2026-07-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det gör ju hanarna med sina resurser, försörjer sin hona och kull? Vad är det du inte förstår?
Vad är det DU inte förstår?
Har du aldrig gått i skolan?
Hos de flesta arter av djur lämnar hanarna honan direkt efter parningen, det är inte tal om någon kompensation eller ersättning för att hon föder ett "barn" åt tjuren eller vilket djur det nu är.

Fåglar däremot hjälps åt med att mata ungarna, om alla srter gör så är jag osäker på
Jag kommer inte på något annat djur alls som blir kompenserat för sitt barnafödande, ja än er homosapiens kvinnor då förstås...
Citera
2026-07-04, 22:33
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Vad är det DU inte förstår?
Har du aldrig gått i skolan?
Hos de flesta arter av djur lämnar hanarna honan direkt efter parningen, det är inte tal om någon kompensation eller ersättning för att hon föder ett "barn" åt tjuren eller vilket djur det nu är.

Fåglar däremot hjälps åt med att mata ungarna, om alla srter gör så är jag osäker på
Jag kommer inte på något annat djur alls som blir kompenserat för sitt barnafödande, ja än er homosapiens kvinnor då förstås...

Varför kallar du det "kompensera för barnafödande"? Jag har aldrig pratat om något sådant.
Citera
2026-07-04, 22:59
Medlem
Personligen bryr jag mig inte alls om ekonomin i ett förhållande. Det som däremot är viktigt är kommunikation, ömsesidig respekt och förmågan att kunna kompromissa om diverse saker.
Även att man stöttar varandra under svåra perioder som inträffar med jämna mellanrum.
Citera
2026-07-04, 23:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Så länge det inte råder någon jätteskillnad, så den ena parten bokstavligt talat, lever på den andra parten, så spelar det ingen roll alls.

Man är ju ett team.
Citera
2026-07-04, 23:47
Medlem
NiccoJs avatar
Om en ev. Partner är lat eller har en massa skulder ska man förstås passa sig, blir nog bara skit med det mesta.
Min fru tjänar bra som mellanchef o när hennes föräldrar går bort lär hon ärva ett 8-siffrigt belopp.
Hade jag hellre haft att hon jobbat halvtid, skött hushållet o uppskattat när jag jobbar över? Jo, absolut.
Citera
2026-07-04, 23:50
Medlem
CC75s avatar
Många i denna tråd missar en viktig sak. Det är skillnad på NÄR man möts i livet. Möts man i ung ålder då är inte nuvarande tillgångar av större värde. Då är liknande ambition, syn på vad som är viktigt att lägga pengar på samt framtida ekonomiska mål det viktigaste.

Möts man på äldre dar. Säg 50+, då är det viktigaste att man har en stabil ekonomi och tillgångar som ger möjligheter och flexibilitet. Detta i syfte att man ska kunna leva det liv man vill utan att känna sig hindrad av någons mindre goda ekonomiska situation.

Alternativt till ovan är det jag har gjort. Skaffat mig den ekonomi jag vill ha för att kunna leva det liv jag vill leva. Vill en kvinna vara med på min resa (och jag själv vill ha med henne då hon ska komplettera mitt liv, annars får det vara) är hon välkommen. Jag har så jag kan finansiera båda men då blir också villkoren mina.

// CC
Citera
2026-07-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför kallar du det "kompensera för barnafödande"? Jag har aldrig pratat om något sådant.
Jo du säger ju själv som det står nedan, det är dina ord, eller?

Du tycker alltså att kvinnor ska ge bort barn till män gratis, utan att få motsvarande värde tillbaka? Det som vi alla individer vill mest av allt, fortplanta/föröka oss, ska alltså vara gratis för hälften av befolkningen och andra halvan får stå för hela notan?

Så skrev du!
Resultatet av ditt fabulerande i det ursprungliga inlägget blir innebörden i just ordet kompensera.
Därför...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-05 kl. 00:06.
Citera
2026-07-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ekonomin spelar väldigt stor roll för mig!
Jag tjänar bra på mitt jobb, har en jättefin lägenhet och nästan ny bil, inga lån eller skulder.
Äger även ett hus på landet som jag renoverar.

Min blivande man tjänar också bra.
Vi är anställda på samma företag men har olika arbetsuppgifter på olika avdelningar.

