2026-07-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag är själv uppväxt med en förälder som utsatte mig för främst psykisk, men ibland även fysisk, misshandel. Det knyter sig verkligen i magen på mig att läsa detta, inget barn ska behandlas såhär. Jag känner igen mig så mycket i dotters situation då ingen, inklusive den andra föräldern, agerade i min situation heller. Jag hoppas verkligen för allt att hon haft möjlighet att spendera mestadels av tiden hos den biologiska mamman och att hon får stöttning i att bearbeta detta.

Att L får ha något med barnen att göra är bortom all kritik. Tyvärr blir jag inte förvånad när det kommer till våra samhällsinsatser så som socialtjänst. Men, varför lät H (och E) detta fortgå? Folk vet, och folk undrar, det går inte att fortsätta tiga och låtsas som ingenting.

H och E vågar/vågade nog inte säga så mycket. De har säkert också utsatts för en hel del. H ville ju skiljas men bli kvar ett bra tag efter det. L försökte nog göra allt för att han skulle vara kvar.
Sen kan inte H och E göra mycket nu, risken är att de åker dit för förtal för L lär garanterat anmäla de och hon kan säkert manipulera sig till sin oskuld.
Citera
2026-07-07, 00:09
Medlem
Kommer ihåg en video på yt när de levde tillsammans och var ute med husvagnen på semester. De stod vid en sjö och Linda sa till barnen: Försten i vinner! Då skulle Moa och Isabelle tävla om vem av dem som var först i vattnet och Linda står och hejar och hejar fram Moa! Det var inte speciellt snällt mot Isabelle, så gör man faktiskt inte, usch vad elakt! Men det är Linda i ett nötskal det!

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltmamma26
Linda har aldrig velat ha Isabell i familjen. Hon ville bara ha Hampus. Förstår inte att Hampus bodde kvar så länge när han kände till problemen mellan Linda och Isabell. Tror dock inte hon har behandlat sina egna barn så väl heller. Det såg man ju hur hon betedde sig i den videon när de små skulle städa. Hur Linda stod och skrek på dom. Rädslan man såg i barnens ögon. Sen har de mage att lägga ut detta på youtube.

Tänk om Linds kunde behandla Isabell på samma sätt som Hampus behandlat Erik och Lindas äldre 4 barn. Han köper julklappar, firar deras födelsedagar och tar sig an Moas student hemma hos sig.
Citera
2026-07-07, 00:20
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Årsredovisningen är här och företaget redovisar en förlust på 32 054 kr.

Personalkostnader på 187k bokförda för helåret. Det borde bli runt 12k per månad i bruttolön. Sen några tusen i skatt, så knappt 10k per månad att leva på för en ensamstående kvinna med fem omyndiga barn, bil och dubbla boenden. Detta under 2025. Taxijobbet började hon i februari 2026, så det är fortfarande en gåta kring vad hon försörjde sig på under 2025, när hon var ute och vevade vilt med att hon försörjde sig på "sociala medier"
Citera
2026-07-07, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Personalkostnader på 187k bokförda för helåret. Det borde bli runt 12k per månad i bruttolön. Sen några tusen i skatt, så knappt 10k per månad att leva på för en ensamstående kvinna med fem omyndiga barn, bil och dubbla boenden. Detta under 2025. Taxijobbet började hon i februari 2026, så det är fortfarande en gåta kring vad hon försörjde sig på under 2025, när hon var ute och vevade vilt med att hon försörjde sig på "sociala medier"

