2026-07-06, 19:36
Medlem
Vad snackar du om? Jag vill inte bo i USA men en av få bra grejer med USA är ju just dödsstraffet. Vissa individer förtjänar helt enkelt inte livet och jag önskar att fjantsverige hade förstått det.
Citera
2026-07-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkyduck
Många svenskar hade flyttat till USA, de har vacker natur och fint land, många är kändisar där. Många gillar varandra och bryr sig om varandra.

Det är ett land gjort för glädje, men så finns det dödstraff i landet och hårda lagar och regler, hade de varit som i Sverige så kanske fler hade flyttat dit, dvs att dom inte hade så hårda straff.

Det hade gjort dom till ett rikare och bättre land dessutom, som Sverige är.

Vad tror ni på flashback, hade fler bott i USA om deras dödstraff inte fanns eller långa fängelsestraff?

Har absolut noll med att göra varför jag inte vill bo där. Deras hårda straff är tvärtom en av de få fördelar de faktiskt har.
Citera
2026-07-06, 19:57
Medlem
Citat:
Många svenskar hade flyttat till USA, de har vacker natur och fint land, många är kändisar där. Många gillar varandra och bryr sig om varandra.

Det är ett land gjort för glädje, men så finns det dödstraff i landet och hårda lagar och regler, hade de varit som i Sverige så kanske fler hade flyttat dit, dvs att dom inte hade så hårda straff.

Vad tror ni på flashback, hade fler bott i USA om deras dödstraff inte fanns eller långa fängelsestraff?

Är du idiot? Samhällsskicket i sig spelar mycket större roll då få svenskar begår brott, än färre såna brott som skulle rendera i ett eventuellt dödsstraff.
Citera
2026-07-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
27 stater har dödsstraff.
23 stater har det inte.

Det går alltså utmärkt att bosätta sig på t ex Hawaii, New York, North Dakota, Colorado osv

Federal-staten har dödsstraff. Så man kan fortfarande dömas till döden i federal domstol i stater som New York och Hawaii.
Citera
2026-07-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vralak
Federal-staten har dödsstraff. Så man kan fortfarande dömas till döden i federal domstol i stater som New York och Hawaii.

ja new york 1963 och hawaii 1947.
Citera
2026-07-06, 20:13
Medlem
Citat:
ja new york 1963 och hawaii 1947.

Och senaste federala avrättningen var 2021. Så vill man undvika platser med dödsstraff får man undvika överallt där USA:s federala stat har jurisdiktion.
Citera
2026-07-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Nej.

Inte någon svensk som vill flytta till USA har dessa faktorer med i valet.

De väljer dock att flytta till ett inskränkt hak med ytliga, lätt korkade människor utan allmänkunskap - dödsstraff eller inte har ingen betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Vad svamlar du om Har du ens varit i USA? Det är ett stort land och intgen delstat är särskilt likt Sverige. Dödsstraffet påverkar ingen Svensk om man vill flytta till USA eller inte.

Citat:

Var lite sugen när jag var yngre, under gymnasiet men dödsstraffet och långa fängelsestraff var avskräckande.
En dålig dag och hela ens liv är i princip över. Oavsett om man är skyldig eller ej. Att hårda straff ej skulle spela in låter verklighetsfrånvänt.
Nu på äldre dar hade jag på sätt och vis kunnat tänka mig bo där, hårda straff ser jag ej längre som något problem tack vare att man åldrats en del.

Dock ser jag intressantare alternativ att spendera mitt och min familjs liv i. Sen så passar inte mitt yrkesval USA. Men för akademiker, eller bygg o dylikt har man bra mycket mer köpkraft.
Citera
2026-07-06, 20:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Det finns inte orre eller tjäder där tyvärr annars skulle jag gärna flyttat till alaska.
Citera
2026-07-06, 20:47
Medlem
Citat:

Vanliga svenskar begår inte brott så att det finns dödsstraff tror jag knappast någon bryr sig om!
Citera
2026-07-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vralak
Och senaste federala avrättningen var 2021. Så vill man undvika platser med dödsstraff får man undvika överallt där USA:s federala stat har jurisdiktion.

eller kanske undvika dom fåtal brott som det oftast gäller, typ terrorism.

det går bra att mörda som vanligt.
Citera
2026-07-06, 20:55
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Det är väl 15- 20 delstater i USA som inte tillämpar dödsstraff. New York är en av dessa delstater m.a.o en av de mest populära delstaterna.
Vill alla svenskar bo där? Du behöver inte svara, frågan är retorisk.
Citera
2026-07-06, 22:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
27 stater har dödsstraff.
23 stater har det inte.

Det går alltså utmärkt att bosätta sig på t ex Hawaii, New York, North Dakota, Colorado osv

Statlig dödsstraff. Men Federalt gäller i hela landet.
Skit samma, har bott i Texas, det var väldigt bra där.
(High School ett år under Reagan, tog körkort där som 16. Utan bil så kommer man inte någonstans i USA). Hade en stor GM V8, billig bensin som svensk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in