2023-08-25, 17:34
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
M och KD är utpräglade wokepartier så det säger föga. SD är inget anti-wokeparti heller och de flesta yngre som röstar på dem gör det endera för att ”invandring är dyrt” eller för att de tycker Islam hotar liberala värderingar som feminism och fri abort. Jag vet ju lite mer om de som mönstrar för värnplikt. De är totalt värdelösa såväl fysiskt som psykiskt.

Så du menar att äldre och medelålders som röstar på SD gör det av en annan anledning än unga som röstar på SD?

Gen z och millenials röstar mycket mer åt höger än tidigare generationer när de var unga. Samtidigt är högern nu mer nationalistisk än tidigare generationer unga.
Citera
2023-08-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Så du menar att äldre och medelålders som röstar på SD gör det av en annan anledning än unga som röstar på SD?

Gen z och millenials röstar mycket mer åt höger än tidigare generationer när de var unga. Samtidigt är högern nu mer nationalistisk än tidigare generationer unga.

Både unga och medelålders SD:are hatar islam för att islam inte är woke.

”Buhu, islam hatar bögar, förtrycker kvinnor, samt vägrar be om ursäkt på alla fyra för slaveriet”.
Citera
2023-08-25, 18:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grillgurka
Både unga och medelålders SD:are hatar islam för att islam inte är woke.

”Buhu, islam hatar bögar, förtrycker kvinnor, samt vägrar be om ursäkt på alla fyra för slaveriet”.

Du menar att det inte finns någon annan anledning att hata islam? Såsom att islam uppmanar till att döda icke-muslimer?
Citera
2023-08-25, 18:39
Medlem
Citat:
Du menar att det inte finns någon annan anledning att hata islam? Såsom att islam uppmanar till att döda icke-muslimer?

När Mattias Karlsson går upp i talarstolen på internationella konferenser och skäller ut muslimska länder så är det för att de ej är tillräckligt homo-vänliga.
Citera
2023-08-25, 18:45
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grillgurka
När Mattias Karlsson går upp i talarstolen på internationella konferenser och skäller ut muslimska länder så är det för att de ej är tillräckligt homo-vänliga.

https://katerinamagasin.se/varenda-normalt-funtad-bog-borde-faktiskt-rosta-pa-sd/
Citera
2023-08-25, 22:16
Medlem
Citat:
https://katerinamagasin.se/varenda-normalt-funtad-bog-borde-faktiskt-rosta-pa-sd/

Den tanten är sexualliberalismen förkroppsligad.
Citera
2023-08-26, 10:41
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:

Om du menar boomers så föreligger det ingen större skillnad mellan dem och millennials som ju i huvudsak är barn till boomergenerationen. Klämmer du dessa på pulsen så är det i princip bara sossevärderingar de internaliserat som svenska och vill värna. Det finns inget höger whatsoever med detta oavsett vilket av de åtta riksdagspartierna de röstar på.
Citera
2026-07-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nietzsches kritik mot kristendomen går så djupt och är så fundamental för hans filosofi att han aldrig fullt kan anammas av kristna konservativa. Kristendomen är källan till all europeisk egalitarism, och det var inte som om upplysningen var början av jämställdstänkandet i Europa, den hade mycket djupare rötter i det som hade blivit del av själva folksjälen i Väst. Att få konservativa att acceptera att själva kristendomen är slavmoralens frö kan vara svårt, och likaså är det svårt för ateistiska upplysningsidealister (både marxister och liberaler) att acceptera att de inte har växt fram ur kall logisk tänkande utan som en naturlig arvtagare från den ursprungliga kristna moralvärlden.

Jag antar att kristen tänkande aldrig kunde utvecklas till något annat än just sekulär egalitarism i takt med att gutenberg säkerställer en demokratisering av information (och då speciellt bibeln) och då skalar man av monopoliseringen av information om Guds vilja som ägs av katolska kyrkans filosofkungar. Kristendomen var Socrates till pöbeln tycker jag mig komma ihåg Nietzsche nämna, och då så når kristendomen på riktigt till pöbeln enbart genom Gutenberg.

I sin essens så vänder ju kristendomen sin rygg mot det världsliga och ser bara synd i alla typer av starka individer som tar sig fram i livet genom hierarkiska system, då alla hierarkiska system vilar på att man utnyttjar andra människor till olika grader. Då det är omöjligt att rasera hierarkier (det är det mest naturliga som finns när man betraktar naturen) så behövde kristendomen förhandla med verkligheten, och till och med förlika sig med krig och andra ickekristna aktiviteter (speciellt i konflikt mot islam som är en krigarreligion).