Säkert sjukpenning för hon mådde ju såååå dåligt buhu buhu! Den enda det var så synd om….????!!!
Citera
2026-07-07, 11:10
Medlem
Jag har läst utlåtandet från skolpsykologen på I Tik-Tok och blev så arg och ledsen över hur denna tjej har misshandlats under så många år. Vad jag inte kan förstå är hur hennes pappa lät det fortsätta utan att sätta ner foten alltså var han medskyldig. Han skulle ha flyttat för många år sedan men han och L var så ihopklistrade mot den övriga familjen. E blev också mobbad, utnyttjad och förlöjligad av båda två. Nu skyller vi allt på L men jag tycker att H också var skyldig för han måste ha sett alla ärr på armarna och att hon aldrig verkade glad utan rädd. Synd att inte alla som höjer honom till skyarna läser här och sedan vidare på Tik-Tok. Han sjönk som en sten nu och jag håller fast vid att E är och var den mest fantastiska pappan. Undrar vad N tycker om allt detta men antagligen vet han inget utan H har lagt fram allt till sin fördel. L sade en gång i en video att H är inte den ni tror och där kan jag nu ge henne rätt.
Citera
2026-07-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svbk-tant
Jag har läst utlåtandet från skolpsykologen på I Tik-Tok och blev så arg och ledsen över hur denna tjej har misshandlats under så många år. Vad jag inte kan förstå är hur hennes pappa lät det fortsätta utan att sätta ner foten alltså var han medskyldig. Han skulle ha flyttat för många år sedan men han och L var så ihopklistrade mot den övriga familjen. E blev också mobbad, utnyttjad och förlöjligad av båda två. Nu skyller vi allt på L men jag tycker att H också var skyldig för han måste ha sett alla ärr på armarna och att hon aldrig verkade glad utan rädd. Synd att inte alla som höjer honom till skyarna läser här och sedan vidare på Tik-Tok. Han sjönk som en sten nu och jag håller fast vid att E är och var den mest fantastiska pappan. Undrar vad N tycker om allt detta men antagligen vet han inget utan H har lagt fram allt till sin fördel. L sade en gång i en video att H är inte den ni tror och där kan jag nu ge henne rätt.
Samma tanke slog mig med när jag läste rapporten. Men i ett narcissistiskt förhållande är man bakbunden och det är ju det som blir så sjukt, för hur man än gör så kommer det att bli fel och lämnar man blir det ett jävla liv! H lämnade ju två
år tidigare men gick tillbaka. Så gjorde även jag. Löften om att man skulle ändra sitt beteende mot barnen osv osv. Guld och gröna skogar en det gick 3-4 mån så var det på ruta noll igen. För min egen del fick jag planera flytten helt under radarn ( skolbyte för barnen, allt praktiskt runt flytt och skaffa lägenhet). Fyra dagar innan fick han veta pga att han själv förde det på tal och det var fyra dagar för mycket innan. Yngsta barnet var då 8, hon är 32 nu och det finns fortfarande trauma kvar av den PSYKISKA misshandeln han utsatte henne för. Trauma hon måste bearbeta nu när hon själv blev förälder…

Så jag försvarar faktiskt H där och även om han var med i mobbningen osv då tror jag inte han såg det DÅ, däremot är han väl medveten om det nu.

Vad gäller rapporten och det flickan och även de andra barnen varit/är utsatta för är hemskt! 😢
Nu förstår jag ännu mer varför barnen lämnar L så fort de själva kan bestämma! Vad jag kan se så är även Birk på väg bort…
Om några år till har hon bara kusinen och mamma (som också är för nära) kvar. Livet med H och E passar barnen bättre, med villkorslös kärlek och två fina hem dör det finns plats för alla både fysiskt men framförallt känslomässigt.

Jag förstår även nu varför hon gav sig iväg från Ström, ryktena gick och hon hade inget kvar där. Utskämd! Man får vad man ger. Karma.
Citera
2026-07-07, 11:51
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svbk-tant

Det är ganska onyanserat att lägga fram det som att Hampus är lika eller ännu mer ansvarig för våldet mot barnen. Som många redan skrivit så har familjen klara tecken på djup dysfunktion. Att Hampus inte lämnade direkt mår han troligen otroligt dåligt över fortfarande men i familjer som dessa råder inte logik. Han hade andra barn där som behövde honom, han levde med någon som uppenbarligen saknar normala spärrar och saker och ting har säkerligen byggts upp under tid och normaliserats.

Dessutom agerade han till slut och satte stopp för Linda - det var Hampus som gjorde det. Erik bodde kvar och fogade sig tills hon bokstavligen kastade ut honom. Erik har levt med Linda i 25år och hon har misshandlat hans barn också, så jag förstår inte varför du benämner honom som en "fantastisk pappa" Enligt din egen logik är han ju ännu värre.

Men som sagt; det är lätt att ha åsikter om sånt här när man inte lever i det. När det kommer till kritan är det Linda som ska ställas till ansvar för det hon gjort.
Senast redigerad av Luftis 2026-07-07 kl. 11:56.
Citera
2026-07-07, 13:08
Medlem
Både Hampus och Erik är delaktiga i beteendet mot barnen som Linda utsatt dom för. Är man vuxen och ser att barnen far illa och inte ingriper så är man delaktig.
Citera
2026-07-07, 14:17
Medlem
Citat:
Det är ganska onyanserat att lägga fram det som att Hampus är lika eller ännu mer ansvarig för våldet mot barnen. Som många redan skrivit så har familjen klara tecken på djup dysfunktion. Att Hampus inte lämnade direkt mår han troligen otroligt dåligt över fortfarande men i familjer som dessa råder inte logik. Han hade andra barn där som behövde honom, han levde med någon som uppenbarligen saknar normala spärrar och saker och ting har säkerligen byggts upp under tid och normaliserats.

Dessutom agerade han till slut och satte stopp för Linda - det var Hampus som gjorde det. Erik bodde kvar och fogade sig tills hon bokstavligen kastade ut honom. Erik har levt med Linda i 25år och hon har misshandlat hans barn också, så jag förstår inte varför du benämner honom som en "fantastisk pappa" Enligt din egen logik är han ju ännu värre.

