2026-07-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Min fru tjänar bra med pengar. Hon har högre lön än vad jag har och tar därför en större del av våra gemensamma utgifter. Det är inget större fel på min lön så vi kan leva riktigt skönt.

Jag funderar på hur det är för det kvinnor som blir försörjda av sina män. Om det skulle skilja sig och hon står helt utan arbete kommer hon få det väldigt jobbigt. Det är alltid bättre att ha ett arbete.

Inget fel på det om ni bägge har en överenskommelse, vissa har dessa överenskommelser på skriftligt medan andra har det muntligt.

Jo, den situationen tar oftast personer upp för att försöka ha något samtalsämne angående jämställdhet. Men ärligt talat, att gå in i en relation utan att lägga ner tid, resurser samt planer till att få det ännu bättre tillsammans, att inte gå in med detta tankesätt får mig att undra varför man ens ska vara tillsammans om det inte ska vara på detta viset.
Citera
2026-07-04, 16:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
Säg det till feminister är du snäll och inte till mig.

Jag tycker om roller och personer som förstår sig på dessa och håller mig till förståelse att man inte bara är en kvinna eller en man utan man kanske är en pappa eller mamma, bror eller syster. Eller för den delen chef som går på mammaledighet eller diverse... Ja, roller som sagt.

Jag tycker Sverige och jag vet att Sverige ligger bland toppen, för de kvinnor som har det bäst. Det är väldigt förmånligt att bli förälder här i Sverige (speciellt mamma) och nej kvinnor står absolut inte utan ekonomisk hjälp så som du försöker framstå det som.

Menar du att det inte är en kostnad för en individ att bära på och föda fram barn? Utebliven inkomst pga att man förlorar arbetsförmåga är bara ett exempel på hur det kostar pengar.

Tycker du inte att män ska betala för detta på nåt sätt utan bara få sina barn gratis serverade?
Citera
2026-07-04, 17:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om kvinnan ifråga är snuskigt rik så kan nog de flesta män stå ut med detta 😂

Vad skulle du själv välja? En fet rik gubbe eller en smal vältränad fattig man?

Jag hade behövt veta mer om männens andra egenskaper för att kunna svara...
Citera
2026-07-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Menar du att det inte är en kostnad för en individ att bära på och föda fram barn? Utebliven inkomst pga att man förlorar arbetsförmåga är bara ett exempel på hur det kostar pengar.

Tycker du inte att män ska betala för detta på nåt sätt utan bara få sina barn gratis serverade?

Ansvarstagande verkar har försvunnit totalt med ditt inlägg, så du menar att personer inte väljer själva vem dem vill ha barn med... Sedan när man väl har barn eller har barn i magen så finns det förmåner här i Sverige just p.g.a. att det är en jobbig tid, vad mer ska jag som man som inte har barn "förstå" mig på detta fenomen. Det finns skyldigheter samt rättigheter.
Vidare finns det mammaledighet och andra diverse förmåner, att söka.
Pappan betalar underhållsbidrag om inte jäveln vill ta hand om sitt barn.

Vi snackar om ekonomiska nivån hos den andra partnern påverkar om man vill fortsätta med något mer seriöst. Om då det gått så långt som att man gjort kvinnan gravid som just har denna ekonomiska nivå, såklart att man hjälps åt.
Men om en man gör en kvinna gravid som har låg ekonomisk nivå, får ju killen skylla sig själv tycker jag och tror du verkligen att en sådan person är ansvarstagande? Och ta alla män över samma kant, ge dig.
Citera
2026-07-04, 18:18
Medlem
Citat:
Varför tycker du det är förminskande mot kvinnor att ge dom hjälp och resurser? Vart drar du din gräns? Tycker du det är förminskande mot ett barn att ge barnet mat? Att det på nåt märkligt sätt skulle signalera att barnet inte är starkt själv, eller hur menar du?

Att undanhålla att ge andra hjälp med ursäkter om att "det är förminskande" är otäck manipulation.

Om.man har resurser och klarar göra saker själv så tycker jag man ska göra det. Om mina barn är intelligenta så ska de väl utbilda sig och jobba med något som är stimulerande för dem.

Som vuxen behöver man kunna vara självständig. Vad som helst kan ju hända egentligen, han råkar dö i en sjukdom, får stroke och blir skadad, blir arbetslös, eller dör i en bilolycka eller träffar en annan.

Nä om man varit med om saker innan, som ha blivit lämnad, så vet man att behöver kunna stå på egna ben i livet även om man gärna gör det tillsamman som två vuxna individer. Det är roligt att dela livet ihop med någon.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-07-04 kl. 18:37.
Citera
2026-07-04, 18:27
Medlem
Citat:
Bert Karlssons möjligheter till att få kvinnor har ökat pga hans företagsamhet och driftighet, det förstår du väl själv?
Det var ju det jag sa...Förstår du inte det själv?
Citera
2026-07-04, 18:30
Medlem
Citat:

Det är väl lite av kvinnans öde, så nej, tycker inte män ska betala för kvinnans beslut att bli gravid.
Hon hade kunnat unvika samlaget och graviditeten, det är hennes beslut 100%.
Citera
2026-07-04, 19:01
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är väl lite av kvinnans öde, så nej, tycker inte män ska betala för kvinnans beslut att bli gravid.

Gäller det inte männen också?
Citera
2026-07-04, 19:08
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat

Du tycker alltså att kvinnor ska ge bort barn till män gratis, utan att få motsvarande värde tillbaka? Det som vi alla individer vill mest av allt, fortplanta/föröka oss, ska alltså vara gratis för hälften av befolkningen och andra halvan får stå för hela notan?
Citera
2026-07-04, 19:31
Medlem
semen.12s avatar
Jag har en lite rolig plan. Nu har jag försörjt min fru sedan 2022 och när hon är klar med sin undersköterske utbildning får hon gärna slänga till mig en tusing då och då? Skämt så klart.

På tidigt 90-tal gick min dåvarande fru på Handels och klarade sig på bidragsdelen eftersom jag betalade 80% av allt speciellt huslånet. Tyvärr skiljde vi oss 1999 och på den tiden var det omöjligt att bo i 8år och räkna med att fastigheten skulle öka i värde😒

Jag har gift mig med en kvinna år 2022 som kunde varit min dotter när jag gick Gymnasiet
Det råder inga tvivel om att hon är extremt tacksam över att hon nu får bo i EU.

I dag är jag 62år och hon är 44år
Citera
2026-07-04, 19:37
Medlem
semen.12s avatar
I de relationer som jag har levt i sedan 1983 så har vad man bidrar med spelat en stor roll.

Cash is King
Citera
2026-07-04, 20:05
Medlem
Kleiners avatar
Så enligt dig så har en man ingen skyldighet att försörja sin maka om hon inte kan föda honom barn? För såvida jag vet, ingen kan garantera 100 % att man kan bli gravid.

Så vilka plikter har en man gentemot hans fru om han inte kan få några barn av henne?

Citat:
Kvinnans arbetsuppgift är bland annat att föda barn åt mannen som försörjer henne.

Eller tycker du att män ska få ungar tillverkade åt dom helt gratis, där kvinnor ensamma ska få stå för notan att producera männens barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in