Igår, 09:12
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag äger inga valutor. Håll dig till topic nu.

Du har förstått.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du andelar i en global indexfond som är investerad till 65-75% i USA-aktier som Nvidia, Microsoft med mera, så har du handlat aktier för dollar.

Om sedan dollarn sjunker så påverkar det värdet på ditt fondinnehav, det som du har köpt för svenska kronor.

Där har du anledningen till att de flesta globala indexfonderna backade förra året. Om du handlade dom för svenska kronor, vilket man gör om man bett lönebanken köpa dem, eller handlar via Nordnet/Avanza/Montrose. Så det är helt klart on-topic. Och jag anser att svaret på trådstarten är att man inte ska köpa enbart globala indexfonder om man nu tänkt investera allt i fonder. Och som sagt, jag tror ingen privatekonom säger emot mig där.

Om du berättar vilken global indexfond du har så ska jag visa dig hur det såg ut för den. Jag tror faktiskt inte att du riktigt förstår hur det fungerar. Varför skulle du annars skriva som nedan, när 65-75% av ditt innehav är i USD?

Inte du.
Citera
Igår, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Inte du.
Om du handlar aktier eller fonder på en marknad som inte har sek som valuta så är valutarisken ett faktum, att påstå annat är bara urbota korkat.

Däremot påverkas såklart inte värdet i den valutan du har investerat i av att den försvagas eller stärks gentemot den svenska kronan.

Men enkelt. Om jag köpte andelar i en vanlig global indexfond 1 januari 1994 för 100 000 sek, observera svenska pengar, det är så man normalt handlar här, på Nordnet och Avanza eller om man handlar via sin lönebank.

Då hade kursen för samma globala indexfond varit 99 000 den 31 december. Jag hade alltså fått ut mer om jag haft pengarna i madrassen.

Har då kursen på globala indexfonder minskat under den tiden? Nej! Men värdet på USD har minskat gentemot sek. Så i sek har kursen minskat, och du vill väl ha ut dina pengar från Avanza i sek?

Nu läste jag bara länken från Rikatillsammans, men hur dom har fått till det att valutan inte påverkar ens aktieinvesteringar kan jag bara inte förstå.
Citera
Igår, 09:43
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej.

Idag har jag ca 400k på en global infexfond samt en miljon som är låst i 3 månader som ger ca 5000kr var 3:e månad.

Sparhorisonten är 15år, är det bättre att nästan överföra allt till en global infexfond? Jag vill gärna ha så låg risk som möjligt

Tacksam för tips och råd

Stoppa inte in allt i samma korg !

Vill du ha en mycket bred investering i fonder med tusentals aktie med automatisk ombalansering mellan fonder/räntepapper när marknaden rör sig bort från en sektor till en annan, så skulle jag välja tjänster som Lysa . Mycket mer bekvämare blir det inte för någon som bara vill stoppa undan pengarna och glömma dom utan att utsätta alltihop för amerikanska övervärderade tech-företag .
Lysa investerar 20% i svenska aktier, för att mota valutarisken en aning, resten precis överallt
Citera
Igår, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du andelar i en global indexfond som är investerad till 65-75% i USA-aktier som Nvidia, Microsoft med mera, så har du handlat aktier för dollar.

Om sedan dollarn sjunker så påverkar det värdet på ditt fondinnehav, det som du har köpt för svenska kronor.

Där har du anledningen till att de flesta globala indexfonderna backade förra året. Om du handlade dom för svenska kronor, vilket man gör om man bett lönebanken köpa dem, eller handlar via Nordnet/Avanza/Montrose. Så det är helt klart on-topic. Och jag anser att svaret på trådstarten är att man inte ska köpa enbart globala indexfonder om man nu tänkt investera allt i fonder. Och som sagt, jag tror ingen privatekonom säger emot mig där.

Om du berättar vilken global indexfond du har så ska jag visa dig hur det såg ut för den. Jag tror faktiskt inte att du riktigt förstår hur det fungerar. Varför skulle du annars skriva som nedan, när 65-75% av ditt innehav är i USD?
Valutarisken finns i stort sett inte för fonder om du är långsiktig. Går USD ner går aktierna upp övertid. Det säger sig självt. Du äger ett bolag, inte en valuta. Det kan påverka väldigt kortsiktigt så klart om du säljer samma dag som USD rasar 20%, men det är ju oftast inte så man "jobbar" med indexfonder.

På samma vis som om dollarn stärks finns större risk att bolagens värderingar och vinst sjunker.
Senast redigerad av Snarkomat Igår kl. 12:02.
Citera
Igår, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Sparhorisonten är 15år, är det bättre att nästan överföra allt till en global infexfond? Jag vill gärna ha så låg risk som möjligt
Om du vill ha så låg risk som möjlig men ändå få avkastning så kan du titta på modern portföljteori. Grunden till modern portföljteori är en diversifiering mellan olika tillgångsslag och helst även inom tillgångsslagen. Fördelen är lite mindre risk och nackdelen är att avkastningen de flesta år blir lite lägre än en ren aktieportfölj.

Här vill jag påpeka att din riskbenägenhet, din lättja och din livssituation bör styra hur du lägger upp din portfölj. Det finns vissa grundregler som är bra att hålla sig till men sedan får du skruva lite för att få en portfölj som just du kan leva med i både uppgång och nedgång.

En sida du kan börja med för lite inspiration är: https://portfoliocharts.com/portfolios/

Notera att de flest kända portföljer är väldig inriktad på USA och amerikanska tillgångar så du kanske vill skruva lite på den geografiska fördelningen om du väljer en färdig portföljmodell.

