2026-07-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Stöld av nåt som inte inte fins, en fil? Ja de flödar rätt mycket över internet. Kan upplysa om att alla filmer och alla serier finns att se samma sekund som de släpps helt fritt. Jag har inte tagit något, känner inte att banden överbelastas alls. Du kan inte ta något som inte existerar. Visst, hade jag stulit en dvd så visst men då har jag ju stulit nåt. Annat är det luft

Så du har fulstreamat något som inte existerar? Bara där låter det som ett konstigt val.
Sitter du och glor på en svart TV-skärm då eller?
Citera
2026-07-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EN123
Alla stora mediehus har ju slutat med fysisk media, köpa DVDer kommer ej va möjligt i framtiden.

Samtidigt blir det mer och mer tydligt att du inte ens äger något som du köper när det är digitalt. Detta blev ju glasklart när Sony blev av med massa licenser för diverse filmer och folk som hade ”köpt” dessa filmer tappade därmed sin åtkomst till dem. Läs det igen: de hade KÖPT filmen, inte hyrt den, under uppfattningen att de skulle äga den. Men nope, du äger inget när det är digitalt.

Och om man inte kan äga något digitalt, då borde det heller inte anses vara möjligt att stjäla något digitalt heller.

Torrents och nedladdning kommer ha en återkomst nu när utbudet är utspritt på 100 olika streamingtjänster och man inte ens kan lita på att de filmer man KÖPER är i ens ägo.

Det blir lite som med billiga produkter från Kina. I början när man flyttar produktionen från Europa men har ungefär samma priser som tidigare mot konsument är det guld och gröna skogar, men sen när konsumenterna börjar köpa direkt från kineserna istället (pga. produktionen i Kina man själva skapat) och kapar bort mellanhanden blir det panik. Man drar det hela tiden för långt och sätter igång processer som i slutändan förstör hela ens affärsidé.
Citera
2026-07-05, 12:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Snyggt och trevligt att de designat sidan som en gammal hederlig hemsida också, nice job!

Har inte förrän nu reflekterat över att det numera ligger en VPN i Firefox efter uppdatering. Fungerar utmärkt.
Tack för tipset. Kor redan firefox (och bahnhof) men har inte uppmärksammat.
Citera
2026-07-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
argumentationsfel 101

Vad är skillnaden då?
Båda är ju olagliga.
Citera
2026-07-05, 16:44
Medlem
rhymenocerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du har helt fel, det har ingenting med censur att göra. Det är ju bara de vill förhindra stöld. Det vill väl alla producenter av något. Eller hur.
Stöld?

Vid stöld enligt Brottsbalken (BrB 8 kap. 1 §) krävs det att man tar en fysisk sak från någon annan så att den ursprungliga ägaren förlorar sin besittning av saken.

Berätta gärna hur det är stöld?
Citera
2026-07-05, 19:47
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag kommer åt TPB utan att byta DNS.

Får testa igen. För ett par år sedan gick det inte med Telias dns
Citera
2026-07-05, 19:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Du missuppfattar. När de blockerar streamingsidorna (vilket tråden handlar om) blir det krångligare igen = i framtiden, alltså inte nu.

Om vi jämför för det såg ut för ”Svensson” 2004 så var det ungefär 100x krångligare än att bara gå in på en hemsida och streama valfritt innehåll - och nu pratar vi alltså om sidorna tråden handlar om, inte Netflix eller liknande.
Ja, det är så klart enklare att bara på in på Fulflix och klicka på något, det håller jag med om. Men grejen är ju att det är vare sig svårt, krångligt eller komplicerat att använda sig av torrents. Det är ju inte svårare än att ladda ner ett .doc och öppna i Word.
Citera
2026-07-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Får testa igen. För ett par år sedan gick det inte med Telias dns
Använder man Mullvad browser funkar det utan DNSbyte eller VPN.
Citera
2026-07-05, 21:01
Medlem
jag har bara telenor att välja på bland fiberleverantörer så jag måste använda mig av VPN för att nå alla sidor jag vill då denna typ av blockering hållt på sedan minst 2 år tillbaka hos mig

VPN löser alla dessa blockar utan problem
Citera
2026-07-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja, det är så klart enklare att bara på in på Fulflix och klicka på något, det håller jag med om. Men grejen är ju att det är vare sig svårt, krångligt eller komplicerat att använda sig av torrents. Det är ju inte svårare än att ladda ner ett .doc och öppna i Word.

Varje nivå av svårighet gör det oåtkomligt för en större del av befolkningen, men såklart har även torrents på sätt och vis blivit enklare - åtminstone att konsumera det man tankat ner. Tidigare var böket att man var tvungen att bränna DVD eller hitta något att spela upp komprimerade filer med det som höll folk borta, idag är den delen enklare men samtidigt bör man inte tanka via torrent utan att binda en lämplig VPN vilket kan upplevas krångligt eller skrämmande (alltså risken att göra fel så man kör utan).

Poängen är att det är för enkelt idag, detta gör det lite krångligare igen vilket återställer balansen till något mer hållbart.
Citera
2026-07-05, 22:03
Medlem
Hoppas att Bahnhof kommer att gynnas av detta, samt även ökad medvetenhet av folket (för det verkar inte finnas tillräckligt mycket av det idag).
Kan rekommendera Mullvad VPN.
Citera
2026-07-06, 00:18
Medlem
Låt dem, kan man inte hitta ett hundratals streamingsidor så förtjänar man inte att titta. Bara de svagbegåvade mellotittande wt svennar som bryr sig om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in