Men som sagt; det är lätt att ha åsikter om sånt här när man inte lever i det. När det kommer till kritan är det Linda som ska ställas till ansvar för det hon gjort.
Det är specifikt behandlingen av H dotter som jag skriver om här eftersom jag har läst utlåtandet. Sedan att även de andra blev illa behandlade av L är fruktansvärt. E var nog så nedtryckt och manipulerad redan då de mötte H så han fann sig i allt. Men jag håller med att även han kunde satt ner foten.
Citera
2026-07-07, 16:33
Medlem
Citat:
Med en brasklapp för att jag inte är ekonom och räknar med avrundade siffror:
Citat:
Efter arbetsgivaravgifter: 187000 - (187000x0,3142) = 128240 kr/år.
Månadslön: 128240/12 = 10680 kr/månad.
Plus vår vanliga hederliga löneskatt på det. Borde som du säger bli ganska precis knappa 10 000 kr i månaden. Får jag gissa har L lagt beslag på större del av inkomsterna från försäljning av hus, bageri, husbil m.m.. Vi vet att hon inte betalar underhåll för barnen. Min hypotes är att hon levde på dessa pengar tills dom tog slut, och då tog taxijobbet.
Citera
2026-07-07, 18:55
Medlem
Citat:
Jag är själv uppväxt med en förälder som utsatte mig för främst psykisk, men ibland även fysisk, misshandel. Det knyter sig verkligen i magen på mig att läsa detta, inget barn ska behandlas såhär. Jag känner igen mig så mycket i dotters situation då ingen, inklusive den andra föräldern, agerade i min situation heller. Jag hoppas verkligen för allt att hon haft möjlighet att spendera mestadels av tiden hos den biologiska mamman och att hon får stöttning i att bearbeta detta.

Att L får ha något med barnen att göra är bortom all kritik. Tyvärr blir jag inte förvånad när det kommer till våra samhällsinsatser så som socialtjänst. Men, varför lät H (och E) detta fortgå? Folk vet, och folk undrar, det går inte att fortsätta tiga och låtsas som ingenting.
Att leva med en narcissist blir du långsamt söndermald tills du inte ens vet vad du tycker själv. Dom övertygar och berättar hela tiden att du tänker fel, till slut har du ingen egen vilja. Det tar tid att bryta sig loss för om du säger att du ska lämna så vänder personen tills dom känner att du är på kroken igen, fruktansvärt. Dom ser inte heller sin egen del i det hela för det är dom som har rätt hela tiden. Det kan man se när L resonerar i sina olika videos, hur hon försöker övertyga sina tittare att hennes sätt att tänka är det rätta.
Det är bra att H tog sig loss, och har haft bra stöttning av sin familj och N.
Jag kan förstå både H och E att dom inte förmådde sig att säga ifrån, för dom blev hela tiden påmind att dom hade fel och var dum. Vi vet inte heller om det förekommit psykisk och fysisk misshandel av de båda herrarna eller, men kan man slå ett barn så kanske man inte har några begränsningar alls, vad vet jag? Men kuvade var dom båda, där L använde H som en lierad, och det såg han inte själv.
Citera
2026-07-07, 19:52
Medlem
Att Linda slagit Isabell med öppen och stängd hand? Stängd hand, alltså knytnävsslag? Att hon även gjort det med sina barn? Nej. Detta tror jag inte har pågått. Dock tror jag absolut Isabells och Lindas relation var dålig.

Men jag vet inte, ni vet inte. Vi kan bara spekulera.

Vad jag tänker.
Förhållandet med Isabells mamma när Hampus lämnade henne påverkade Isabell väldigt negativt. Mamman baktalade och vägrade låta Isabell vara med sin pappa. Hampus och polyfamiljen fick kämpa för att få ha henne. Det tog lång tid innan hon bodde varannan vecka. Detta finns att läsa om i bloggen.

Mammans relation med Hampus är nu bättre efter han lämnade. Detta har Hampus sagt i vloggen. Konstigt? Nä, det är ju vad hans ex alltid velat. Hon ville inte att Hampus skulle lämna henne. Att de även blev kända var också svårt att ta. Allt detta påverkade Isabell väldigt negativt. Hon fick höra negativt om nya familjen, speciellt Linda då hon var den som var drivande och resultatet blev som det blev.

Hade Linda gjort dessa saker, då tänker jag att soc skulle kliva in och även polisanmälan göras. Även Hampus och Erik är då medskyldiga om de låtit detta pågå. Barnfridsbrott skulle även vara i polisanmälan förutom misshandel. Syskon måste ha fått prata med soc om detta och utredning måste ha gjorts.

Ser en ung tjej som mår väldigt dåligt och Linda fick ta smällen som den som förstört allt mellan Hampus och bio mamman. Ang uppbrottet tror jag, att Linda och Hampus såg olika på hur de skulle lösa Isabells problematik, självskador, inläggningar samt sjukhusvård.
Senast redigerad av Sommarflickaan 2026-07-07 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in