Idag, 09:20
Medlem
Lassekkongos avatar
Hej.

Idag har jag ca 400k på en global infexfond samt en miljon som är låst i 3 månader som ger ca 5000kr var 3:e månad.

Sparhorisonten är 15år, är det bättre att nästan överföra allt till en global infexfond? Jag vill gärna ha så låg risk som möjligt

Tacksam för tips och råd
Citera
Idag, 09:25
Medlem
Låt 400k ligga kvar i indexfonden, när du har tillgång till miljonen så köper du Investor för ena halvan och Industrivärden för den andra.
Citera
Idag, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej.

Idag har jag ca 400k på en global infexfond samt en miljon som är låst i 3 månader som ger ca 5000kr var 3:e månad.

Sparhorisonten är 15år, är det bättre att nästan överföra allt till en global infexfond? Jag vill gärna ha så låg risk som möjligt

Tacksam för tips och råd

Indexfonder är väl det vettiga alternativet, men tänk på att bubblan med AI kommer krascha förr eller senare, och då riskerar en USA-tung fond att ta mkt stryk. Det är svårt att veta vilka av de stora som tar stryk och vilka som klarar sig.

Jag skulle inte ha lagt alla pengar i den korgen i dagsläget.
Citera
Idag, 09:53
Medlem
Varför inte kopiera den framgångsrika AP7 Såfa? Köp en bred billig globalfond och sen ökar man upp risken något med 20% belåning.
Citera
Idag, 11:13
Medlem
Vapen och It-säkerhet. Vapen kortsiktigt och it-säk på lång
Citera
Idag, 11:20
Medlem
Citat:
Varför ha allt i en fond som är så överviktad mot USA? Det finns mängder med andra fonder att välja på. Bor och verkar du i Sverige så kan en Sverigefond vara en del, sedan kanske en i tillväxtmarknader, en liten pluttdel i Indien och så vidare.
Citera
Idag, 11:21
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Indexfonder är väl det vettiga alternativet, men tänk på att bubblan med AI kommer krascha förr eller senare, och då riskerar en USA-tung fond att ta mkt stryk. Det är svårt att veta vilka av de stora som tar stryk och vilka som klarar sig.

Jag skulle inte ha lagt alla pengar i den korgen i dagsläget.

Precis, därav så vågar jag inte dra över en miljon på dnb global, känner dock att jag vill få ut lite mer än 5000 varje 3:e månad.

Kanske bättre att fortsätta med 8000 varje månad på dnb global samt låsa upp det större kapitalet pga av osäkerhet
Citera
Idag, 12:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
Idag, 13:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej.

Tacksam för tips och råd
Statistiskt sett är det bästa om du investerar allt i en global indexfond givet att sparhorisonten är 15 år. Att aktivt välja bort USA och teknik är ett bet som går emot marknaden och sannolikt har du fel.
Citera
Idag, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Statistiskt sett är det bästa om du investerar allt i en global indexfond givet att sparhorisonten är 15 år. Att aktivt välja bort USA och teknik är ett bet som går emot marknaden och sannolikt har du fel.
Så att kunna få en bättre avkastning än genomsnitt är inte att tänka på?
Självklart är det inte det som är det bästa.
Men om man inte har några ambitioner och är lättlurad är det ett alternativ.
Citera
Idag, 14:09
Medlem
Citat:
Att sprida till diverse fonder innebär inte att man väljer bort USA och teknik, det innebär att man sprider sina risker. Precis så som ts vill.

Förra året gick dollarn dåligt, du vet, även om du inte verkar inse att dina globala indexfonder backade då - Om du nu köpt dem för svenska kronor. Sedan var det ett enskilt år, visst, och femton år är en lång tid.
Citera
Idag, 14:29
Medlem
Citat:

Man kan ju välja bort USA om man tror att det kommer en krasch där snart. Att köra global indexfond-USA är kanske ”kostsamt i teblandning värdeökning sålänge det inte kraschar, men det betyder ju inte att man går back för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in