I och med Gutenberg och Martin Luthers revolution så demokratiserades dock kristendomen till den grad att alla tydligt kunde skapa en personlig koppling till just den egalitära kärnan i kristendomen som katolska kyrkan mestadels försökte hålla hemligt. John Locke och Immanuel Kant var djupt kristna och den nya moralsystem byggt på logik antog tillslut kristna axiom där alla människor har samma rätt till dignitet och utifrån det växte deras träd av deduktiva slutsatser.

Just att Nietzsche överhuvudtaget inte tycker att det varesig är önskvärt eller möjligt att få trädet (upplysningen, guds död) att återgå till fröet (kristna europa) får honom att stå i motsatsförhållande till både kristna radikalkonservativa rörelser eller mer liberalkonservativa rörelser. Det alternativa revolutionsandan som han inväntade kom aldrig av sig, möjligen för att du närmast behöver en ny religion att uppstå från askan från det gamla för att ändra på hela samhällets moraliska grunder. Allt vi har kvar är en ständig sekulär vulgarisering av kristna moralen, där alla vill spela offer för att i princip likna guden som korsfästes. Offret har ju alltid rätt sägs det, en tanke som skulle få antikens romare eller greker att hånskratta.

Jag älskar alltid att läsa såna här enorma historiska inlägg. Det är fascinerande att tänka att kristendomens införande ledde genom fjärilseffekten till den komplicerade verkligheten som vi lever i idag.

Jag undrar däremot en sak. Alex o Connor på Youtube har hävdat att kristendomen, eller rättare sagt biblen, i sig själv inte tar avstånd från slaveri, utan i stället både godtar det och dessutom ger direkta bud om hur slavar ska skötas. Se från 02:00 till 12:00 i den här videon: https://youtu.be/H16GBjvB3D4?t=114

Detta känns som att det borde kraftigt omdana synen på hur mycket kristendomen verkligen har bidragit till jämnlikhetstänkandet i Europa, med tanke på att slaveri var den allra tydligaste ojämnlikheten i forna samhällen. Jag minns själv hur jag läste i en av Vilhelm Mobergs böcker om hur träldom avskaffades på 1200- och 1300-talen, och han framställde det som ett verk av kristendomen. Men även då handlade det om mellan 200 och 300 år efter kristendomens införande. Och ännu viktigare, är att kristna västeuropeer höll slavar i sina amerikanska kolonier ända fram till 1800-talet med upplysningen. Alex o Connor nämnde också det i videon.

Som jag ser det, verkar det snarare som att det var (nord-)västeuropeiska tolkningar av biblen, som ledde till träldomens avskaffande, och andra vidare utvecklingar mot mer jämnlikhet. Med tanke på hur ofta västerlänsdk dygd kallas kristen, vore det intressant att tänka sig hur de ursprungliga kristna hade tyckt om senare tiders nordvästeuropeiska jämnlikhetstänkande. Om det är sant att biblen både godtog och uppmanade till ägande av trälar, känns det om något mest sannolikt att de hade fnyst åt vår jämnlikhet som något germanskt påhitt.

Vidare undrar jag om där var en historisk anledning till att just nordvästra europa, och särskilt germaner, kom att utveckla jämnlikheten från kristendomen så pass mycket. Kan våra förfäder ha varit mer jämnlika än andra europeiska folk redan före kristendomen?
Citera
2026-07-07, 16:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Jag älskar alltid att läsa såna här enorma historiska inlägg. Det är fascinerande att tänka att kristendomens införande ledde genom fjärilseffekten till den komplicerade verkligheten som vi lever i idag.

Jag undrar däremot en sak. Alex o Connor på Youtube har hävdat att kristendomen, eller rättare sagt biblen, i sig själv inte tar avstånd från slaveri, utan i stället både godtar det och dessutom ger direkta bud om hur slavar ska skötas. Se från 02:00 till 12:00 i den här videon: https://youtu.be/H16GBjvB3D4?t=114

Detta känns som att det borde kraftigt omdana synen på hur mycket kristendomen verkligen har bidragit till jämnlikhetstänkandet i Europa, med tanke på att slaveri var den allra tydligaste ojämnlikheten i forna samhällen. Jag minns själv hur jag läste i en av Vilhelm Mobergs böcker om hur träldom avskaffades på 1200- och 1300-talen, och han framställde det som ett verk av kristendomen. Men även då handlade det om mellan 200 och 300 år efter kristendomens införande. Och ännu viktigare, är att kristna västeuropeer höll slavar i sina amerikanska kolonier ända fram till 1800-talet med upplysningen. Alex o Connor nämnde också det i videon.

