Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Jag syftar på en global indexfond, det vill säga aktier. Inte valutor såsom SEK eller USD. Vill man investera i valutor tillkommer naturligtvis en valutarisk, det håller jag med dig om.
Vet du, baserat på våra tidigare diskussioner, och vad du skriver nu, så tror jag faktiskt inte att du har minsta aning om vad en global indexfond är.
Kan du berätta vilken global indexfond som du placerat dina pengar i? Berätta!
Och nu förstår jag lite mer om dina snurriga svar när jag har berättat saker för dig.
En global indexfond placerar i aktier, och en global indexfond har typ 70% av sina aktier i amerikanska aktier, som köps i dollar. När värdet på dollar sjunker som det gjorde förra året, så minskar värdet på fonden mot svenska kronan.
Det var alltså det som du inte riktigt förstod i våra diskussioner. Nu klarnar det.
Du får ursäkta, men jag tror inte att du har några globala indexfonder. Eller så vet du inte hur det fungerar.
Och det är förklaringen till att du inte förstod att de minskade i värde i sek trots att de ökade i värde i usd.
Kan det stämma?
Det är lugnt, men det ger mig förklaringen på hur snurrigt du diskuterade i tidigare trådar.
Förutsätter att du sitter i Sverige, köper, säljer och ser ditt värde på dina fonder i sek.