2026-07-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den som förstår svaret hade förstått att det betyder även om du äter övernyttigt, så är det ingen garanti för ett långt liv.

Det är ett argument att äta nyttigare helt klart, men det är bra mer komplext än så.
Din fobi för ingredienser kommer inte vara bra för dig och med den panik som verkar kommit i dig.
En sak är säker, det kommer bli extremt ensidigt, och inbilla dig inte att Svensk mat inte besprutas.
Så till slut återstår INGENTING och om du ska gå på den linjen och vara konsekvent.

Du kan du av en bilolycka imorgon också så varför ska du då gå ner i vikt om du är överviktig? DU kommer ju ändå dö liksom, ungefär din fittdåliga logik.

Ingen har sagt att du kommer leva för evigt eller vara frisk hela livet bara för att du äter nyttigt, men dina chanser ökar betydligt precis som att dina chanser att dö i lungcancer minskar om du slutar röka, vet inte varför sånt är så svårt att förstå.

Fobi för ingredienser har jag inte, men eftersom jag har möjligheten att välja att välja bort hårt besprutad eller på annat sätt dålig mat så gör jag ju det, man är bra dum annars.
Citera
2026-07-05, 22:12
Medlem
Vem0ths avatar
Mat världen över har utvecklats för att vara god, fylla magsäcken och gärna kosta så lite som möjligt.

Gatukök i mindre utvecklade länder kan vara svårt för en svensks magsäck och även bristen på fungerande blindtarm då många människor kvar på jorden har fortfarande en blindtarm som fungerar, det har inte vi födda generationer inom Europa.

Maten har sitt syfte, sen är det inte alltid att en Europé kan äta den utan att må dåligt även om lokalinvånarna kan äta detta regelbundet.
Citera
2026-07-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Är ganska enkelt när man blivit van vid att välja rätt i butiken.

Välj endast kolja,sej och torsk från nordnorge eller island.
Undvik fisken på lunchrestauranger då de blivit snåla och köpe in toalettvattenodlad fisk med antibiottika från asien och maskerar det genom att bara skriva fiskgryta eller dagens fisk och bakad fisk osv.
Finns dock några lunchrestauranger kvar som är mer seriösa som man brukar frekventera.Oftast är dessa svenskägda och de skriver tydligt vilken fisk de har.

Är det från europa så välj oftast ekologiskt.

Undvik all glass och mjölkprodukter,tårtor,pizza,kött osv från danmark då klimattjafsregeringen där tvingat alla bönder att använda bovaer och förgifta korna sen 8 månader.

Är det svenskt så är det oftast inte lika mycket gifter och är bättre.
Dock används fortfarande ofta gifter om än inte de absolut värsta så ekologiskt är att föredra även här.
Tillexempel potatis är väldigt viktigt att köpa ekologiskt även i sverige då det finns massa dåliga gifter som används i just potatisodlingen som skapar andra sjukdomar med tiden.

konventionella vindruvor är extremt besprutade i europa och än värre utanför europa så gå inte på lockpriset 20kr för vindruvor på torget eller i butik utan välj eko.

Bananer väldigt besprutade också likaså=välj alltid ekologiska + kaffe.

Undvik att köpa skit från kedjor som subway där amerikanerna blir av med sin genmanipulerade giftsoja att baka in det som mjöl i varje baguette och en ha gmo majs och gmo soja,tofu i baguetten som fyllning.
De har svårt att sälja skäpet i ica så de blir ofta av med det genom retauranger och matställen istället.

Detsamma gäller all thaimat på stan där man använder gmo cancerolja för nudlarna,kycklingen + använder antibiotika kyckling från utlandet + billigt gmo ris i 95% av restaurangerna istället för riktigt europeiskodlat ris.

