Nu tror jag iofs att "bra" kött är bra, oavsett vilket ursprungsland det kommer ifrån.
Men annars så har TS flera väldigt bra poänger. För man mår svinmycket bättre av att äta "ren" och nyttig mat, jämfört med processad skräpmat som kommer från fabriker, och som oftast är fullproppad med kemikalier.
Jag har själv lagt om min kost radikalt på äldre dar, visserligen pga andra anledningar (magproblem/överkänsligheter), så jag lever numera till 99% på kravmärkta och svenska råvaror, och har helt slutat äta socker och stärkelse. Och på bara några år så har jag blivit en friskare och bättre person på väldigt många sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
Är sedan länge bevisat att man blir sjuk om man äter fel.
tex äter du för mycket socker får du hål i tänderna och diabetes.
Bovaer har kritiserats också och man kanske inte ens bör dricka tysk mjölk (arla).
Ju bättre koll man har desto mindre risk att man blir sjuk.
Du kanske inte blir sjuk direkt men efter 30 år av att äta dålig mat kanske du får cancer och dör när du är 55 år ung.
Du resonerar väldigt klokt, men det märks att du inte har lagt om kosten på allvar ännu. För du behöver knappast vänta i 30 år innan du märker av förtjänsterna med att börja äta bättre mat.
Chansen finns nämligen att du kommer att känna av av skillnaden, redan innan du har svalt den första tuggan eller klunken
Åtminstone tycker jag att skillnaden är så stor, tex när det gäller kravmärkt köttfärs direkt från bonden. Eller opastöriserad mjölk(också direkt från bonden), eller min hemgjorda kefir jämfört med allt som finns i mejerihyllan.
Dvs, jag känner och njuter av skillnaden för varje tugga/klunk, och tycker att det är värt varje krona fast det blir lite dyrare och bökigare än att handla på ICA. För att det smakar så mycket bättre, och ger en så mycket bättre känsla i kropp och själ.
Och hälsoeffekterna känns av innan man har ätit upp måltiden, i form av att man får en helt annan mättnadskänsla, jämfört med processat mat. Det blir inte samma matkoma, och man står sig mycket längre, jämfört med mat som kommer från fabrikerna.
Och på bara några veckor efter att jag lade om kosten, så började jag känna mig piggare och lättare, både i kroppen och i sinnet. Och efter några år så är det som att jag har blivit tio år yngre på kuppen.
Så oavsett vad det gör med livslängden, så blir livskvaliteten så mycket bättre, att det även är värt det på kort sikt också.