Som jag ser det, verkar det snarare som att det var (nord-)västeuropeiska tolkningar av biblen, som ledde till träldomens avskaffande, och andra vidare utvecklingar mot mer jämnlikhet. Med tanke på hur ofta västerlänsdk dygd kallas kristen, vore det intressant att tänka sig hur de ursprungliga kristna hade tyckt om senare tiders nordvästeuropeiska jämnlikhetstänkande. Om det är sant att biblen både godtog och uppmanade till ägande av trälar, känns det om något mest sannolikt att de hade fnyst åt vår jämnlikhet som något germanskt påhitt.

Vidare undrar jag om där var en historisk anledning till att just nordvästra europa, och särskilt germaner, kom att utveckla jämnlikheten från kristendomen så pass mycket. Kan våra förfäder ha varit mer jämnlika än andra europeiska folk redan före kristendomen?

Alex Oconnor har både rätt och fel, och Jordan Peterson bygger inte upp sitt argument på ett speciellt tillfredställande sätt (vilket kanske är förståeligt då flashdebatt av slaget inte tillåter en att formulera mer djuptgående kring ens ideer); det som Alex Oconnor har rätt i är att exodus historien och gamla testamentets Gud är en tribal och selektiv Gud, och att det som är rätt och fel åt just judarna är inte rätt och fel åt andra folkslag. Han har en personlig relation till just israelerna, inte till alla andra folkslag. Det är fel att äga judar som slavar, men inte fel att äga andra folkslag som slavar.

Kristendomen är vad en universal religion, judendomen en tribal religion. Kristendomen universaliserar också judendomens folksagor och finner därmed i dess allegorier universala sanningar. Jesus säger rakt ut i bibeln att genom honom har Gud skapat ett nytt förbund med mänskligheten och att gamla lagar från gamla testamentet (mosesboken) inte längre gäller. Däremot så har vi kvar allegorierna från gamla testamentet just för att vi tror att det finns universala sanningar i dessa historier, som skrevs ämnade enbart åt judarna.

I Antichrist går Nietzche in på just detta och hur Jesus brott inför judiska rabbinerna var just att universalisera moralsystem och deras gud så att det skulle gälla hela mänskligheten:

"Christianity sprang from a soil so corrupted that on it everything natural, every natural value, every reality was opposed by the deepest instincts of the ruling class — it grew up as a sort of war to the death upon reality... The 'holy people,' who had adopted priestly values... this people put its instinct into a final formula that was logical to the point of self-annihilation: as Christianity it actually denied even the last form of reality, the 'holy people,' the 'chosen people,' Jewish reality itself.
The phenomenon is of the first order of importance: the small insurrectionary movement which took the name of Jesus of Nazareth is simply the Jewish instinct redivivus — in other words, it is the priestly instinct come to such a pass that it can no longer endure the priest as a fact...
I am unable to determine what was the target of the insurrection said to have been led... by Jesus, if it was not the Jewish church... It was an insurrection against the 'good and just,' against the 'prophets of Israel,' against the whole hierarchy of society — not against corruption, but against caste, privilege, order, formalism. It was unbelief in 'superior men,' a No flung at everything that priests and theologians stood for.
...This saintly anarchist, who aroused the people of the abyss, the outcasts and 'sinners,' the Chandala of Judaism, to rise in revolt against the established order of things... this man was certainly a political criminal..."

Alex Oconnor och andra nya ateister har svårt att acceptera att just bibeln främst var källan till abolitionisterna som orsakade slaveriets avskaffande i Väst (och innan ens det universaliserades till även svarta och andra folkslag hade det ju i princip förbjudits i europeiska kontinenten).

De har rätt i att det är svårt att finna direkta direktiv där det sägs att slaveri bör förbjudas förutom i just det som finns mellan meningarna, som i alla bra sagor med en moralisk essens, och där den torterade offret - historiens förlorare - i princip lyfts till skyarna som Gud. Och bortom allt annat tanken att vi alla är Guds barn och att vi alla bär på en själ som kan räddas och hur vi alla förtjänar dignitet.