Undvik arabbutiker då de endast har gmo ris och gmo majs och massa privatimporterade saker med mycket gifter.
Hittade tillexempelvis libanesisk gurka i burk med giftiga azofärger helt sjukt(+ att de använder ofta förbjudna gifter i odling utanför europa).
Dock har vissa en del grönsaker från spanien som går att köpa eller franska specialtomater i olika färger och stolekar men ej ekologiska såklart.
Dock så brukar de alltid hitta olika evighetsgifter när de testar de konventionella tomaterna på ica och willy,lidl så tyvärr är det väl egentligen eko som gäller där också med giriga odlare som vill ha mest bang for the buck.

Vissa länder som har mycket gifter + förbjudna gifter + massa gmo skit med roundup undviker man totalt att köpa matprodukter från.

Undvik också brownies från seven eleven,cicle,okq8 +kärleksmums osv där dessa kedjor använder oeriösa nybergs bageri som säljer amerikansk genmanipulerad skäpchoklad i bytta som de breder på bakverken.

Exempel på länder att totalt undvika är ukraina,kina,usa,brasilien,uruguay,agentina,indien ,pakistan,indonesien och i tukiet används också bekämpningmedel +bulgarien.

Rumänien har ju också blivit pålurad ganska mycket gmo skit och grekland är värst i europa på den fronten.

I italien gräver maffan ner industriavfall och bränner den så att en del regioner har totalförgiftade grönsaker,kött,mjölk,glass,tårtor osv som lokalinvånarna få cancer och andra sjukdomar av efter konsumtion.
Man har också mutat tulltjänstemän runt italien och gömt det i gruvor och andra ställen i exempelvis albanien osv där gifterna sakta vittrar ut.

Maffian skickar mycket av dessa värdelösa tomater på export efter att man gjort tomatsås och annat skit av det som fryst pizza och skickar det på export som anonyma egna märkesvaror lite billigare tll butiker i europa och världen.

Lokala pizzerian köper också ofta billigaste tomatsåsen likaså många matställen.

Fetaost är gott men tyvärr ger dom mycket antibiotika till djuren vad jag hört så köper du fetaost så köp endast ekologisk.

Kött undviker du totalt från andra länder förutom i nåt enstaka fall när du verkligen vet vad det är.
Även argentina som många berömmer är skit då de förgiftat mycket av marken med gmo och förbjudna kemikalier,roundup och förgiftat grundvatten där lokalbefolkningen blir sjuka när de äter maten i skolan och hemma och 11åringar kan få saker som inkontinens + massa missbildningar bland nyfödda.

Stort tack för din text, flera saker jag inte visste, bland annat det med bananerna och glassen.
Bovaer har jag ju lät om men trodde mest det var i mjölken men gissar man går då akta sig även för tex grädde från dessa företag och länder som använder bovaer.
Arla ska visst använda detta så jag har helt slutat köpa deras produkter.

Det med fisken är också intressant.
Googlar man så rekomenderar svenska myndigheter att barn och gravida inte ska äta fisk från östersjön eller vättern mer än 3 gånger per år eftersom fisken där kan innehålla pfas och andra gifter.
Helt sjukt att vi förstört så stora vatten att man knappt vågar äta fisken där.
Googlar man på resten av sveriges vatten så ser man att även kvarken och bottenviken är mycket förorenad, så egentligen kan du knappt fånga egen fisk längs sveriges kust och äta säkert.
Man får hålla sig till sjöar istället kanske.
Citera
2026-07-06, 01:09
Medlem
För min del så spelar det ingen roll om köttbiten kommer från Brasilien,
kan inte språket och ska ändå inte prata med maten.

Köper det som är billigt, men ändå lite noga på "vad" jag köper, bara det är
fräscht, mycket är ju säsongsbetonat på vad som odlas här i Sverige.

Ett svenskt rådjur per år räcker för mig, men väntar febrilt på billiga
svenska bananer, svenska kokosnötter och dadlar.
Citera
2026-07-06, 01:20
Medlem
Ähh...
Ser inte ut att vara sjukligare befolkningar i vare sig Norge, Danmark,Tyskland, eller något annat av de länderna du nämner.

Tvärtom, tex Tyskland har en många gånger större befolkning än Sverige, skulle de haft det om deras mat och mjölk var farlig, onyttig att äta, dricka?

