2026-07-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Det är ju det hela tråden handlar om, att inte äta mat med "gift" i sig.

Ja du får väl äta din skit om du är bekväm med. Jag äter det som är godast och de tycker jag TS också ska göra.
Citera
2026-07-06, 14:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad menar du med kvalitet?
Äter du hellre än god köttbit från argentina fullproppad med mediciner och skit än att äta helt rent och friskt kött från sverige men som smakar lite sämre?
Då pratar du inte om de gräsuppfödda längre.
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Givetvis. Dåligt exempel med argentina då det främst har gräsbetande djur. Ett av världens främsta kött.

Själv då?
De har även dessa "feed lots", men sant att det är en betydande del av deras köttproduktion och äta gräs och där används inte rutinmässig antibiotika ens, utan endast om de blir sjuka.
Citat:
Googlar man på det så ser man att argentina har betydligt högre använding av antibiotika i sina djur tveksamt om det köttet är hälsosammare än svenskt kött.
Googla vidare och ta reda på vem som får rutinmässig antibiotika då.
Citat:
Det är ju det hela tråden handlar om, att inte äta mat med "gift" i sig.
Antibiotikan finns inte kvar i köttet
Inte heller faller dessa mögel under epitetet gift.
Citera
2026-07-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Då pratar du inte om de gräsuppfödda längre.

De har även dessa "feed lots", men sant att det är en betydande del av deras köttproduktion och äta gräs och där används inte rutinmässig antibiotika ens, utan endast om de blir sjuka.

Googla vidare och ta reda på vem som får rutinmässig antibiotika då.

Antibiotikan finns inte kvar i köttet
Inte heller faller dessa mögel under epitetet gift.

Nu tog jag argentina som exempel bara din horunge, ta spanien eller tyskland som bättre exempel då.

Nu är det heller inte bara antibiotika jag talar om, vet att det inte är i köttet men dessa länder använder andra saker som faktiskt blir kvar i köttet pga det foder dom äter.
Citera
2026-07-06, 14:57
Medlem
Citat:
Nu tog jag argentina som exempel bara din horunge, ta spanien eller tyskland som bättre exempel då.

Nu är det heller inte bara antibiotika jag talar om, vet att det inte är i köttet men dessa länder använder andra saker som faktiskt blir kvar i köttet pga det foder dom äter.

Du är bara ägd
Men att tycka att Sverige har bra kött är du ensam om
Citera
2026-07-06, 15:15
Medlem
klybans avatar
Citat:

Och exemplet fallerar en del pga att de har en mycket stor gräsfödd nötdjursproduktion och där de endast medicinerar vid sjukdom.
Men även därifrån har dom det du inte gillar och få andra gör heller.

Sen har inte Tyskland eller Spanien det du pratar om heller, varken tillväxt eller antibiotika.
Utan där används bara antibiotika vid sjukdom, som det ska användas.

Jag tror det är dax för dig ta många steg tillbaka och läsa upp dig, för det närmar sig att vara tragiskt för dig nu.
Och hoppas det finns någon mat kvar för dig efter du tagit bort allt som du inte gillar, men inser att du fattar inte ens vad det är, så kommer inte gå bra för dig med nuvarande låga kunskapsnivå.
Citera
2026-07-06, 15:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du är bara ägd
Jag tycker väl kött kan vara okey från Sverige, dock inte ett motiverat pris.
Det jag lärt mig i livet om kött, det är att många länder har gott kött, men även att det kan finnas dåligt.

Men den användaren vet knappt något om vad de bräker ut om, frågan är vart hen fått det ifrån eller blivit matad av någon annan.
För det blir rätt tokigt.

Om man ska börja äta nyttigare, så ska man först rikta in sig på socker, alkohol, sen kombo där fett och kolhydrater är, som tex pommes.
Det betyder ju inte man ska sluta helt, för jag äter pommes ibland, men även när jag är hos läkaren och de ser en rätt överviktig person, så tittar dom på kolesterolhalterna och kliar sig i huvudet varför de är långt under referensvärdets topp.
Nu dricker jag gärna alkohol ändå, och kolhydrater och fett ser jag till äta då och då ändå.
Socker form av godis och sånt inte så ofta alls.

Dock är mitt problem av sjukdomar och att jag inte orkar röra på mig så mycket pga tröttheten förlamar mig om jag gör.

Men äta nyttigare går utan snöa in sig på att morötter är besprutade, och sen när man tar reda på vad man finner i morötterna så är det extremt lite.
Alternativ är att odla själv, men man kommer tappa skördar pga angrepp ibland, men generellt kan man hantera dessa angreppen om man är vaksam.
TS, vet inte ett jävla skit om vad detta är, och blir svårt aggressiv varje gång vi lär hen något nytt.
Och inser utan en välvilja kommer fånen aldrig lära sig något.
Det komiska var att slänga ut Spanien och Tyskland, utan veta något omd eras användningar av läkemedel, hysteriskt komiskt, antar jag är en horunge igen
Citera
2026-07-06, 15:28
Medlem
Citat:
Jag tycker väl kött kan vara okey från Sverige, dock inte ett motiverat pris.
Det jag lärt mig i livet om kött, det är att många länder har gott kött, men även att det kan finnas dåligt.

Men den användaren vet knappt något om vad de bräker ut om, frågan är vart hen fått det ifrån eller blivit matad av någon annan.
För det blir rätt tokigt.