Vi har skrivit äktenskapsförord då fastigheten och lite annat som jag äger på mitt håll och han har annat på sitt håll så känns det bäst för oss båda två att göra så.

För mig är det väldigt viktigt att vi båda två jobbar hårt och tjänar tillräckligt så vi klarar oss själva för då blir det dubbelt så roligt att ha ett liv tillsammans och kunna bilda familj utan att oroa sig för oförutsedda utgifter.

Vi är båda två sparsamma (inte snåla) men vill ha en stor buffert inför framtiden.

Att tänka på samma sätt och vara överens om utgifterna är väldigt viktigt, vi kommer att ha delad ekonomi men ha ett gemensamt konto som vi båda två betalar in en summa på varje månad.

Lånar TS tråd till en egen fråga.
Låter 15 000kr var rimligt att sätta in på det gemensamma kontot till mat och löpande räkningar varje månad? Eller mer?
Om ni har omkostnader på säg 60k i månaden, då är ju 15k/person för lite.
Är väl inte så svårt för dej att räkna på det själv?
Bara ni/du som vet hur mycket som går åt per månad, vi måste ju gissa hur mycket era omkostnader är på...
Citera
2026-07-05, 00:09
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Om ni har omkostnader på säg 60k i månaden, då är ju 15k/person för lite.
Är väl inte så svårt för dej att räkna på det själv?
Bara ni/du som vet hur mycket som går åt per månad, vi måste ju gissa hur mycket era omkostnader är på...

Tänkte mer om någon visste, brukar finnas tabeller för olika hushåll vad som är vanligt/normalt.

Ja vi har koll på vad allt kostar men vi vill ha en stor buffert om saker går sönder vilket det kommer att göra om några år när garantier på vitvaror mm har gått ut.
Citera
2026-07-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Du vet om att en majoritet av kvinnor just lever i sådana förhållanden. Där mannen till största del försörjer eller är den som drar in mest pengar. Speciellt vanligt i familjer , där man har barn ihop.

Sedan känner jag kvinnor som inte är speciellt rika, men som inte är intresserade av rika män. Just pga av den dryga attityden. Och dessa kvinnor vill inte bli ekonomiskt beroende av en man oavsett. Det kan vara bra för dig höra. Eftersom du uppenbarligen hör till den kategorin. Du tror att bara för att du har pengar. Så vill alla kvinnor har dig. Men dessa tycker att ni har helt för olika bakgrunder i livet. En del får helt klart kämpa mer än andra. Pengar kan man ju ha i överflöd. Men en taskig personlighet och värderingar blir svårare. Eller om man faktiskt är rätt efter. Finns inga pengar i världen som räddar upp det.

Att mannen oftast tjänar mer än kvinnan är ju ett faktum, ja. Men det är ju skillnad på att tjäna mer pengar än kvinnan och att kvinnan inte har någon lön eller i bästa fall en timanställning som genererar 10k netto och som inte har ambitioner på att bli något mer än det?
Citera
2026-07-05, 01:00
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har väl alltid haft skaplig med deg så att betala då och då för mina kärringar har aldrig bekommit mig. Dock har jag aldrig haft som mål att t.ex. köpa villa eller något annat riktigt dyrt.

Det TS däremot ska tänka på är att inte bli för närig, då jag har den uppfattningen att det är typ osexigt att vara mot sin partner.

Det är en hårfin linje, i en relation som krashade nära mig nyligen var det tvärt om kvinnan som var närig och skulle suga ut mannen på allt han hade för att bekosta en livsstil hennes egen inkomst inte berättigade.
Citera
2026-07-05, 04:52
Medlem
Både ja och nej. Det är viktigt för mig att vi är överens och har liknande värderingar och tänk när det gäller ekonomi och att vi kan bära oss själva i den händelse vi går isär.

Det är inte viktigt om han har skulder så länge han tar ansvar för och sköter dom utan krav på att jag ska lösa dom. Även om man är gift tycker jag inte man lutar sig tillbaka och förvänta sig att ens partner ska lösa situationen. Det är respektlöst.

Jag tjänar mer än min partner. Det fungerar för oss. Vi är inte tillsammans grundat på pengar, vi är för gamla för att det ska vara en stor faktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in