Citat:
Allt handlar väl om vad man prioriterar i livet. Vissa bor i ett litet kyffe och lägger under pengar att resa, andra gillar att spendera tid där hemma och lägger mer pengar på det. Samma som att för vissa är själva resandet huvudsaken och dom bor gladeligen på något billigt sunkigt hostel och äter den billigaste maten de kan hitta, medan andra bor på lyxiga hotell och äter på fina restauranger när de reser.
Var och en med sitt. Har svårt att ha så stora åsikter om hur andra vill spendera sina pengar.
Sen ska väl också tilläggas att det finns många som tänkt att de ska spara pengar och resa någon gång "sen", och det blir aldrig av. Från det perspektivet är det förstås vettigare att resa när man är ung och antagligen har hälsan i skick än att tänka att man ska göra det sen och det kanske inte ens är möjligt även om man skulle ha råd.
Var och en med sitt. Har svårt att ha så stora åsikter om hur andra vill spendera sina pengar.
Sen ska väl också tilläggas att det finns många som tänkt att de ska spara pengar och resa någon gång "sen", och det blir aldrig av. Från det perspektivet är det förstås vettigare att resa när man är ung och antagligen har hälsan i skick än att tänka att man ska göra det sen och det kanske inte ens är möjligt även om man skulle ha råd.
Så är det, men oftast kommer då den gruppen med mindre networth på efter 15-20 år att det vankas saker som villa, barn eller annat och då är det väldigt vanligt med klagomål på bostadsmarknad eller kognitiva dissonans-uttalanden om att ”spara”-gruppen inte har levt tex.
Jag hade en diskusssion med en person som har runt 1,3 mille blanco-lån utan något som helst värde kvar vid eventuell försäljning. Han har köpt bilar, spelat, fixat håret, tandläkaren, druckit osv.
Han menade på att han verkligen önskade att hans barn, då i spädbarnsåldern ägnade sina tidiga arbetslivsår/20årsåldern till att resa och se världen.
”Absolut men då kan det bli svårare att komma in på bostadsmarknaden sen” svarade jag. ”man får välja det ena eller det andra givet att man inte är uppväxt med tillräckligt kapital”
Han var helt oförmögen att förstå hur jag kunde komma med ett sånt uttryck. Skulle jag neka hans barn att resa?
”Nej, det jag säger är att ägnar du ditt år som 20 att spara, sen resa 21-22, då måste du spara när du är kanske 23-25 eller 26 igen, förutsatt att du inte ska plugga för då går det inte. Resa är kul men då får man harva längre med bostäder”
Han förstod fortfarande inte vad jag menade.