoner människors pensionspengar till sig själv.
Just SpaceX behöver vi nog förhoppningsvis inte oroa oss för direkt nu, men den tanken har slagit mig också. Jag vill inte äga skiten. SpaceX lär förhoppningsvis rasa utav bara helvete när lock-up perioden är över. Problemet är dock att Musk är slug och gör det i etapper för att undvika en totalkrasch -90% på en dag.
Just nu slåss ju alla idioter om en väldigt liten andel freefloat.
Citera
2026-07-08, 23:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Har följt diskussionerna i tråden, framförallt om huruvida globala indexfonder agerar "utan hjärna" och bygger upp redan uppblåsta förhoppningsbolag som ännu inte tjänar ens några procent av det värderingen visar.

Jag själv har runt 60% i global index, vilket jag anser är mycket. Resten utspritt på indexfonder Europa, Sverige och tillväxt. Några chanskort ligger på aktier men jag vet att fonderna troligtvis kommer slå min egen stockpicking.

För några år sedan hade jag 100% i en enda global indexfond men ändrade detta på grund av de höga värderingarna i USA. Jag förstår att jag går emot "forskningen" när jag gör detta, men det känns bättre i magen.

Har vi verkligen varit med om den här situationen tidigare i historien? Där ett par bolag inom liknande nisch utgör en så stor del? Och där bolagen idag inte egentligen gör så stor vinst, sett till värderingen?

Eftersom man pekar på forskning när man säger "äg en så bred indexfond som möjligt", har vi forskning inom detta? Studier som kan visa på ett liknande tidigare scenario?
Vem pekar på forskning? I och med techbolagens höga värderingar väger de tungt i globala index, så de indexen blir mer luft än kassaflöden. Det är banker och andra som pushar ut globala indexfonder, inte forskare, och det är kanske den mest riskfyllda produkten du kan köpa idag. Det säger sig själv.
Citera
Igår, 00:24
Medlem
Bitcoin och indexfonder.
Citera
Igår, 02:23
Medlem
Citat:
Har du andelar i en global indexfond som är investerad till 65-75% i USA-aktier som Nvidia, Microsoft med mera, så har du handlat aktier för dollar.

Om sedan dollarn sjunker så påverkar det värdet på ditt fondinnehav, det som du har köpt för svenska kronor.

Där har du anledningen till att de flesta globala indexfonderna backade förra året. Om du handlade dom för svenska kronor, vilket man gör om man bett lönebanken köpa dem, eller handlar via Nordnet/Avanza/Montrose. Så det är helt klart on-topic. Och jag anser att svaret på trådstarten är att man inte ska köpa enbart globala indexfonder om man nu tänkt investera allt i fonder. Och som sagt, jag tror ingen privatekonom säger emot mig där.

Om du berättar vilken global indexfond du har så ska jag visa dig hur det såg ut för den. Jag tror faktiskt inte att du riktigt förstår hur det fungerar. Varför skulle du annars skriva som nedan, när 65-75% av ditt innehav är i USD?

Citat:
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 03:05.
Citera
Igår, 03:25
Medlem
EgoistNs avatar
Lejonpart i Bitcoin, guld- och silvergruvor.
Dvs hårdvaluta..
10-15% är värt att chansa med.
Lycka till!
Citera
Igår, 04:12
Medlem
Bitcoin.
Sälj om 2.5 år och gör 3-5 gånger pengarna.
Bitcoin är väldigt lågt just nu och kommer börja klättra uppåt igen sen i år
Citera
Igår, 09:10
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du, baserat på våra tidigare diskussioner, och vad du skriver nu, så tror jag faktiskt inte att du har minsta aning om vad en global indexfond är.

Kan du berätta vilken global indexfond som du placerat dina pengar i? Berätta!

Och nu förstår jag lite mer om dina snurriga svar när jag har berättat saker för dig.

En global indexfond placerar i aktier, och en global indexfond har typ 70% av sina aktier i amerikanska aktier, som köps i dollar. När värdet på dollar sjunker som det gjorde förra året, så minskar värdet på fonden mot svenska kronan.

Det var alltså det som du inte riktigt förstod i våra diskussioner. Nu klarnar det.

Du får ursäkta, men jag tror inte att du har några globala indexfonder. Eller så vet du inte hur det fungerar.

Och det är förklaringen till att du inte förstod att de minskade i värde i sek trots att de ökade i värde i usd. Kan det stämma?

Det är lugnt, men det ger mig förklaringen på hur snurrigt du diskuterade i tidigare trådar.

Förutsätter att du sitter i Sverige, köper, säljer och ser ditt värde på dina fonder i sek.

Citat:
Jag håller helt med dig att de minskade i värde i SEK och ökade i värde i USD.

Ni vet väl att valutarisken är en myt?

https://rikatillsammans.se/forum/t/valutarisk-i-aktier-och-indexfonder-ar-en-myt-diskussionen/112982
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in