2026-07-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Jag förstår att du är autistisk - men vi andra vet om att det är allmänt hyfs att flytta på sig på samma sätt som en cyklist som cyklar mitt i vägen drar sig åt höger för att släppa fram bilen som kommer bakifrån.

Hur skall jag flytta mig när ringklockan inte används? Sen är kombinerad gc inget racingbana. Cyklarna skall anpassa tempot efter de gående.
Citera
2026-07-06, 16:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Cyklister har inte företräde på en kombinerad gång- och cykelbana.
Nej det har de inte men gångare skall gå på rätt sida och inte fyra i bredd så de tar upp hela den kombinerade gång - cykelbanan.
Citera
2026-07-06, 17:11
Medlem
Citat:
Hur skall jag flytta mig när ringklockan inte används? Sen är kombinerad gc inget racingbana. Cyklarna skall anpassa tempot efter de gående.

Ja, absolut ska cyklister sakta ner och passera gående med respekt. Jag förutsätter att du även är i trådar och berättar att bilister ska sakta ner och passera cyklister med god marginal - och att de vid möte ska lägga sig bakom cyklisten tills den andra bilen har passerat så att det inte blir tre ekipage i bredd på våra smala svenska vägar utan gren? Visst är du även i dessa trådar och berättar hur det ska gå till?
Citera
2026-07-06, 17:27
Medlem
Dom får skylla sig själva om det händer något, sen är det lag på att sk cyklister måste ha ringklocka annars blir det böter
Citera
2026-07-06, 17:32
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Varför lägga pengar på en ringklocka när man kan säga Pling Pling?

Tror faktiskt jag ska börja applicera detta i vardagen!

Annars så dyker en ny typ av ringklocka upp inom en snar framtid. Då jävlar!

Skoda DuoBell bicycle bell outsmarts ANC headphones

https://www.notebookcheck.net/Skoda-DuoBell-bicycle-bell-outsmarts-ANC-headphones.1269061.0.html

The Skoda DuoBell is currently only a concept; Skoda has no plans to actually launch the bicycle bell on the market. However, the underlying research is to be published so that it is also available to other bicycle bell manufacturers.
Citera
2026-07-06, 17:39
Medlem
Jag har plinga som används flitigt, men folk verkar inte bry sig om den så då skriker jag cykelbana men de flyttar sig ändå inte i de flesta fallen. Med andra ord är de flesta för dumma för att röra sig ens i gång och cykeltrafik. Att veta att många av dessa har körkort är ganska sjukt.

Funderar på att skaffa en jävla tuta så folk inte ens kan försöka ignorera det. Sedan kan de iaf inte gnälla på att man inte har plingat trots att man gjorde det ett flertal gånger.
Citera
2026-07-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej det har de inte men gångare skall gå på rätt sida och inte fyra i bredd så de tar upp hela den kombinerade gång - cykelbanan.

Att gå i bredd är säkrast eftersom det tvingar cyklisterna att signalera passage.
Citera
2026-07-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Ja, absolut ska cyklister sakta ner och passera gående med respekt. Jag förutsätter att du även är i trådar och berättar att bilister ska sakta ner och passera cyklister med god marginal - och att de vid möte ska lägga sig bakom cyklisten tills den andra bilen har passerat så att det inte blir tre ekipage i bredd på våra smala svenska vägar utan gren? Visst är du även i dessa trådar och berättar hur det ska gå till?

Gående är prioritet 1 i trafiken eftersom alla måste gå (eller rulla sin rullstol) ibland, även om man kör bil. Men gående går inte på gator och vägar så där råder annan prioritering (utom vid övergångsställen). På gator och vägar är det motorfordon som krävs för kollektivtrafik, transporter och räddningstjänst som har högsta prioritet. Cyklism är ett randfenomen för en liten elit och inget som kräver anpassning från andra. Om du tycker det är okul att cykla kan du gå, eller ta bussen.
Citera
2026-07-06, 18:18
Medlem
Citat:
Gångare som går fyra i bredd på en gång och cykelbana är det större fel på. Plingar man i ringklockan när man kommer bakifrån så får man bara ett fuck you, fingret eller i bästa fall ogillande blickar. (gäller cyklister som cyklar i bredd med)

Gå på rätt sida så behöver ingen plinga på er.

Möter förvånadsvärt ofta gångare i bredd som kommer mot mig och ändå inte flyttar sig, sen skriker de ändå sakta ner vi går här otroligt.
Citera
2026-07-06, 18:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Att gå i bredd är säkrast eftersom det tvingar cyklisterna att signalera passage.
Säkraste är att gå på led på rätt sida av vägen. Då möter du trafiken och bakomvarande trafik kan passera utan att plinga. Bara idioter går fyra i bredd och ger fingret när man kommer bakifrån och plingar.

Kommer en cyklist samtidigt framifrån samtidigt vet de inte åt vilket håll de skall hoppa. Blir som när man kör på en fågeljävel med bil, man kan ge sig fan på att den springer ut precis framför bilen.
Citera
2026-07-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01.7.2026
Enligt Polisen; Om ringklocka saknas eller är trasig: 500 kr i böter.

https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/cykel/

Kan jag inte undkomma det om jag kan bevisa att jag kan säga pling pling med munnen?
Citera
2026-07-06, 18:23
Medlem
Citat:
Säkraste är att gå på led på rätt sida av vägen. Då möter du trafiken och bakomvarande trafik kan passera utan att plinga. Bara idioter går fyra i bredd och ger fingret när man kommer bakifrån och plingar.

Kommer en cyklist samtidigt framifrån samtidigt vet de inte åt vilket håll de skall hoppa. Blir som när man kör på en fågeljävel med bil, man kan ge sig fan på att den springer ut precis framför bilen.

Att ge fingret fyller ingen funktion. Om en cyklist kör tyst rallypassage av mig är det axeln som används. Det är lätt hänt i och med att man inte har ögon i nacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in