Sen det där med svenskt kött är bäst osv, de säger säkert samma i Tyskland, nä fy fan svenskt kött går inte äta, de har hemska förhållanden för djuren, innehåller ohälsosamma ämnen...
Citera
2026-07-06, 01:35
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har börjat tänka på vad jag stoppar i mig och man blir ju mörkrädd när man läser om hur råvaror från vissa länder behandlas.

Norsk odlad lax har det redan varit reportage om att man inte bör äta pga all antibitotia och skit dom får i sig från tex fodret.

Tydligen ska man heller inte äta kött från flera europeiska länder då dom också använder mycket antibiotika i djuren.
Slängde just en hel ica basic kycklingpåse då det står det köttet är från danmark.
köpte hallon och jordgubbar för nån vecka sedan och det står nu att dom är från kroatien.
Slutligen kollade jag på var morötterna i kylen var ifrån och dom är odlade i italien, förmodligen kraftigt besprutade precis som bären från kroatien.

Bör man oroa sig över detta eller är sverige inte mycket bättre?
Är det nåt speciellt ni undviker att köpa om ni vet det är från utlandet och varför?

Lägg frukt och grönt i ett bikarbonat vatten bad i 15 minuter, det tar bort bekämpningsmedlet på utsidan.
Citera
2026-07-06, 02:34
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
pga all antibitotia och skit dom får i sig från tex fodret.
Antibiotika bör inte missbrukas.

Men på vilket sätt är det onyttigt att äta?

Citat:
Slängde just en hel ica basic kycklingpåse då det står det köttet är från danmark.
köpte hallon och jordgubbar för nån vecka sedan och det står nu att dom är från kroatien.
Slutligen kollade jag på var morötterna i kylen var ifrån och dom är odlade i italien, förmodligen kraftigt besprutade precis som bären från kroatien.
Detta är alltså rena gissningar från din sida?

Jag skulle rekommendera dig att agera efter att du har tagit reda på fakta. Det gäller inte bara mat, utan allt.

Citat:
Bör man oroa sig över detta eller är sverige inte mycket bättre?
Om man bör oroa sig över antibiotika? Ja, men inte för att det är onyttigt att äta. Man bör oroa sig av samma anledning som man borde oroa sig över att antibiotika lätt viindigt skrivs ut till människor - för att bakterierna blir resistenta. (Inte kul på dödsbädden)

Citat:
Är det nåt speciellt ni undviker att köpa om ni vet det är från utlandet och varför?
Kött från Irland/Storbritannien, på grund av den dödliga Galna Kosjukan-epidemin för många år sedan.

Det var länge sedan, men inkubationstiden är ca 10 år.
Senast redigerad av exploring-maps 2026-07-06 kl. 02:38.
Citera
2026-07-06, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Antibiotika bör inte missbrukas.

Men på vilket sätt är det onyttigt att äta?

Detta är alltså rena gissningar från din sida?

Jag skulle rekommendera dig att agera efter att du har tagit reda på fakta. Det gäller inte bara mat, utan allt.

Om man bör oroa sig över antibiotika? Ja, men inte för att det är onyttigt att äta. Man bör oroa sig av samma anledning som man borde oroa sig över att antibiotika lätt viindigt skrivs ut till människor - för att bakterierna blir resistenta. (Inte kul på dödsbädden)

Kött från Irland/Storbritannien, på grund av den dödliga Galna Kosjukan-epidemin för många år sedan.

Det var länge sedan, men inkubationstiden är ca 10 år.

Om det är gissningar att morötter från text italien är kraftigt besprutade? Svar nej.
Väldigt mycket frukt och grönsaker från varmare delarna av europa är mycket besprutade, det är ren fakta, sen om just morötterna inte är det kan jag ju omöjligt veta, men varför skulle jag chansa och äta italienska morötter istället för svenska som jag vet är mycket bättre?

Du svarar ju själv på varför man inte ska äta kött som haft antibiotika i sig, dumjävel.
Citera
2026-07-06, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Lägg frukt och grönt i ett bikarbonat vatten bad i 15 minuter, det tar bort bekämpningsmedlet på utsidan.

