2026-07-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jepp, det gjorde det.
Snälla, snälla du. Vi har tagit det här flera gånger, så gott som samtliga globala indexfonder köpta för svenska pengar backade förra året.

Hade du för en krona 1 januari 2025 så var fonden värd 99 öre 2026. Så enkelt är det. Det hade gått bättre om du haft pengarna på ditt räntefria lönekonto.

Om du däremot bor i USA och har köpt dina fonder för dollar, då har de gått upp i i dollar.

Det verkar som om du inte kan se att globala indexfonder backade förra året, för oss som handlar i svenska kronor. Jag har länkat kurser, jag vet inte vad jag kan göra mer. Slita bort dina skygglappar?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-08 kl. 16:26.
Citera
2026-07-08, 16:41
Medlem
Storebrand Europa är en ganska billig fond om man vill exkludera USA/techbolagen.

Värt att nämnas är ju att det finns teorier typ

"om något företag som satsar på AI tillslut lyckas att skapa en AGI så kommer det företaget att slå ut alla andra konkurrerande företag."

Tror man på det är det kanske bättre att ha med ett finger i spelet än att vara utanför.
Citera
2026-07-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Storebrand Europa är en ganska billig fond om man vill exkludera USA/techbolagen.
Alltså jag förstår verkligen inte.

Vad är problemet med att köpa ett gäng olika fonder? Varför ska allt antingen vara i globala indexfonder eller ingenting?

Jag har säkert tjugo olika fonder, varför ska alla bara köpa en enda fond. Eller missförstår jag?

Någonstans verkar det som att en del tror att en fond automatiskt är en global indexfond, men riktigt så låg nivå torde det väl inte vara här, eller?

Här lite fondinspiration hos Avanza. Nordnet och Montrose har säkert motsvarande. Sprid ut och diversifiera, sätt inte allt på dollar och tech. https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder/vilken-fond-ska-jag-kopa.html
Citera
2026-07-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan ju inte "välja bort USA" om man köper något som heter "global" eftersom USA-börsbubblan har gjort att USA-börsen är 65% av hela världens börser och därmed är indexfonden lika tung i den. (det är faktiskt sant). Dessutom tillkommer att man låser sig i USD fast man inte tror det. Dessutom låser man sig till IT/internet som princip är hela hela värdet i USA.

Finns numera börsbolag i USA som är mer värda än hela UK-börsen som är världens sjunde största börs med jätteföretag som HSBC Astra Shell Lloyds BP. Det är en ledtråd.

Det går faktiskt inte att köpa någonting nu. Jag säger till mina barn att de ska vänta tre år med aktier och hellre lägga pengar på en finare lägenhet.

Jo, det finns globala fonder utan USA.

Det finns såklart en värld även utanför USA.
Citera
2026-07-08, 17:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Här är ett exempel på en sån fond från Brock Milton Capital - även om den heter "international" istf "global".

Största innehav Japan, Polen, Taiwan. Sympatisk avgift för att vara en aktiv fond, 1,54 % i nuläget (dock s.k. prestationsbaserad avgift).

Det finns så klart fler.

https://www.avanza.se/fonder/handla-fonder.html/list?sortField=developmentFiveYears&sortDirection= DESCENDING&selectedTab=overview&nameQuery=bmc
Citera
2026-07-08, 18:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Jo, globala "fonder" finns utan USA, men väl inte "globala index-fonder" utan USA. Det är ju att räkna bort 2/3 av världen och det är just det som är en index-fond, att inte räkna bort något eftersom man anser att man inte kan veta något om framtiden utan man ska köra ett statistiskt medelvärde.

Här en tråd som anser att indexfonder kommer att förstöra hela världens börser. Jag som matematiker kan bara hålla med.
(FB) När Indexfonder blir för stora kommer alla börser att dyka, det slutar i blodbad
Kortfattat är felet att indexfonder aldrig gör en värdering av ett företag utan bara köper vad alla andra köper. men vad händer då när t.ex SpaceX kommer med i ett index? Ett företag utan vinster eller bevisad framtid den är bara påhittad för att ta pensionärernas pengar. Alla smarta undviker den men en indexfond får inte undvika något och Musk blir därmed trillionaire och tar miljoner människors pensionspengar till sig själv.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-08 kl. 18:26.
Citera
2026-07-08, 18:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Snälla, snälla du. Vi har tagit det här flera gånger, så gott som samtliga globala indexfonder köpta för svenska pengar backade förra året.

Hade du för en krona 1 januari 2025 så var fonden värd 99 öre 2026. Så enkelt är det. Det hade gått bättre om du haft pengarna på ditt räntefria lönekonto.