Därmed att just de mest fanatiska kväckarna någonstans i USAs bakgård i Pennsylvania var de som mest ivrigt bekämpade slaveriets existens snarare än de lärda upplysta filosoferna. De som mest hade helt avskilt sig från allt det världsliga och levde enbart för att fullfölja Guds plan var just de som föredrog att slita 14 timmar per dygn för att odla potatis någonstans i den otämjda stäppen snarare än att gå ut och köpa en billig svart slav som gör jobbet åt dig så att du kan leva som en aristokrat.

Men å andra sidan så har du rätt om att nordeuropeer var mer jämlika jämfört med andra folkslag redan innan kristendomen. Här måste vi dock gå in i en mer komplex studie av hur denna jämlikhet utvecklade sig, och sedan komma till en slutsats om att det inte var en universal jämlikhet (innan vi blev kristna). För fornnordiska folkslag skapade ju inga samhällen runt floder och begränsade odlingsmark så som ofta var fallet i Sydeuropa och i betydligt högre grad Mellanöstern. Våra förfäder levde i glest befolkade områden där du enkelt kunde lämna din gård för att bli en nybyggare ifall du fann arbetsförhållande/lön under det förväntade. Män kunde också slå ihop sig för att bygga båtar för att åka ut och handla/kriga för att skapa sin förmögenhet.

Vi hade inte nationsgränser som tydligt kunde ritas på kartan och konungar/hövdingar hade sällan koll på alla dess undersåtar. Högre grad av samhällsharmoni krävdes också för att man tillsammans skulle klara sig igenom hårda vintrar, och då är ren tyranni ofta inte en bra taktik för att nå denna harmoni.

Vi hade dock trällar och tog slavar från områden runtom i Europa. Det ska nämnas att trållar uppe i Norden behandlades bättre än de gjorde i exempelvis Romarriket, och att deras barn ofta växte upp till att räknas som fria män. Vår jämlikhet kan ändå inte sägas ha varit universal och vi dyrkade styrka och såg ner på svaghet. Man kan säga att vi hade en jämlik krigarkultur och att det fanns en tydlig grupptänkande, där svaga fiender närmast sågs som bytesdjur som man kunde göra vad man vill med då de inte tillhörde gruppen.

Det är intressant att Magna Carta ibland sägs vara inspirerad av vikingakulturen som satte sin prägel i England, men den skrevs också av en biskop. Olika ideal blandas ofta ihop på märkliga sätt av historiens tornado. Går du till olika områden i världen så har ofta kristendomens kärnideal tagits emot på väldigt annorlunda sätt än det gjorde i just Nordeuropa, så just i Rom så blandades romerska imperiets hierarkiska strukturer ihop med kristendomen så att påven blev till en andlig Cesar.
Citera
2026-07-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
...

Oj, det var mycket. Jag blir alltid förvånad över hur kunniga vissa kan vara på Flashback. Jag har väl ärligt talat fått mer nyttig kunskap här än vad jag fick i skolan.

Jag läste i går om en teori som en forskare hade om att träldomen skulle ha lånats till norden från romarna under de första århundraden e.Kr. Det var samma tid då runtecknen och veckodagarna lånades från romarna. Det var en spännande tanke, särskilt med tanke på att träldomen är den där fula fläcken som hindrar en från att fullt ut föredra de lokala hedna troerna framför den närmast globalistiska kristendomen. Men tyvärr är där inget starkt stöd för teorin. Arkeologiskt bevis för det har vi knappt alls från den tiden, och om träldom tolkas som ett ekonomiskt system i stället för ett socialt, blir slutsatsen att där var en grund för inhemskt bildande av träldom redan för 3000 år sedan i Norden.

lucris.lub.lu.se/ws/files/4440808/4431721.pdf
En tanke som jag själv har kommit på, är i fall vi fick träldomen från indoeuropeerna. De var ju patriarkala, erövrande och krigiska, och de har satt enormt avtryck i hela europa, med sitt språk och boskapsskötsel. Men det historiska beviset för det lär ju vara inget.

