2026-07-05, 18:35
Medlem
Jag har börjat tänka på vad jag stoppar i mig och man blir ju mörkrädd när man läser om hur råvaror från vissa länder behandlas.

Norsk odlad lax har det redan varit reportage om att man inte bör äta pga all antibitotia och skit dom får i sig från tex fodret.

Tydligen ska man heller inte äta kött från flera europeiska länder då dom också använder mycket antibiotika i djuren.
Slängde just en hel ica basic kycklingpåse då det står det köttet är från danmark.
köpte hallon och jordgubbar för nån vecka sedan och det står nu att dom är från kroatien.
Slutligen kollade jag på var morötterna i kylen var ifrån och dom är odlade i italien, förmodligen kraftigt besprutade precis som bären från kroatien.

Bör man oroa sig över detta eller är sverige inte mycket bättre?
Är det nåt speciellt ni undviker att köpa om ni vet det är från utlandet och varför?
Citera
2026-07-05, 18:38
Medlem
Fantens avatar
I ditt fall är det nog bäst att helt enkelt sluta att äta.
Citera
2026-07-05, 18:46
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har börjat tänka på vad jag stoppar i mig och man blir ju mörkrädd när man läser om hur råvaror från vissa länder behandlas.

Norsk odlad lax har det redan varit reportage om att man inte bör äta pga all antibitotia och skit dom får i sig från tex fodret.

Tydligen ska man heller inte äta kött från flera europeiska länder då dom också använder mycket antibiotika i djuren.
Slängde just en hel ica basic kycklingpåse då det står det köttet är från danmark.
köpte hallon och jordgubbar för nån vecka sedan och det står nu att dom är från kroatien.
Slutligen kollade jag på var morötterna i kylen var ifrån och dom är odlade i italien, förmodligen kraftigt besprutade precis som bären från kroatien.

Är det nåt speciellt ni undviker att köpa om ni vet det är från utlandet och varför?

Generellt tycker jag att man i så stor utsträckning som möjligt ska gynna / prioritera inhemsk produktion.
Jag köper t.ex bara svenskt kött.

Vad gäller grönsaker odlas inte allt i Sverige, åtminstone säljs det inte i vanliga butiker.
Vissa grönsaker köper jag ändå, paprika t.ex, men när det finns svenska alternativ väljer jag alltid dem.
Citera
2026-07-05, 19:16
Medlem
Balisers avatar
Citat:

”Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.” Matt 15:11

Så länge du äter sådant som följer svensk lag och EU-direktiv så behöver du inte känna dåligt samvete. Vi ska inte sätta oss till doms över demokratiska beslut.
Citera
2026-07-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
”Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.” Matt 15:11

Så länge du äter sådant som följer svensk lag och EU-direktiv så behöver du inte känna dåligt samvete. Vi ska inte sätta oss till doms över demokratiska beslut.

Är sedan länge bevisat att man blir sjuk om man äter fel.
tex äter du för mycket socker får du hål i tänderna och diabetes.

Bovaer har kritiserats också och man kanske inte ens bör dricka tysk mjölk (arla).

Ju bättre koll man har desto mindre risk att man blir sjuk.
Du kanske inte blir sjuk direkt men efter 30 år av att äta dålig mat kanske du får cancer och dör när du är 55 år ung.
Citera
2026-07-05, 19:53
Medlem
Onanikrems avatar
Ingen fara om man inte äter det så ofta. Nötkött köper jag numera alltid utländskt då det svenska är för dyrt, men äter heller inte så mycket nöt. Har svenskt vilt i frysen.

Fläskkött och kyckling köper jag vanligtvis svenskt då det bara brukar skilja en tia eller två i pris/kg

Grönsaker äter jag heller inte så mycket av, köper när det är säsong i Sverige. Vissa odlas inte eller väldigt lite av i Sverige, då blir det utländskt. Samma med frukt och bär. Skulle aldrig köpa utländska vattniga jordgubbar, då är jag hellre utan.

Mjölk dricker jag inte, övriga mjölkprodukter som smör och ost spelar det inte så stor roll då det numera är samma skit i allt. (Blatteman har svaret på den frågan)

Läsk/energidrycker dricker jag aldrig eller väldigt sällan. då vanligtvis i grogg om sommaren. I sommar har det blivit två GT hittills. Lite lustigt med de som är vegetarianer/miljöpartister men ändå slurpar i sig en energidryck om dagen som är full av kemikalier?
Citera
2026-07-05, 20:01
Medlem
zombie-nations avatar
Du får nog läsa på för varje vara. T ex har Danmark redan bytt till hälften till långsamväxande kycklingar som har bättre smak och som inte lider lika mycket under att de växer.

Norge ligger före Sverige vad gäller fiskodling.

Österrike ligger bättre till med minskad besprutning av ätliga grönsaker.

Nya Zeeland är klassiskt bra i uppfödning av nötkött.
Citera
2026-07-05, 20:03
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Är sedan länge bevisat att man blir sjuk om man äter fel.
tex äter du för mycket socker får du hål i tänderna och diabetes.

Bovaer har kritiserats också och man kanske inte ens bör dricka tysk mjölk (arla).

Ju bättre koll man har desto mindre risk att man blir sjuk.
Du kanske inte blir sjuk direkt men efter 30 år av att äta dålig mat kanske du får cancer och dör när du är 55 år ung.
Det går alldeles utmärkt att äta sig till döds på ekologisk vegankost.
Citera
2026-07-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det går alldeles utmärkt att äta sig till döds på ekologisk vegankost.

Vem har nämn att äta veganskt?
Ingen.
Citera
2026-07-05, 20:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vem har nämn att äta veganskt?
Ingen.
Den som förstår svaret hade förstått att det betyder även om du äter övernyttigt, så är det ingen garanti för ett långt liv.

Det är ett argument att äta nyttigare helt klart, men det är bra mer komplext än så.
Din fobi för ingredienser kommer inte vara bra för dig och med den panik som verkar kommit i dig.
En sak är säker, det kommer bli extremt ensidigt, och inbilla dig inte att Svensk mat inte besprutas.
Så till slut återstår INGENTING och om du ska gå på den linjen och vara konsekvent.
Citera
2026-07-05, 20:52
Medlem
Queutards avatar
Köttnationalist är jag då rakt inte. Jag äter gärna utländskt, de utmärglade svenska kossorna går inte att äta.

Fisken ska vara fångad i Atlanten, filéad i Vietnam, förpackad i Kina, transporterad på oceanångare till Nederländerna, distribuerad med lastbil till Sverige och övriga Europa. Den ska inte heller vara "ekologisk" eller "fair trade", utan marknadskrafterna ska fixa det billigaste priset åt mig.

På samma sätt tar jag gärna köttet från Brasilien eller Argentina. "Halal" och "kosher" får inte förekomma, och det ska vara naturligt gräsbete, inte utfodring med östrogenhaltig majsgröda.
Citera
2026-07-05, 20:52
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den som förstår svaret hade förstått att det betyder även om du äter övernyttigt, så är det ingen garanti för ett långt liv.

Det är ett argument att äta nyttigare helt klart, men det är bra mer komplext än så.
Din fobi för ingredienser kommer inte vara bra för dig och med den panik som verkar kommit i dig.
En sak är säker, det kommer bli extremt ensidigt, och inbilla dig inte att Svensk mat inte besprutas.
Så till slut återstår INGENTING och om du ska gå på den linjen och vara konsekvent.
Exakt så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in