Om du däremot bor i USA och har köpt dina fonder för dollar, då har de gått upp i i dollar.

Det verkar som om du inte kan se att globala indexfonder backade förra året, för oss som handlar i svenska kronor. Jag har länkat kurser, jag vet inte vad jag kan göra mer. Slita bort dina skygglappar?
Jag syftar på en global indexfond, det vill säga aktier. Inte valutor såsom SEK eller USD. Vill man investera i valutor tillkommer naturligtvis en valutarisk, det håller jag med dig om.
Citera
2026-07-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag syftar på en global indexfond, det vill säga aktier. Inte valutor såsom SEK eller USD. Vill man investera i valutor tillkommer naturligtvis en valutarisk, det håller jag med dig om.
Vet du, baserat på våra tidigare diskussioner, och vad du skriver nu, så tror jag faktiskt inte att du har minsta aning om vad en global indexfond är.

Kan du berätta vilken global indexfond som du placerat dina pengar i? Berätta!

Och nu förstår jag lite mer om dina snurriga svar när jag har berättat saker för dig.

En global indexfond placerar i aktier, och en global indexfond har typ 70% av sina aktier i amerikanska aktier, som köps i dollar. När värdet på dollar sjunker som det gjorde förra året, så minskar värdet på fonden mot svenska kronan.

Det var alltså det som du inte riktigt förstod i våra diskussioner. Nu klarnar det.

Du får ursäkta, men jag tror inte att du har några globala indexfonder. Eller så vet du inte hur det fungerar.

Och det är förklaringen till att du inte förstod att de minskade i värde i sek trots att de ökade i värde i usd. Kan det stämma?

Det är lugnt, men det ger mig förklaringen på hur snurrigt du diskuterade i tidigare trådar.

Förutsätter att du sitter i Sverige, köper, säljer och ser ditt värde på dina fonder i sek.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-08 kl. 19:59.
Citera
2026-07-08, 20:08
Medlem
Citat:
Alltså jag förstår verkligen inte.

Vad är problemet med att köpa ett gäng olika fonder? Varför ska allt antingen vara i globala indexfonder eller ingenting?

Jag har säkert tjugo olika fonder, varför ska alla bara köpa en enda fond. Eller missförstår jag?

Någonstans verkar det som att en del tror att en fond automatiskt är en global indexfond, men riktigt så låg nivå torde det väl inte vara här, eller?

Här lite fondinspiration hos Avanza. Nordnet och Montrose har säkert motsvarande. Sprid ut och diversifiera, sätt inte allt på dollar och tech. https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder/vilken-fond-ska-jag-kopa.html

Vill väl köpa nåt med låg avgift och spridning där man själv tror det kommer gå bra.

Storebrand Europa är en som passar in om man vill ut ur techbolagens förknippade risker som är för det mesta baserade i USA.

Var det verkligen så svårt att förstå?
Citera
2026-07-08, 20:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vet du, baserat på våra tidigare diskussioner, och vad du skriver nu, så tror jag faktiskt inte att du har minsta aning om vad en global indexfond är.

Kan du berätta vilken global indexfond som du placerat dina pengar i? Berätta!

Och nu förstår jag lite mer om dina snurriga svar när jag har berättat saker för dig.

En global indexfond placerar i aktier, och en global indexfond har typ 70% av sina aktier i amerikanska aktier, som köps i dollar. När värdet på dollar sjunker som det gjorde förra året, så minskar värdet på fonden mot svenska kronan.

Det var alltså det som du inte riktigt förstod i våra diskussioner. Nu klarnar det.

Du får ursäkta, men jag tror inte att du har några globala indexfonder. Eller så vet du inte hur det fungerar.

Och det är förklaringen till att du inte förstod att de minskade i värde i sek trots att de ökade i värde i usd. Kan det stämma?

Det är lugnt, men det ger mig förklaringen på hur snurrigt du diskuterade i tidigare trådar.

Förutsätter att du sitter i Sverige, köper, säljer och ser ditt värde på dina fonder i sek.
Jag håller helt med dig att de minskade i värde i SEK och ökade i värde i USD.
Citera
2026-07-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Låt 400k ligga kvar i indexfonden, när du har tillgång till miljonen så köper du Investor för ena halvan och Industrivärden för den andra.

Naivt.

En börskrasch och det där hade kunnat sluta illa!
Citera
2026-07-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Naivt.

En börskrasch och det där hade kunnat sluta illa!
Det tar igen sig ändå, sluta noja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in