Citat:
Ursprungligen postat av
Din-gamla-mamma
Du använder första stycket, för att motivera att "folk fått det bättre ställt". Men jag menar att det inte stämmer.
Fler siffror eller nollor på skärmen, betyder inte nödvändigtvis att folk fått det bättre, dvs blivit rika.
Jag bad ai hjälpa mig med att formulera vad jag menar, hur ökad teoretisk förmögenhet inte säger något om ifall folket fått det bättre. Det är lite som att säga att man blivit förmögen som arbetare om man tar innehållet i sin plånbok och växlar det till italienska lire eller spanska pesetas, för då blir det fler siffror på sedlarna och därför blev man plötsligt mångmiljonär (i pesetas).
AI som formulerar mina invändningar bättre än jag klarar själv:
Fast det handlar inte om någon teoretisk förmögenhet och det fetstilta är tämligen tendentiöst. Jag har inte sagt att kostnaderna inte har ökat eller talat om en "stressfri ekonomisk vardag".
Fakta är dock:
Tillgångarna har ökat mer än skulderna
Färre unga vuxna skuldsatta
Barnfattigdomen den lägsta på tio år
Reallöneutveckling (dvs justerat för inflation/kostnadshöjningar) har ökat kraftigt sedan 1995.
Aktier/fonder utgör större och större andel av tillgångarna medan bostäder minskar.
Att det finns klyftor förnekar jag inte, vi har en stor grupp som har migrerat hit och som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Så jag vidhåller att vi är generellt sett rikare nu än på 90-talet.