2026-07-08, 16:00
Medlem
Det är en förnedringsritual att köra nya bilar. Jag har en gammal kvar jag aldrig säljer för jag känner mig som en förnedrad liten goy när jag sitter och betalar dyrt för att höra pling pling. Snart kommer man inte ens kunna köra om utan att betala prenumerationsavgifter.

Bilen är frihet och all vår frihet tas ifrån oss just nu.
Citera
2026-07-08, 16:10
Medlem
Sunimods avatar
Fundering.
Är det på grund av nya bilars hantering av reglage på pekskärmar som man sänkt hastigheten till 80 km/h på större vägar och 40 km/h i städer?

De blev kanske inte säkrare med pling pling.
Citera
2026-07-08, 16:12
Medlem
Fy fa.. Är det så illa? Jag har en femton år gammal kärra där det piper som satan när man glömt säkerhetsbältet. Mycket enerverande. Har funderat länge på att koppla bort denna funktion. Ska kanske vara glad ändå att det bara är en sak som varnar.
Citera
2026-07-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Fy fa.. Är det så illa? Jag har en femton år gammal kärra där det piper som satan när man glömt säkerhetsbältet. Mycket enerverande. Har funderat länge på att koppla bort denna funktion. Ska kanske vara glad ändå att det bara är en sak som varnar.

Det finns en ölöppnare som passar i säkerhetsbältsknäppningen som tystar "gnället" från bilen, kanske kan vara nåt för dig.
Citera
2026-07-08, 16:39
Medlem
Huzzahs avatar
Hade en ny hyrbil via jobbet i en månads tid för ett tag sedan, en Dacia och höll fan på att bli galen.. tycker snarare att det är en säkerhetsrisk med det hysteriska pipandet så fort man kryper en ynka kilometer över hastighetsbegränsningen och att bilen själv kan ta kontrollen över styrningen så fort man kör på minsta småsten.. oerhört stressande och irriterande och kommer då inte köpa en nyare bil i framtiden pga detta. Så dumt att klockorna stannar ärligt talat, blir irriterad nu bara jag skriver om det.
Citera
2026-07-08, 17:15
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Är inte bara du, nya bilar med som plingar konstant är en styggelse.
Citera
2026-07-08, 17:18
Medlem
LeifD2s avatar
Jag hade det starkt begränsade nöjet att framföra en sproilans ny Subaru SUV på semstern nyligen. Det var inte vad jag hade beställt från hyrbilsfirman, men det var vad jag fick. OK, biljävlen tog mig från A till B och tebax. Bra, fint.
Men den pep, plingade och brummade så gått som konstant. Drivlinan var en katastrof. Något slags hybrid. Jag har kört hybrider förr från Toyota. Dessa har inte heller varit något glädjeämne, men jämfört med Subarun så var de helt OK. Yarisen jag hade var helt OK att köra, faktiskt, även om den också pep en del (Corallan jag hade innan var värre, pep, plingade och blinkade som ett jävla flipperspel från -87).

Det var i Subarun också en irriterande lampa på backspegelen som började blinka så fort någon passerade i ytterfilen på motrovägen (vilket hände ofta, jag körde i Italien och Frankrike och delar av lokalbefolkningen kör som galningar medan jag föredrar att hålla en deffensiv körstil när jag kör i trakter jag inte alls känner till), några jävla lampor uppe på intrumentpanelen som tändes och blinkade när bilen tyckte att jag inte låg exakt mitt i filen (vilket var ofta när jag körde på de små italienska bergsvägarna).

Kort sagt kan man säga att bilen var rent skräp, fast den var nästan helt ny. Obekväma säten också som gav ett billigt intryck.
Ingen GPS i bilen i heller, vilket jag menar att det borde vara i en ny bil, särskilt en SUV.

Men det var fin färg på den!
Senast redigerad av LeifD2 2026-07-08 kl. 17:31.
Citera
2026-07-08, 17:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om man lägger 5min när man sätter sig i bilen 1a gången, så kan man gå in i menyerna och stänga av det mesta av det, om inte allt.

Förstörde jag det roliga i tråden nu?

Synd bara att man måste lägga dom 5 minutrarna värja gång man startar motorn.
Citera
2026-07-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Tyvärr är det kanske snarare motsatsen till enshittification - man överarbetar produkten eftersom det pågår en slags kapprustning på marknaden vad gäller nya funktioner och säkerhetsmekanismer - vad som helst som man sedan kan slänga till i reklamfilmer och på utrustningslistor så att man ser ut att man leder eller i alla fall hänger med i utvecklingen. Marknaden reagerar positivt på sådant då bilköp är dyra och köparna således vill göra ett optimalt köp med maximalt värde för pengarna - man tänker både en och två gånger och jämför konkurrerande modeller noggrant. Och säkerhetsmekanismerna spelar på en skräck att skadas i trafiken eller att skada andra - ingen vill riskera att sitta efter en olycka och undra om den inte hade kunnat förhindras av den eller den säkerhetsfunktionen.

Därtill finns det nog karriärsincitament för administratörer och ingenjörer på bilföretagen - man får helt enkelt fler karriärfördelar av att komma på funktioner och driva utvecklingen framåt, än att bara jobba på att förfina det som finns. Det blir en slags överkonkurrens både inom företagen och på bilmarknaden som driver en utveckling som gör bilar allt mer automatiserade, tyngre och med ett större antal system och funktioner.
Enshittification har inte bara drabbat bilarna, utan även förarna. Tillverkarna fyller bilarna med kameror, pip, varningar och halvdana AI-system eftersom marknaden och lagstiftarna kräver det. Samtidigt har en växande del av förarkollektivet blivit så distraherat av att de sitter och sminkar sig, scrollar, spelar in OF content eller glor på skärmar i stället för på vägen.

Resultatet blir att bilen konstrueras för den sämsta föraren i stället för den normala. Alla behandlas som om de behöver en digital barnvakt, och den som faktiskt kan köra bil får stå ut med ett oavbrutet plingande och övervakning.

Alltså, enshittification åt båda hållen: sämre produkter och sämre användare, som tillsammans motiverar ännu sämre produkter.
Citera
2026-07-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nej, det är EU som sätter standarden och reglerna.

GSR2

Detta är bara början, nya regler från 1 juli 2026 Advanced Driver Distraction Warning
Systemen måste enligt lag startas om och vara helt aktiva varje gång du startar bilen på nytt

Och vem tror du ligger på EU för att ändra något?
Citera
2026-07-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Synd bara att man måste lägga dom 5 minutrarna värja gång man startar motorn.

Man kan ju köpa en äldre bil oxå, eller bli riktigt duktig på bilelektronik.
Citera
2026-07-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fundering.
Är det på grund av nya bilars hantering av reglage på pekskärmar som man sänkt hastigheten till 80 km/h på större vägar och 40 km/h i städer?

De blev kanske inte säkrare med pling pling.

Det gjordes långt innan, tror inte det hänger ihop alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in