2026-07-03, 11:29
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Om man frågar kan man få svar att personen gillar att ligga passiv.

Det är förhoppningsvis vanligast att man märker att personen ligger passiv och undrar om den verkligen gillar det man gör.

Då frågar man eftersom man vill vara säker på att inte ha sex med någon som inte vill.

Finns säkert de som bara kör på och använder personen som en sexdocka helt obekymrade om personen vill eller inte. Men det vanliga är förhoppningsvis att man enbart vill ha sex med någon som också vill.

Eller så skrotar vi den här bisarra lagen och enas om att behandla kvinnor som vuxna människor, kapabla att öppna käften och säga något på egen hand.
Citera
2026-07-03, 13:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
För de flesta är att ligga passiv detsamma som att vara en död sill.

Jag gissar att passivitet har en annan innebörd för dig.

Passivt samtycke?
Citera
2026-07-03, 13:30
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Passivt samtycke?

Som i att bara "gå med på" samlag?
Citera
2026-07-03, 13:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Det beror väl på varför hon blev rädd och ville avbryta och om han borde ha märkt att hon ville avbryta. Du får förtydliga.

Inte bara att hon först låg som en död sill för att hon ville ligga död sill och sen inte ville ligga död sill längre men sa ingenting.

Om du har intresserat dig för ämnet och läst ett antal domar så är jag helt säker på att du har stött på domar där tjejer säger att de blivit rädda, inte förmått sig m.m. helt utan anledning. Kanske beroende på något som de varit med om tidigare i livet.
Det senaste exemplet jag kommer ihåg på rak arm var Visby fallet med sex på en krogtoalett där tjejen haft alla möjligheter att gå därifrån innan de gick in på toaletten, hon hade alla möjligheter att säga nej, hon hade alla möjligheter att fysiskt visa att hon inte ville men inget av detta gör hon. Hon vittnar om att hon lät det ske och det beroende på att hon ska ha känt sig rädd. Inget våldsamt hade förekommit och inget hot uttalats.
Citera
2026-07-03, 13:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Får jag fråga dig om det förekommer något som kallas passivt samtycke?
Citera
2026-07-03, 13:34
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Om någon går med på ett samlag är det då inte ett samtycke enligt dig?
Citera
2026-07-03, 13:37
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Om du har intresserat dig för ämnet och läst ett antal domar så är jag helt säker på att du har stött på domar där tjejer säger att de blivit rädda, inte förmått sig m.m. helt utan anledning. Kanske beroende på något som de varit med om tidigare i livet.
Det senaste exemplet jag kommer ihåg på rak arm var Visby fallet med sex på en krogtoalett där tjejen haft alla möjligheter att gå därifrån innan de gick in på toaletten, hon hade alla möjligheter att säga nej, hon hade alla möjligheter att fysiskt visa att hon inte ville men inget av detta gör hon. Hon vittnar om att hon lät det ske och det beroende på att hon ska ha känt sig rädd. Inget våldsamt hade förekommit och inget hot uttalats.

En frysreaktion förutsätter inte att våld eller hot förekommit.

Det är en reflex och vissa människor har lättare för att drabbas av frysreaktion vid rädsla än andra.
Citera
2026-07-03, 13:39
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Får jag fråga dig om det förekommer något som kallas passivt samtycke?
Inte enligt mig.
Citat:
Om någon går med på ett samlag är det då inte ett samtycke enligt dig?
Inte enligt mig.
Citera
2026-07-03, 15:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
En frysreaktion förutsätter inte att våld eller hot förekommit.

Det är en reflex och vissa människor har lättare för att drabbas av frysreaktion vid rädsla än andra.

Frågan är ju om en person ska kunna dömas till fängelse för våldtäkt p.g.a. att en annan person ska ha fått en s.k. frysreaktion som kanske utlöses på grund av något en person varit utsatt för tidigare?
Om inget hot, inget våld förekommit så tycker åtminstone inte jag det.
Citera
2026-07-03, 15:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Inte enligt mig.

Inte enligt mig.

Låt säga killens tjej vill ha sex men killen är inte så sugen så han säger att han inte har någon lust. Hon är lite ihärdig och han säger jaja tillslut och så lägger han sig platt på rygg.

Hon drar av honom kalsongerna, suger upp snorren och rider honom. Han ligger där platt på rygg och säger inget, stönar inte utan ligger där stilla.

Efteråt anmäler han henne för våldtäkt och i förhör säger han att han gick med på det för att hon skulle sluta tjata och att han var rädd för att hon skulle bli arg på honom vilket hon blivit tidigare.

Hur skulle du döma detta?
Citera
2026-07-03, 15:47
Medlem
Citat:
Du får länka till fallet då får vi se om det är ett fall där hon samtyckte men sen blev rädd utan anledning i stunden men sen fortsatte att agera på precis samma sätt som om hon var lika intresserad som innan.
Citera
2026-07-03, 15:48
Medlem
Citat:
Låt säga killens tjej vill ha sex men killen är inte så sugen så han säger att han inte har någon lust. Hon är lite ihärdig och han säger jaja tillslut och så lägger han sig platt på rygg.

Hon drar av honom kalsongerna, suger upp snorren och rider honom. Han ligger där platt på rygg och säger inget, stönar inte utan ligger där stilla.

Efteråt anmäler han henne för våldtäkt och i förhör säger han att han gick med på det för att hon skulle sluta tjata och att han var rädd för att hon skulle bli arg på honom vilket hon blivit tidigare.

Hur skulle du döma detta?
Enligt lag har han samtyckt. Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in