Och på tal om ingenting, vill jag nämna hur rolig kontrasten mellan Flashback och SMS-appar kan vara. Här fick jag ditt monsterinlägg till svar efter bara en dag, medan man i SMS med ungdomar/unga vuxna kan få vänta i månader bara för att få det mest oansträngda möjliga svaret, trots att Flashback inte ens har notiser. Det är verkligen en märklig företeelse hur ungdomar kan vara på mobilen varje dag, och få notiser, och sedan bara inte bry sig om att ens öppna meddelanden på allt från veckor till år. Det senare kan knappt kallas överdrift. Det längsta jag har varit med om, var då jag fick svar efter 6 månader, för att jag skickade ett nytt meddelande

Inte heller är de villiga att bättra sig, utan även om man säger åt dem direkt, ber de knappt om ursäkt (oftast inte), och fortsätter sedan med samma konstiga vana.

Och de är också oförmögna att skriva mer än en mening, och misstolkar meddelanden på fyra meningar. Jag läser FB-inlägg på 200 ord på samma sätt som de läser "va gör du" i SMS. Detta kommer så klart från allt snabbinnehåll i form av TikTok, Instagram och Youtube shorts, och det är ett riktigt problem eftersom det är en ren fördumning av folket. Jag läser på Flashback varje dag, och tror att jag har en bra aning om vad som är det normala i dag, men nog fan blir jag ändå överraskad då och då när jag ger mig ut ur min egen bubbla och in i pöblens träsk.
Senast redigerad av Skjutevapen 2026-07-07 kl. 20:36.
Citera
2026-07-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Frågan om förhållandet mellan konservatismen och den "postmoderna vänstern", eller dess mutation som "woke-vänstern", har dykt upp i några trådar. Den kommer fortsätta att vara aktuell för den som sätter sig in i ämnet. T.ex. har Jordan Peterson beskrivit sitt engagemang som samhällsdebattör som ett försök att förhindra att vänsterns "identitetspolitik" - som väl brukar räknas som en woke-grej - ska inspirera en potent högervåg, genom att högermänniskor börjar se det som fritt fram att göra skillnad på människor utifrån grupptillhörighet.

Ett snäpp längre går vänsterakademikern Susan Neiman i boken Left is not woke som gavs ut i år. Hon ifrågasätter att woke över huvud taget kan räknas som vänster i sina grundvalar, och förutspår att anhängarna obönhörligen kommer att röra sig åt höger.

Så här står det i förlagets beskrivning:
If you're woke, you're left. If you're left, you're woke. We blur the terms, assuming that if you're one you must be the other. That, Susan Neiman argues, is a dangerous mistake.

The intellectual roots and resources of wokeism conflict with ideas that have guided the left for more than 200 years: a commitment to universalism, a firm distinction between justice and power, and a belief in the possibility of progress. Without these ideas, Neiman argues, they will continue to undermine their own goals and drift, inexorably and unintentionally, towards the right. In the long run, they risk becoming what they despise.

One of the world's leading philosophical voices, Neiman makes this case by tracing the malign influence of two titans of twentieth-century thought, Michel Foucault and Carl Schmitt, whose work undermined ideas of justice and progress and portrayed social life as an eternal struggle of us against them. A generation schooled with these voices in their heads, raised in a broader culture shaped by the ruthless ideas of neoliberalism and evolutionary psychology, has set about changing the world. It's time they thought again.

https://www.politybooks.com/bookdetail?book_slug=left-is-not-woke--9781509558308
Neiman har givit en sammanfattning av sina resonemang i Unherd och ännu mer koncist i diverse intervjuer. Hon spårar woke-rörelsens tendens till differentiering mellan människor och misstro mot en linjär historiesyn (progressivism) till läsningar av viktiga högertänkare som Martin Heidegger och Carl Schmitt.

Unherd: The true Left is not woke
Spiked: There's nothing left-wing about wokeness
CBS: Why socialist Susan Neiman says 'woke-ism' is not leftist
Martin Burckhardt: Im Gespräch mit ... Susan Neiman

I Sverige utannonserades nyligen en bok av idéhistorikern Svante Nordin med besläktat tema, Världsandens partisaner. Boken finns inte ute ännu, så jag vet inte exakt vilka infallsvinklar Nordin har valt, och den verkar även ha ett bredare uppslag, men en del känns igen i förlagets beskrivning: flera av de vänstertänkare som woke-rörelsen har hämtat inspiration från var i sin tur inspirerade av konservativa figurer. Om woke-vänstern sopar undan den liberala vänstern kanske den även släpper lös undertryckta konservativa slutsatser, som hela tiden har existerat hos mer underjordiska högertänkare.
Martin Heidegger, Carl Schmitt och Ernst Jünger tillhörde den liberala demokratins mest skarpsinniga kritiker, kom alla att på ett eller annat sätt att ansluta sig till nazismen och har var och en satt 1900- och 2000-talets tänkande i rörelse.