Hmm, du tror inte att tex vindruvor drar in bekämpningsmedlet i frukköttet eftersom dom har så tunt skal.
Appelsin kanske är mer okej men samtidigt så skalar man ju en sån, samma med banan.
Citera
2026-07-06, 05:54
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Hmm, du tror inte att tex vindruvor drar in bekämpningsmedlet i frukköttet eftersom dom har så tunt skal.
Appelsin kanske är mer okej men samtidigt så skalar man ju en sån, samma med banan.

Det drar säkert in en del, jag sa endast att det tar bort det på utsidan. Bättre än inget.
Citera
2026-07-06, 07:41
Medlem
busy-signals avatar
Nu tror jag iofs att "bra" kött är bra, oavsett vilket ursprungsland det kommer ifrån.

Men annars så har TS flera väldigt bra poänger. För man mår svinmycket bättre av att äta "ren" och nyttig mat, jämfört med processad skräpmat som kommer från fabriker, och som oftast är fullproppad med kemikalier.

Jag har själv lagt om min kost radikalt på äldre dar, visserligen pga andra anledningar (magproblem/överkänsligheter), så jag lever numera till 99% på kravmärkta och svenska råvaror, och har helt slutat äta socker och stärkelse. Och på bara några år så har jag blivit en friskare och bättre person på väldigt många sätt.

Citat:
Är sedan länge bevisat att man blir sjuk om man äter fel.
tex äter du för mycket socker får du hål i tänderna och diabetes.

Bovaer har kritiserats också och man kanske inte ens bör dricka tysk mjölk (arla).

Ju bättre koll man har desto mindre risk att man blir sjuk.
Du kanske inte blir sjuk direkt men efter 30 år av att äta dålig mat kanske du får cancer och dör när du är 55 år ung.

Du resonerar väldigt klokt, men det märks att du inte har lagt om kosten på allvar ännu. För du behöver knappast vänta i 30 år innan du märker av förtjänsterna med att börja äta bättre mat.

Chansen finns nämligen att du kommer att känna av av skillnaden, redan innan du har svalt den första tuggan eller klunken
Åtminstone tycker jag att skillnaden är så stor, tex när det gäller kravmärkt köttfärs direkt från bonden. Eller opastöriserad mjölk(också direkt från bonden), eller min hemgjorda kefir jämfört med allt som finns i mejerihyllan.

Dvs, jag känner och njuter av skillnaden för varje tugga/klunk, och tycker att det är värt varje krona fast det blir lite dyrare och bökigare än att handla på ICA. För att det smakar så mycket bättre, och ger en så mycket bättre känsla i kropp och själ.

Och hälsoeffekterna känns av innan man har ätit upp måltiden, i form av att man får en helt annan mättnadskänsla, jämfört med processat mat. Det blir inte samma matkoma, och man står sig mycket längre, jämfört med mat som kommer från fabrikerna.

Och på bara några veckor efter att jag lade om kosten, så började jag känna mig piggare och lättare, både i kroppen och i sinnet. Och efter några år så är det som att jag har blivit tio år yngre på kuppen.

Så oavsett vad det gör med livslängden, så blir livskvaliteten så mycket bättre, att det även är värt det på kort sikt också.
Citera
2026-07-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Köttnationalist är jag då rakt inte. Jag äter gärna utländskt, de utmärglade svenska kossorna går inte att äta.

Fisken ska vara fångad i Atlanten, filéad i Vietnam, förpackad i Kina, transporterad på oceanångare till Nederländerna, distribuerad med lastbil till Sverige och övriga Europa. Den ska inte heller vara "ekologisk" eller "fair trade", utan marknadskrafterna ska fixa det billigaste priset åt mig.

På samma sätt tar jag gärna köttet från Brasilien eller Argentina. "Halal" och "kosher" får inte förekomma, och det ska vara naturligt gräsbete, inte utfodring med östrogenhaltig majsgröda.

Brasilianska lågpris-oxfilén i frysdisken är ju oätlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in