2026-07-06, 10:14
Medlem
Det borde vara 500 kr i böter att ha ringklocka. Det absolut smidigaste för alla är att man som cyklist bromsar in när någon är i vägen. Personen upptäcker att den är i vägen och kliver åt sidan och ber kanske till och med om ursäkt. När man passerat så ökar man farten igen. Man har tappat 10 sekunder och alla är glada och säkra i trafiken.

Vad som tyvärr är vanligt är att cyklister använder sin ringklocka som en akustisk plog när de håller 25 km/h genom en park full av fotgängare. Be 100 människor att se upp istället för att anpassa sig till situationen. Det är samma fenomen som med biltutor - 9 gånger av 10 används signalen för att tillrättavisa snarare än att varna. Sen att det jävla ljudet av cykelringklockor triggar mig lite extra är en annan sak.
Citera
2026-07-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
Att skrika som dårar för folk i vägen, varför föredrar ni det? När man kan ringa med en klocka?

Att ringa i klocka är det sämsta man kan göra som cyklist, man har di ingen kontroll över vilket håll de gående kommer att hoppa OM de överhuvudtaget ens hör en ringklocka. Yngre personer med hörlurar hör inte ringklockor, inte heller äldre personer med hatt eller mössa, helt värdelöst.
Citera
2026-07-06, 11:15
Medlem
Jag har ringklocka. Brukar använda den när folk är i vägen. 9 av 10 skiter i ringklockan. Och då får jag skrika "flytta dig då" istället.
Så man hamnar tillbaka på hur de är utan ringklocka ändå.

Och fotgängare går minsann på cykelvägen istället för på gångvägen om där finns båda.
Citera
2026-07-06, 11:39
Medlem
Hatar cyklister som plingar på mig när jag är ute och går. Kommer per automatik att vrida på mig för att se vad som händer bakom mig och både tar upp mer bredd samt tappar hastighet av det. Mycket bättre att ni bara cyklar om mig där jag går i sakta gemak.

Inse att ni inte cyklar i tour-de-France och se till att anpassa er hastighet efter omständigheterna.

Upplever detta som ett problem som kom med alla el-cyklar som gör att även en otränad person kommer upp i hyfsad hastighet utan större ansträngning och fått betydligt mer folk att ta cykeln till och från jobbet.
Citera
2026-07-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Gångare som går fyra i bredd på en gång och cykelbana är det större fel på. Plingar man i ringklockan när man kommer bakifrån så får man bara ett fuck you, fingret eller i bästa fall ogillande blickar. (gäller cyklister som cyklar i bredd med)

Gå på rätt sida så behöver ingen plinga på er.

Synd man sitter fast i pedalerna annars är man bra sugen på en kick! :-)
Citera
2026-07-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Jag har ringklocka. Brukar använda den när folk är i vägen. 9 av 10 skiter i ringklockan. Och då får jag skrika "flytta dig då" istället.
Så man hamnar tillbaka på hur de är utan ringklocka ändå.

Och fotgängare går minsann på cykelvägen istället för på gångvägen om där finns båda.

I en storstad, centralt eller nåt? för mig flyttar 95 av 100 sig för en ringklocka. de andra 5 cyklar man nära för att skrämma vettet ur, fast inte de gamla.
Citera
2026-07-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Att ringa i klocka är det sämsta man kan göra som cyklist, man har di ingen kontroll över vilket håll de gående kommer att hoppa OM de överhuvudtaget ens hör en ringklocka. Yngre personer med hörlurar hör inte ringklockor, inte heller äldre personer med hatt eller mössa, helt värdelöst.

man måste bara ringa i tid så fotgängare har tid att reagera, de går nästan alltid åt sidan
Citera
2026-07-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Märklig trådstart.

Om folk nu går i vägen så är det ju det som är problemet. Din trådstart borde vara "Varför går ni i vägen så att cyklister måste be er flytta på er?".

Cyklister har inte företräde på en kombinerad gång- och cykelbana.
Citera
2026-07-06, 14:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Eftersom jag aldrig varit med om trådstarten i hela mitt liv så tänker jag att den har något med trådskaparen att göra.

Kanske prova att gå på gångsidan = Vänster om det är en kombinerad cykel- och gång-väg?

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, men de kommer i 2-3 gånger farten och det bör man ha respekt för.
Citera
2026-07-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
I en storstad, centralt eller nåt? för mig flyttar 95 av 100 sig för en ringklocka. de andra 5 cyklar man nära för att skrämma vettet ur, fast inte de gamla.

Medelstor stad, både på cykelvägar och ute i skogen. På delade slingor i skogen är man ju försiktig. Men de värsta fotgängarna är de som beter sig illa mot cyklisten i dedikerade cykelslingor till MTB.
Speciellt de med hundar som är lösa.

Malmö är det 50 50.
Citera
2026-07-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Jag förstår att du är autistisk - men vi andra vet om att det är allmänt hyfs att flytta på sig på samma sätt som en cyklist som cyklar mitt i vägen drar sig åt höger för att släppa fram bilen som kommer bakifrån.
Citera
2026-07-06, 15:40
Medlem
Han den där darwin

Om man inte är medveten och hör en cykeljävel så bör man hålla sig hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in