Svante Nordin berättar här vår tids politiska historia utifrån tre lika omstridda som inflytelserika tyska tänkare. Efter att den västliga liberalismen och kapitalismen befäst sin roll som det enda politiska alternativet har de ålagts rollen som världsandens partisaner i kamp mot ett globalt herravälde. Intresse för deras frågor och problemställningar har väckts från höger till vänster, hos tänkare som Michel Foucault, Jacques Derrida, Giorgio Agamben, Slavoj Žižek och Aleksandr Dugin.

Idag är arvet från de tre filosoferna kanske mer brännande än någonsin tidigare.

https://fritanke.se/bokhandel/bocker/varldsandens-partisaner/
Från höger har detta också diskuterats tidigare. Belgaren Robert Steuckers skrev på 1980-talet om gemensamma drag hos postmodern vänsterfilosofi och den s.k. nya högern, något som uppmärksammades inom konservativa kretsar i Europa när det begav sig. Han har återpublicerat den här texten från 1989 på nätet, för den som är nyfiken på hur det lät då.

Hur ser ni på det här? Att woke-vänsterns förkastande av centrala upplysningsidéer är inspirerat av konservativa tänkare råder det inga tvivel om. Men kan det verkligen leda till ett uppsving även för konservatismen, originalet? Neimans bok har t.ex. omfamnats av Quillette, en publikation som existerar för att suga upp missnöje över woke-vänsterns härjande och kanalisera det i en liberal motreaktion - ungefär samma sak som Jordan Peterson sysslar med. Om allting fastnar i en dikotomi mellan woke-vänster och liberal vänster har konservatismen inget att hämta. För att bli relevanta måste konservativa mejsla ut egna nischer och göra sig till alternativ i sin egen rätt, inte vara en sidodiskussion i sina fienders käbbel.

Woke kom sig av att storfinansen transformerade vänstern från att vara delvis farlig för dem själva till att vara nyttig för dem själva.

Om vänstern handlar om att befrämja massinvandring, feminism och bögeri istället för högre löner, arbetsförhållanden och bostäder så kan även oligarker och miljardärer gilla den.
Citera
2026-07-08, 15:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Frågan om förhållandet mellan konservatismen och den "postmoderna vänstern", eller dess mutation som "woke-vänstern", har dykt upp i några trådar. Den kommer fortsätta att vara aktuell för den som sätter sig in i ämnet. T.ex. har Jordan Peterson beskrivit sitt engagemang som samhällsdebattör som ett försök att förhindra att vänsterns "identitetspolitik" - som väl brukar räknas som en woke-grej - ska inspirera en potent högervåg, genom att högermänniskor börjar se det som fritt fram att göra skillnad på människor utifrån grupptillhörighet.

Ett snäpp längre går vänsterakademikern Susan Neiman i boken Left is not woke som gavs ut i år. Hon ifrågasätter att woke över huvud taget kan räknas som vänster i sina grundvalar, och förutspår att anhängarna obönhörligen kommer att röra sig åt höger.

Så här står det i förlagets beskrivning:
If you're woke, you're left. If you're left, you're woke. We blur the terms, assuming that if you're one you must be the other. That, Susan Neiman argues, is a dangerous mistake.

The intellectual roots and resources of wokeism conflict with ideas that have guided the left for more than 200 years: a commitment to universalism, a firm distinction between justice and power, and a belief in the possibility of progress. Without these ideas, Neiman argues, they will continue to undermine their own goals and drift, inexorably and unintentionally, towards the right. In the long run, they risk becoming what they despise.

One of the world's leading philosophical voices, Neiman makes this case by tracing the malign influence of two titans of twentieth-century thought, Michel Foucault and Carl Schmitt, whose work undermined ideas of justice and progress and portrayed social life as an eternal struggle of us against them. A generation schooled with these voices in their heads, raised in a broader culture shaped by the ruthless ideas of neoliberalism and evolutionary psychology, has set about changing the world. It's time they thought again.

https://www.politybooks.com/bookdetail?book_slug=left-is-not-woke--9781509558308
Neiman har givit en sammanfattning av sina resonemang i Unherd och ännu mer koncist i diverse intervjuer. Hon spårar woke-rörelsens tendens till differentiering mellan människor och misstro mot en linjär historiesyn (progressivism) till läsningar av viktiga högertänkare som Martin Heidegger och Carl Schmitt.