Om man ska börja äta nyttigare, så ska man först rikta in sig på socker, alkohol, sen kombo där fett och kolhydrater är, som tex pommes.
Det betyder ju inte man ska sluta helt, för jag äter pommes ibland, men även när jag är hos läkaren och de ser en rätt överviktig person, så tittar dom på kolesterolhalterna och kliar sig i huvudet varför de är långt under referensvärdets topp.
Nu dricker jag gärna alkohol ändå, och kolhydrater och fett ser jag till äta då och då ändå.
Socker form av godis och sånt inte så ofta alls.

Dock är mitt problem av sjukdomar och att jag inte orkar röra på mig så mycket pga tröttheten förlamar mig om jag gör.

Men äta nyttigare går utan snöa in sig på att morötter är besprutade, och sen när man tar reda på vad man finner i morötterna så är det extremt lite.
Alternativ är att odla själv, men man kommer tappa skördar pga angrepp ibland, men generellt kan man hantera dessa angreppen om man är vaksam.
TS, vet inte ett jävla skit om vad detta är, och blir svårt aggressiv varje gång vi lär hen något nytt.
Och inser utan en välvilja kommer fånen aldrig lära sig något.
Det komiska var att slänga ut Spanien och Tyskland, utan veta något omd eras användningar av läkemedel, hysteriskt komiskt, antar jag är en horunge igen

Tack för info! jag springer ca 70km i veckan. vad som är nyttigt för mig är inte nyttigt för dig kan jag säga. så det där ordet med "nyttigt" är jag alergisk emot. man ha en bra dag!
Citera
2026-07-06, 15:44
Medlem
Foliekavajs avatar
Vill du ha stenkoll får du väl cleara maten land för land, kolla vad som är tillåtet i det landet och vad du kan och inte kan äta därifrån.

Kött från Kina bör du alltid undvika, kan ha lagrats i frys i årtionden och kan vara precis vad som helst.
Citera
2026-07-06, 15:45
Medlem
Citat:
Du är bara ägd

Bra?
Jag pratar om rent och friskt.
Citera
2026-07-06, 16:43
Medlem
Citat:
Och exemplet fallerar en del pga att de har en mycket stor gräsfödd nötdjursproduktion och där de endast medicinerar vid sjukdom.
Men även därifrån har dom det du inte gillar och få andra gör heller.

Sen har inte Tyskland eller Spanien det du pratar om heller, varken tillväxt eller antibiotika.
Utan där används bara antibiotika vid sjukdom, som det ska användas.

Jag tror det är dax för dig ta många steg tillbaka och läsa upp dig, för det närmar sig att vara tragiskt för dig nu.
Och hoppas det finns någon mat kvar för dig efter du tagit bort allt som du inte gillar, men inser att du fattar inte ens vad det är, så kommer inte gå bra för dig med nuvarande låga kunskapsnivå.

Bara googla på "kött tyskland bekämpningsmedel" eller nåt så inser du att man inte bör äta det köttet
Citera
2026-07-06, 16:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du får nog läsa på för varje vara. T ex har Danmark redan bytt till hälften till långsamväxande kycklingar som har bättre smak och som inte lider lika mycket under att de växer.

Norge ligger före Sverige vad gäller fiskodling.

Även om danmark har bytt en del till långsamväxande kycklingar så får de fortfarande massa antibiotika som är helt onödigt och antagligen även giftig billig gmo mat som de stackars danska korna som blir sjukare av det.

Finns ju svensk ekologisk kyckling om än i liten skala.

Du vet inget om norsk fiskodling om du säger att de ligger före.

Norsk odlad lax är en av världens gifitgaste och mest sjuka fiskar tillsammans med den toalettvattenodlade antibiotika skitfisken från asien varje snål lunchrestaurang i sverige numera. erbjuder.

Den norska odlade fisken är full med parasiter och extremt sjuk och fiskbottnarna runt fiskodlingarna i norge är helt förstörda.

Trodde det var allmän kännedom 2026.

Det var trevligt när personer ur den norska eliten lie lågmält varnade några turister att absolut inte beställa den norska laxen på restaurangen pga detta.
Senast redigerad av Blatteman 2026-07-06 kl. 16:55.
Citera
2026-07-06, 17:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
För min del så spelar det ingen roll om köttbiten kommer från Brasilien,
kan inte språket och ska ändå inte prata med maten.

Köper det som är billigt, men ändå lite noga på "vad" jag köper, bara det är
fräscht, mycket är ju säsongsbetonat på vad som odlas här i Sverige.

Oavsett om du pratar med maten eller inte så är det din hälsa som påverkas när du får i dig antibiotikarester och sprider skiten till svenskt kranvatten och natur + skitiga mrna sprutor de börjat ge djur + gmo mat som gör djuren sjuka och förstör miljön och dricksvattnet totalt i länder som argentina,brasilien,indien,kina osv så vi kommer få fler flyktingar också.

i argentina där usa mutat politikerna att odla gmo överallt får nyfödda i gmo odlingsområdena missbildningar och de som äter av maten i skolan och på restauranger får cancer och massa andra sjukdomar.

Finns 11åringar med inkontinens redan.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det svenska köttet är till 100% beroende av importerade råvaror. Allt från importerad gödsel tillverkad av naturgas, till olika typer av foder, kycklingarna får essentiella aminosyror i fodret importerade från Kina proteinet är ofta importerat från Sydamerika

Därför det är så viktigt att köpa ekologiskt så inte djuren får den billiga supergiftiga gmo majsen och gmo sojan osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in