2026-07-06, 12:46
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Du får förtydliga. När samtyckte hon och när ångrade hon sitt samtycke utan att berätta att hon ångrat sig?

Börja med att läsa igenom FUP eller dom. Om jag kommer ihåg rätt så lät hon det ske enligt hennes eget vittnesmål. Och då ska vi komma ihåg att inget hot, inget våld eller utsatt situation förelåg.
Citera
2026-07-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Njae inte bara det att det idag döms bara för att någon säger att det inte var frivilligt så är det även så att man lägger på den åtalade att denne åtminstone borde ha förstått att den fanns en risk att den andra inte deltog frivilligt.
Finns fall där tjejen muntligt gett samtycke och delvis varit drivande i akten men ändå dömdes det till fängelsestraff.
Nu är jag glad för att jag är gammal.
Hände en incident för många år sen, vaknade naken i samma säng som en tjejkompis, några andra kompisar kom på det och påstod att vi hade haft sex. Nu var det efter en rejält blöt fest men vi var helt överens att ingenting hänt(Vilket vi fortfarande är överens om även om detta är 40år sen). Samtidigt har vi vänner som är övertygade om motsatsen. Hade det varit idag hade väl nån av våra kvinnliga vänner anmält mig.
Citera
2026-07-06, 12:56
Medlem
Citat:
Njae inte bara det att det idag döms bara för att någon säger att det inte var frivilligt så är det även så att man lägger på den åtalade att denne åtminstone borde ha förstått att den fanns en risk att den andra inte deltog frivilligt.
Finns fall där tjejen muntligt gett samtycke och delvis varit drivande i akten men ändå dömdes det till fängelsestraff.
Haha, ja om det inte var frivilligt ja. Men nu pratar vi ju återigen om nån som deltog frivilligt.
Citera
2026-07-06, 12:57
Medlem
Citat:
Börja med att läsa igenom FUP eller dom. Om jag kommer ihåg rätt så lät hon det ske enligt hennes eget vittnesmål. Och då ska vi komma ihåg att inget hot, inget våld eller utsatt situation förelåg.
Nej du får förtydliga: när samtyckte hon och när slutade hon samtycka utan att berätta det.
Citera
2026-07-06, 13:02
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är jag glad för att jag är gammal.
Hände en incident för många år sen, vaknade naken i samma säng som en tjejkompis, några andra kompisar kom på det och påstod att vi hade haft sex. Nu var det efter en rejält blöt fest men vi var helt överens att ingenting hänt(Vilket vi fortfarande är överens om även om detta är 40år sen). Samtidigt har vi vänner som är övertygade om motsatsen. Hade det varit idag hade väl nån av våra kvinnliga vänner anmält mig.
Ja det hade nog inte varit helt osannolikt.
Citera
2026-07-06, 13:03
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej du får förtydliga: när samtyckte hon och när slutade hon samtycka utan att berätta det.
Du har alltså inte läst? Varför skulle jag länka i sådana fall?
Citera
2026-07-06, 13:04
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Haha, ja om det inte var frivilligt ja. Men nu pratar vi ju återigen om nån som deltog frivilligt.
Varför dömdes killen till våldtäkt då tror du fastän tjejen sagt ja och att hon varit delvis intitiativtagande till sexet?
Citera
2026-07-06, 13:21
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Hur vet du att det överhuvudtaget skett en våldtäkt? För att de sagt det eller?

Så jävla lätt är det inte att bli dömd för våldtäkt.
Citera
2026-07-06, 13:25
Medlem
Citat:
Du har alltså inte läst? Varför skulle jag länka i sådana fall?
Så du kunde inte styrka ditt påstående att hon samtyckte och sen slutade att samtycka utan att meddela detta.

Precis vad jag trodde.
Citera
2026-07-06, 13:35
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så du kunde inte styrka ditt påstående att hon samtyckte och sen slutade att samtycka utan att meddela detta.