Men kontentan är att om du inte vill ta allt för stora risker bör du inte lägga alla ägg i samma korg och bara äga en global indexfond. Jag antar att du idag har en globalfond och någon form av fasträntekonto. Då kunde en diversifiering där du lägger till tillväxtländer, långa räntor och kanske lite guld samt gör årsvisa ombalanseringar vara en väg att gå. Kanske finns det till och med någon fondrobot som kan sköta det hela åt dig.
Citera
Igår, 12:20
Medlem
mr.Floppys avatar
Ni som varnar för globala indexfonder pga att det är för mycket USA, för hög andel tech osv har inte förstått den grundläggande strategin bakom att välja index.
Det är så att i alla tider har det bara varit ett fåtal bolag som driver hela börsen, resten står i bästa fall mer eller mindre still, de flesta aktier är förlustinvesteringar. Detta enligt forskningen.
Och just nu är det USA och techbolag som driver börsen, detta kommer så klart krascha förr eller senare, och något annat tar över. Innehaven i index kommer då också skifta.

Men här är min poäng, de flesta här inne inklusive jag kommer inte att kunna förutsäga nästa trend, eller hur länge nuvarande trend kommer vara, därför är det lika bra att ligga investerad i index.
Att försöka vara smart och gå emot rådande marknad har oddsen emot sig.

Här är en bra tråd på ämnet: (FB) 100 år av underavkastning
Citera
Igår, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Här en tråd som anser att indexfonder kommer att förstöra hela världens börser.
UCITS fonder har inbyggda spärrar mot att låta enskilda aktier bli en allt för stor del av portföljen. Lägg därtill den eftersläpning som sker vid förändringar i index. En eftersläpning som ger aktivt förvaltade fonder och investerare tid att ta hem vinster och köpa aktier i undervärderade bolag innan index och indexfonder hunnit reagera. Vilket ger mer balanserade marknader och därmed mer balanserade index. Så risken med indexfondernas inverkan på marknaden är starkt överdriven och kommer främst från de som tjänar sina pengar på annat än indexfonder.

Det som kan hota att förstöra hela världens börser är inte indexfonder utan robothandel som går fel, de som dras med i hypen runt enskilda aktier och de som behandlar börsen som en totomat. Dessutom torde det främst handla om den amerikanska marknaden eftersom de flesta domedagsprofeter inte räknar med börser som Ghana Stock Exchange.

Sedan kan man ha synpunkter på huruvida stora institutioner och fonders ägande är bra för de företag de äger men det är en annan fråga.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Valutarisken finns i stort sett inte för fonder om du är långsiktig. Går USD ner går aktierna upp övertid. Det säger sig självt. Du äger ett bolag, inte en valuta. Det kan påverka väldigt kortsiktigt så klart om du säljer samma dag som USD rasar 20%, men det är ju oftast inte så man "jobbar" med indexfonder.

På samma vis som om dollarn stärks finns större risk att bolagens värderingar och vinst sjunker.
Hur kan det då komma sig att så gott som alla globala indexfonder backade trots att de egentligen gott plus?

Du har siffror. Sluta att hitta på. Länka mig någon global indexfond som fick plus förra året, hur jävla svårt kan det vara?

De globala indefonder finns inte. I alla fall inte de som går efter Morningstar, vilket de flesta gör. De finns inte. Sluta att fantisera.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 13:57.
Citera
Igår, 16:14
Medlem
Citat:

Jag är faktiskt helt fascinerad över att man inte ser riskerna med valutafluktationerna, speciellt inte när man som du tar upp riskerna.

För mig är det helt otroligt.

Såg du inte att globala indexfonder gick back förra året? Förstår du verkligen inte att det berodde på att USD försvagades mot sek?

Men det har inte med valutan att göra, det har nog något med horoskop eller krabbornas kräftgång att göra, eller hur tänker du?

Citat:
Går USD ner går aktierna upp övertid. Det säger sig självt. Du äger ett bolag, inte en valuta.
Så om det du äger i kronor rasar tio procent för att dollarn rasar tio procent, så bryr du dig inte? För att i dollar så är det lika mycket. Köper du din mjölk i dollar?

Är det "Rikatillsammans" som har fått vissa att tänka så? (såg något urkorkat inlägg i tråden tidigare) Antagligen för att de så har pushat för globala indexfonder och nu sedan förra årets fall vill få sina trogna att se fallet som något positivt. Man kan helt klart fundera på hur vassa de är med sådant tänk.

Jävla idioter rent ut sagt.

Jag har inte sett någon seriös privarekonom säga något så korkat som att valutan saknar betydelse. Och jag har inte sett någon seriös privatekonom rekommedera att man placerar allt i globala indexfonder.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 16:28.
Citera
Igår, 17:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Låt 400k ligga kvar i indexfonden, när du har tillgång till miljonen så köper du Investor för ena halvan och Industrivärden för den andra.

Jag hade i så fall nog rekomenderat mer än hälften Investor för jag tror det kommer löna sig bättre än Industrivärden.
Citera
Igår, 20:48
Medlem
CC75s avatar
Till er som hävdar att man ska hålla sig borta från USA pga diverse anledningar såsom AI- och IT-bubbla. Hög statsskuld etc.

Om USA-börserna rasar, tror ni inte att resten av världens börser gör det också? Om börserna i USA kraschar finns det inte många säkra börser. Jag förstår inte hur ni resonerar.

Vill man som TS vara helt säker är det bara sparkonto som gäller men då är det ofta ganska +/-0 om man tar hänsyn till inflationen. Dock, med en sparhorisont på 15 år är chansen att gå minus på börsen mycket liten även om man köper på toppen innan en krasch.

// CC
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in