2026-07-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hmm, du tror inte att tex vindruvor drar in bekämpningsmedlet i frukköttet eftersom dom har så tunt skal.
Appelsin kanske är mer okej men samtidigt så skalar man ju en sån, samma med banan.
Bananer, eller bananklasen, den växer inuti plastpåsar indränkta med gifter, bekämpningsmedel och mögelmedel tex.
Så bananer är nog inte så hälsosamma, kanske...
Citera
2026-07-06, 09:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Generellt tycker jag att man i så stor utsträckning som möjligt ska gynna / prioritera inhemsk produktion.
Jag köper t.ex bara svenskt kött.

Vad gäller grönsaker odlas inte allt i Sverige, åtminstone säljs det inte i vanliga butiker.
Vissa grönsaker köper jag ändå, paprika t.ex, men när det finns svenska alternativ väljer jag alltid dem.

Det svenska köttet är till 100% beroende av importerade råvaror. Allt från importerad gödsel tillverkad av naturgas, till olika typer av foder, kycklingarna får essentiella aminosyror i fodret importerade från Kina proteinet är ofta importerat från Sydamerika
Citera
2026-07-06, 10:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du kan du av en bilolycka imorgon också så varför ska du då gå ner i vikt om du är överviktig? DU kommer ju ändå dö liksom, ungefär din fittdåliga logik.

Ingen har sagt att du kommer leva för evigt eller vara frisk hela livet bara för att du äter nyttigt, men dina chanser ökar betydligt precis som att dina chanser att dö i lungcancer minskar om du slutar röka, vet inte varför sånt är så svårt att förstå.

Fobi för ingredienser har jag inte, men eftersom jag har möjligheten att välja att välja bort hårt besprutad eller på annat sätt dålig mat så gör jag ju det, man är bra dum annars.
Nä, det är din logik och har inget med mig och göra, det jag säger baserar sig på vad du skriver.

Det vi berättar för är dig något helt annat, och det flyger helt över huvudet på dig och för du förstår inte ens.

Din TS berättar om något som låter som en fobi, och när du slänger kyckling och grönt....
Citera
2026-07-06, 12:17
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det svenska köttet är till 100% beroende av importerade råvaror. Allt från importerad gödsel tillverkad av naturgas, till olika typer av foder, kycklingarna får essentiella aminosyror i fodret importerade från Kina proteinet är ofta importerat från Sydamerika

Gäller det även ekologisk djurhållning?
Citera
2026-07-06, 12:49
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag vad du går igenom, men akta dig.

Min pappa han hade hade vanföreställningar och konspirationsteorier om exakt allt.

Men maten blev något extremt, det var fel på precis allt.
Allt var ju giftigt!!
Han slutade nästan och äta, tog mest vitamintillskott i slutet.
Söp kraftigt uppepå det, dog allt för tidigt.
Citera
2026-07-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Generellt tycker jag att man i så stor utsträckning som möjligt ska gynna / prioritera inhemsk produktion.
Jag köper t.ex bara svenskt kött.

Vad gäller grönsaker odlas inte allt i Sverige, åtminstone säljs det inte i vanliga butiker.
Vissa grönsaker köper jag ändå, paprika t.ex, men när det finns svenska alternativ väljer jag alltid dem.

Svenskt kött har ofta undermålig kvalitet om du tänker på en entrecote eller ryggbiff som exempel. Här kör andra länder formula 1 med oss. Köttfärsen däremot får man väl ändå ge Sverige poäng på.
Men nöjer man sig med sämre kvalitet på en entrecote bara för att stödja inhemskt så visst.

Givetvis finns det undantag ibland.
Citera
2026-07-06, 13:40
Medlem
talcsofts avatar
Undvika totalt, nej, men det finns bättre och sämre varor.
Äta på restaurang går bort, har familj i restaurangbranschen, man fuskar med precis allting, marginalerna är så små.
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/5-viktiga-varor-att-byta-till-eko/
Senast redigerad av talcsoft 2026-07-06 kl. 13:42.
Citera
2026-07-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Svenskt kött har ofta undermålig kvalitet om du tänker på en entrecote eller ryggbiff som exempel. Här kör andra länder formula 1 med oss. Köttfärsen däremot får man väl ändå ge Sverige poäng på.
Men nöjer man sig med sämre kvalitet på en entrecote bara för att stödja inhemskt så visst.

Givetvis finns det undantag ibland.

Vad menar du med kvalitet?
Äter du hellre än god köttbit från argentina fullproppad med mediciner och skit än att äta helt rent och friskt kött från sverige men som smakar lite sämre?
Citera
2026-07-06, 13:55
Medlem
Citat:
Vad menar du med kvalitet?
Äter du hellre än god köttbit från argentina fullproppad med mediciner och skit än att äta helt rent och friskt kött från sverige men som smakar lite sämre?

Givetvis. Dåligt exempel med argentina då det främst har gräsbetande djur. Ett av världens främsta kött.

Själv då?
Senast redigerad av tajpR 2026-07-06 kl. 14:01.
Citera
2026-07-06, 14:09
Medlem
Citat:
Givetvis. Dåligt exempel med argentina då det främst har gräsbetande djur. Ett av världens främsta kött.

Själv då?

Googlar man på det så ser man att argentina har betydligt högre använding av antibiotika i sina djur tveksamt om det köttet är hälsosammare än svenskt kött.
Citera
2026-07-06, 14:11
Medlem
Citat:
Googlar man på det så ser man att argentina har betydligt högre använding av antibiotika i sina djur tveksamt om det köttet är hälsosammare än svenskt kött.

Så du tar hellre en undermålig entrecote än en god. Det står för dig.
Jag är tvärtom men tänker inte heller på efterlevandet.. egoistiskt jag vet.
Citera
2026-07-06, 14:15
Medlem
Citat:
Så du tar hellre en undermålig entrecote än en god. Det står för dig.
Jag är tvärtom men tänker inte heller på efterlevandet.. egoistiskt jag vet.

Det är ju det hela tråden handlar om, att inte äta mat med "gift" i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in