Precis vad jag trodde.
Varför skulle jag länka om du inte läser?

Hon hade alla möjligheter i världen att avvika från kön till toaletten. Det fanns folk runtomkring. Hon väljer att frivilligt följa med in på toaletten och hon säger inte ifrån, hon gör inget fysiskt motstånd och i förhör säger hon att hon lät det ske.
Där har du mitt påstående till att hon samtyckt till det som skedde.

Citat:

Eftersom du lägger orden i munnen på mig så vill jag nu att du visar vart jag har påstått det du säger att jag påstått.
Citera
2026-07-06, 13:46
Medlem
Citat:
Varför skulle jag länka om du inte läser?

Hon hade alla möjligheter i världen att avvika från kön till toaletten. Det fanns folk runtomkring. Hon väljer att frivilligt följa med in på toaletten och hon säger inte ifrån, hon gör inget fysiskt motstånd och i förhör säger hon att hon lät det ske.
Där har du mitt påstående till att hon samtyckt till det som skedde.

Eftersom du lägger orden i munnen på mig så vill jag nu att du visar vart jag har påstått det du säger att jag påstått.
Det var ju det jag efterfrågade exempel på - att någon samtyckt och sedan slutat att samtycka utan att berätta det. Men då vet jag att du inte hade något sådant.

Citat:
Så om personen som initialt har givit samtycke tar tillbaka sitt samtycke så måste den ge uttryck för det på något sätt? Antingen muntligt eller genom rörelse, avvärjande?

Citat:
"Ja sa jag men sen ångrade jag mig men berättade inte det" räknas inte, nej.

Citat:
Så alla dessa killar/män där tjejen åberopat "frozenfreight" en bit in i sexet, att de inte vågade säga något för att de var rädda för att killen skulle bli arg och så vidare är alltså felaktigt dömda och borde få upprättelse och skadestånd.

Citat:
Det beror väl på varför hon blev rädd och ville avbryta och om han borde ha märkt att hon ville avbryta. Du får förtydliga.

Inte bara att hon först låg som en död sill för att hon ville ligga död sill och sen inte ville ligga död sill längre men sa ingenting.

Citat:
Om du har intresserat dig för ämnet och läst ett antal domar så är jag helt säker på att du har stött på domar där tjejer säger att de blivit rädda, inte förmått sig m.m. helt utan anledning. Kanske beroende på något som de varit med om tidigare i livet.
Det senaste exemplet jag kommer ihåg på rak arm var Visby fallet med sex på en krogtoalett där tjejen haft alla möjligheter att gå därifrån innan de gick in på toaletten, hon hade alla möjligheter att säga nej, hon hade alla möjligheter att fysiskt visa att hon inte ville men inget av detta gör hon. Hon vittnar om att hon lät det ske och det beroende på att hon ska ha känt sig rädd. Inget våldsamt hade förekommit och inget hot uttalats.
Citera
2026-07-07, 15:50
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det var ju det jag efterfrågade exempel på - att någon samtyckt och sedan slutat att samtycka utan att berätta det. Men då vet jag att du inte hade något sådant.

jag begriper faktiskt inte vad du är ute efter. I det fallet jag länkade till tycker jag det finns många saker som kan tolkas som att hon ger tyst samtycke till det som sker. Jag kan inte hitta något som tyder på att hon ska ha tagit tillbaka sitt samtycke under skeendet.

Det jag har ifrågasatt tidigare om det är det du är ute efter är att om en tjej initialt samtycker men sedan under akten inte vill längre så tycker jag att hon måste visa/säga det tämligen tydligt. Inte efteråt kunna komma och säga att hon inte ville längre men inte förmådde sig att säga ifrån, inte förmådde sig att fysiskt visa att hon inte ville längre, att hon lät det ske o.s.v. Naturligtvis kan hon säga så och det kanske faktiskt har varit så men att det ska leda till våldtäktsdom tycker jag är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in