2026-07-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Så då håller du ju med om att det inte är stöld.

Säg mig, hur många kronor skulle du vilja investera i att göra en film som folk har rätt att se utan att betala för tittandet?

Jag kan garantera dig att filmbolagen kommer inte vilja lägga miljarder på att göra filmer om de inte kan få tillbaka pengarna genom att tittarna betalar.
Citera
2026-07-06, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
nej för här finns det inget fysiskt. Jag vill känna det jag äger tack.

Men oavsett funkar inte jämförelsen för jag ser att de tar 4 spänn som inte jag vill betala men så ser jag den andra hemsidan som inte tar nåt alls. Perfekt. JAG har ju ingen aning om att det inte är en gratiskampanj tex. Ligger inte på mig. Perfek! Funkar det inte kör man VPN.

Ska jag vara helt ärlig hade jag kunnat sponsra filmindustrin om de inte var så in i helvete woke och gjorde de kanske sämsta filmerna i mannaminne. Har vi sett EN?! riktigt bra film som typ Titanic eller Sagan om ringen sista 20 åren? Nej? Så "Vad betalar jag för?"

Om du har den uppfattningen, så föreslår jag att du slutar slösa bort din tid på att titta på de usla filmerna.
Citera
2026-07-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Lille nusse då, jag hjälper dig med definitionen eftersom google är svårt att använda

Så nej, att stänga ner sidor som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material gratis är inte "censur" enligt gängse definition av ordet.

Nu stängs dock sidorna inte ner då de inte är stationerade i Sverige eller EU skulle jag tro. De censureras i allra högsta grad när de blockeras av internetleverantörer eller staten.
Citera
2026-07-06, 07:40
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Är du på riktigt? Eller lever du i en låtsasvärld?
Det är inte censur. De förhindrar olagligheter.

Det kan vara båda sakerna samtidigt. Mein Kampf är olaglig i Tyskland men att blockera boken är fortfarande en censur oavsett lagar.
Citera
2026-07-06, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Säg mig, hur många kronor skulle du vilja investera i att göra en film som folk har rätt att se utan att betala för tittandet?

Jag kan garantera dig att filmbolagen kommer inte vilja lägga miljarder på att göra filmer om de inte kan få tillbaka pengarna genom att tittarna betalar.

Hur många kronor vill du lägga på att köpa en produkt som bolaget när som helst kan ta tillbaka från dig?

Som det nu är med filmer, och snart alla spel.
Citera
2026-07-06, 08:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Att fildela en film är likförbannat inte stöld.

Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Hur många kronor vill du lägga på att köpa en produkt som bolaget när som helst kan ta tillbaka från dig?

Hur kan det vara stöld att fildela, när man inte äger något man har köpt?
Citera
2026-07-06, 08:10
Medlem
Citat:

....och motsvarande är det med semesterresor, fotbollsmatcher, konserter, teaterföreställningar, föreläsningar etc. Du får betala för något som du bara får behålla minnena av.

Det större perspektivet är att om det i framtiden ska produceras nya filmer så måste någon betala för att titta på dem. i annat fall kommer den framtida filmproduktionen att behöva bekostas med skattemedel (pengar som annars hade kunnat gå till pensioner, sjukvård eller skola) eller göras av ideella krafter.
Citera
2026-07-06, 08:15
Medlem
Citat:
....och motsvarande är det med semesterresor, fotbollsmatcher, konserter, teaterföreställningar, föreläsningar etc. Du får betala för något som du bara får behålla minnena av.

Det större perspektivet är att om det i framtiden ska produceras nya filmer så måste någon betala för att titta på dem. i annat fall kommer den framtida filmproduktionen att behöva bekostas med skattemedel (pengar som annars hade kunnat gå till pensioner, sjukvård eller skola) eller göras av ideella krafter.

Dålig jämförelse.

Isf kan storbolagen sitta och minnas alla pengar lurat av folk tidigare, och vara nöjda med det.
Citera
2026-07-06, 08:17
Medlem
Citat:
Att fildela en film är likförbannat inte stöld.

Du undandrar någon intäkter för en sak som kostat att framställa. Så effekten för tillverkaren är densamma oavsett om du knycker en pryl eller utnyttjar en möjlighet att se en film utan att betala.

Och den långsiktiga konsekvensen är att det ju inte kommer att göras nya filmer eller tv-serier om de som ska betala produktionen inte får några intäkter. Tror du Sony skulle fortsätta framställa filmer som kostar hundratalsmiljoner att göra bara för att vara snälla? Och den kortsiktiga konsekvensen är inte mycket bättre; du åstadkommer att hederliga personer som betalar för sig kommer få betala även för ditt tittande.
Citera
2026-07-06, 08:29
Medlem
Citat:
Dålig jämförelse.

Isf kan storbolagen sitta och minnas alla pengar lurat av folk tidigare, och vara nöjda med det.

Jaså? Och då kanske du kan sitta och minnas de löner som du fått tidigare och vara nöjd med det, istället för att kräva lön från din nuvarande arbetsgivare?

Du kan knappast heller säga att de lurat av folk pengar. Att gå på bio eller betala för tv-kanaler, strömningstjänster, dvd eller vad det kan vara är ett eget val. Det är (hoppas jag) ingen som tvingar dig att se på Netflix. Och vill du inte betala för innehållet, så är ju frågan varför du ska titta på det överhuvudtaget? Är kvaliteten så låg att det inte är värt att betala för är det väl klokare att använda tiden till något vettigare än att se en film?

Filmbolagen har gjort stora vinster, men det är en riskfylld bransch. De flesta bolagen har haft ekonomiska problem i perioder. Och särskilt under senare år när fildelning har blivit möjlig.
Citera
2026-07-06, 08:57
Medlem
Citat:
Jaså? Och då kanske du kan sitta och minnas de löner som du fått tidigare och vara nöjd med det, istället för att kräva lön från din nuvarande arbetsgivare?

Du kan knappast heller säga att de lurat av folk pengar. Att gå på bio eller betala för tv-kanaler, strömningstjänster, dvd eller vad det kan vara är ett eget val. Det är (hoppas jag) ingen som tvingar dig att se på Netflix. Och vill du inte betala för innehållet, så är ju frågan varför du ska titta på det överhuvudtaget? Är kvaliteten så låg att det inte är värt att betala för är det väl klokare att använda tiden till något vettigare än att se en film?

Filmbolagen har gjort stora vinster, men det är en riskfylld bransch. De flesta bolagen har haft ekonomiska problem i perioder. Och särskilt under senare år när fildelning har blivit möjlig.

Ja, stackars stackars Disney som har köpt 80% av filmindustrin så att allt som kommer ut är anpassat för barn. Hur ska stackars Disney klara sig ekonomiskt?

Det är bäst att staten går in och lagstiftar om att alla måste ha på sig ögonbindel så ingen råkar se en Disney-film utan att betala.
Citera
2026-07-06, 09:00
Medlem
Citat:

Precis.
Om man köper en film för fullpris, men bolaget vägrar låta dig ladda hem den och ha på hårddisken, och dagen efter plockar dom ner den ur sortimentet, så har dom stulit dina pengar.

Dom försvann från ditt konto.
Filmen försvinner från bolaget bara för att någon fildelar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in