Unherd: The true Left is not woke
Spiked: There's nothing left-wing about wokeness
CBS: Why socialist Susan Neiman says 'woke-ism' is not leftist
Martin Burckhardt: Im Gespräch mit ... Susan Neiman

I Sverige utannonserades nyligen en bok av idéhistorikern Svante Nordin med besläktat tema, Världsandens partisaner. Boken finns inte ute ännu, så jag vet inte exakt vilka infallsvinklar Nordin har valt, och den verkar även ha ett bredare uppslag, men en del känns igen i förlagets beskrivning: flera av de vänstertänkare som woke-rörelsen har hämtat inspiration från var i sin tur inspirerade av konservativa figurer. Om woke-vänstern sopar undan den liberala vänstern kanske den även släpper lös undertryckta konservativa slutsatser, som hela tiden har existerat hos mer underjordiska högertänkare.
Martin Heidegger, Carl Schmitt och Ernst Jünger tillhörde den liberala demokratins mest skarpsinniga kritiker, kom alla att på ett eller annat sätt att ansluta sig till nazismen och har var och en satt 1900- och 2000-talets tänkande i rörelse.

Svante Nordin berättar här vår tids politiska historia utifrån tre lika omstridda som inflytelserika tyska tänkare. Efter att den västliga liberalismen och kapitalismen befäst sin roll som det enda politiska alternativet har de ålagts rollen som världsandens partisaner i kamp mot ett globalt herravälde. Intresse för deras frågor och problemställningar har väckts från höger till vänster, hos tänkare som Michel Foucault, Jacques Derrida, Giorgio Agamben, Slavoj Žižek och Aleksandr Dugin.

Idag är arvet från de tre filosoferna kanske mer brännande än någonsin tidigare.

https://fritanke.se/bokhandel/bocker/varldsandens-partisaner/
Från höger har detta också diskuterats tidigare. Belgaren Robert Steuckers skrev på 1980-talet om gemensamma drag hos postmodern vänsterfilosofi och den s.k. nya högern, något som uppmärksammades inom konservativa kretsar i Europa när det begav sig. Han har återpublicerat den här texten från 1989 på nätet, för den som är nyfiken på hur det lät då.

Hur ser ni på det här? Att woke-vänsterns förkastande av centrala upplysningsidéer är inspirerat av konservativa tänkare råder det inga tvivel om. Men kan det verkligen leda till ett uppsving även för konservatismen, originalet? Neimans bok har t.ex. omfamnats av Quillette, en publikation som existerar för att suga upp missnöje över woke-vänsterns härjande och kanalisera det i en liberal motreaktion - ungefär samma sak som Jordan Peterson sysslar med. Om allting fastnar i en dikotomi mellan woke-vänster och liberal vänster har konservatismen inget att hämta. För att bli relevanta måste konservativa mejsla ut egna nischer och göra sig till alternativ i sin egen rätt, inte vara en sidodiskussion i sina fienders käbbel.
Jag kan inte se att vänstern tagit till sig upplysningsidealen någonsin. Den åsikten känns helt knäpp.

Det är upplysningen som skapat liberalismen. Vänstern är så långt från det man kan komma. För dem är det kollektiven, inte individen som gäller och det är vad woke handlar om. Inspirationen är Foucault, hans påhitt om att kön är en social konstruktion, liksom idén att det finns andra under och överordnade grupper i samhället. Inte bara kapitalister och proletärer. Allt går sedan tillbaka till Marx.

Att liberaler har tagit till sig åsikterna är det helt knäppa. De anser sig stå för ett frihetsideal, men frångår samtidigt alla principer om individens frihet och har blivit totalitära och anser att man måste dela de här åsikterna.

Sen blir väl wokeidioterna äldre också, så att de blir mer höger och mer normala, är väl en generationsfråga bland dem. En mognad.

Neiman verkar själv blivit konservativ och vill bevara sina radikala ungdomsideal som hon nu ser dö bort.

Intressant är väl att med Trump och därmed wokes minskade påverkan, har motsättningarna i USA minskat. Ett tillnyktrande. För det enda vänstern kan och gör, är att skapa hat och konflikt mellan grupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in