Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Nu la du väl ändå krokben för dig själv för ja, djur gör exakt så. De hanar med mest makt/resurser är de som flest honor lockas till. Hanarna är ute och jagar åt hans ungar och mamman, dom försörjer. Hanar brukar också försöka imponera på sina honor på olika sätt, som påfåglar som fäller upp sina stora fjädrar. Detta är givetvis så som vi människor är skapta också, vilket man ser exempelvis genom att kvinnor attraheras av män med pengar och makt (dom bästa försörjarna).
Du har helt rätt: djur beter sig så. Och eftersom vi är djur, bör vi naturligtvis leva som djur. Det är därför jag precis sålt min själ till närmaste bankdirektör för att kunna ståta med en tillräckligt stor fjäderdräkt (läs: BMW) för att locka till mig en hona som är villig att ruva mina ungar mot betalning. Det kallas kärlek i den moderna världen, men på ren svenska är det prostitution förklädd till romantik.
Problemet med din analogi är att du har rätt — fast på fel sätt. Ja, påfågelhannen fäller ut sina fjädrar. Men han har inte
köpt dem på avbetalning hos Clas Ohlson. Hans prakt är ett uttryck för
essens, inte för
ekonomisk status. En riktig aristokrat (till skillnad från dagens penningaristokrati) visade sin ställning genom
dygd, inte genom
konsumtion. En medeltida riddare imponerade inte med sin plånbok — han imponerade med sin förmåga att dö för något han trodde på.
Så visst, låt oss vara djur — men varför välja påfågeln som förebild? Varför inte vargen, som faktiskt är trogen sin flock och dödar för att
leva, inte för att
imponera? Vargen jagar för att hans ungar ska överleva, inte för att hans partner ska kunna posta en bild på Instagram av bytet med texten '#försörjare #blessed'.
Du har reducerat människan till
homo oeconomicus — den ekonomiska människan — som om vårt enda syfte vore att maximera resurser och föröka oss.
Det är en utmärkt beskrivning av bävern. Men människan har också en själ, och den är inte särskilt imponerad av din partners lönebesked.
Så varsågod: fortsätt att para ihop människor efter deras förmåga att leverera kalorier till boet. Det är ett system som fungerat utmärkt för gråsälarna. Men om du någon gång får för dig att leta efter något mer i en partner än en fungerande plånbok och en uppsättning fungerande fortplantningsorgan — ja, då kanske du upptäcker att kärlek faktiskt har något med
ande att göra. Och anden, till skillnad från påfågelns stjärtfjädrar, går inte att köpa på rea.