Igår, 18:49
Medlem
Replipunkts avatar
Nu närmar vi oss censurens mecca nordkorea, giriga människor vill nämligen begränsa vår fria rörelse på nätet.

https://www.borskollen.se/nyheter/10/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol
https://www.realtid.se/juridik/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol/

Citat:
Beslutet omfattar Bahnhof, Telia, Tele2, Telenor, Bredband2 och H3G Access. Operatörerna har tre veckor på sig att införa tekniska blockeringsåtgärder.
Bakom ansökan står bland andra Netflix, Disney, Paramount, Universal, Warner Bros, Columbia Pictures, SF Studios och Nordisk Film. Slut citat.

Tror ni att de kommar att lyckas med att begränsa vår frihet?
Går det att komma förbi en eventuell blockering med VPN?

Endast seriösa svar tack.
Senast redigerad av Replipunkt Igår kl. 19:20.
Citera
Igår, 19:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Nu närmar vi oss censurens mecca nordkorea, giriga människor vill nämligen begränsa vår fria rörelse på nätet.

https://www.borskollen.se/nyheter/10/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol

Citat:
Beslutet omfattar Bahnhof, Telia, Tele2, Telenor, Bredband2 och H3G Access. Operatörerna har tre veckor på sig att införa tekniska blockeringsåtgärder.
Bakom ansökan står bland andra Netflix, Disney, Paramount, Universal, Warner Bros, Columbia Pictures, SF Studios och Nordisk Film. Slut citat.

Går det att komma förbi en eventuell blockering med VPN?

Lite bättre citat från den låsta artikeln:
Citat:
Det blir hårdare krav på svenska internetleverantörer att stoppa olagligt uppladdade filmer.
Det är resultatet av en ny dom. Patent- och marknadsdomstolen ger nio filmbolag rätt i en tvist mot sex svenska bredbandsleverantörer.
Domstolen beslutar att internetoperatörerna ska blockera ett stort antal webbplatser som gör upphovsrättsskyddade filmer tillgängliga utan tillstånd.
Vad har detta med censur att göra? Jag tror inte ens att du vet vad censur är.
Givetvis är det förståeligt att de vill stänga ner hemsidor, där man kan se film olagligt. Det har inget med censur att göra. De förlorar pengar.
Om det lyckas, är en annan sak.
Senast redigerad av GormDenGamle Igår kl. 19:07.
Citera
Igår, 19:12
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Lite bättre citat från den låsta artikeln:
Vad har detta med censur att göra? Jag tror inte ens att du vet vad censur är.
Givetvis är det förståeligt att de vill stänga ner hemsidor, där man kan se film olagligt. Det har inget med censur att göra. De förlorar pengar.
Om det lyckas, är en annan sak.
Självklart är det censur om vi hindras från att besöka vissa sidor och ta del av information.
Citera
Igår, 19:18
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Självklart är det censur om vi hindras från att besöka vissa sidor och ta del av information.

Är du på riktigt? Eller lever du i en låtsasvärld?
Det är inte censur. De förhindrar olagligheter.
Citera
Igår, 19:19
Medlem
Onanikrems avatar
Det går komma runt med VPN. Även lite trixande med DNS skall det gå utan att betala för VPN enligt en kompis i UK, inget jag själv testat då jag fortfarande har fri tillgång änsålänge.
Citera
Igår, 19:20
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Är du på riktigt? Eller lever du i en låtsasvärld?
Det är inte censur. De förhindrar olagligheter.
Håll dig till ämnet pellejöns.
Citera
Igår, 19:21
Moderator
Amirons avatar
Banhof skrev om det här, härom dagen.

https://bahnhof.se/2026/07/02/bahnhof-avslojar-upphovsmaffian-i-hemlig-overenskommelse-med-internetoperatorer-om-censur/
Citera
Igår, 19:23
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det går komma runt med VPN. Även lite trixande med DNS skall det gå utan att betala för VPN enligt en kompis i UK, inget jag själv testat då jag fortfarande har fri tillgång änsålänge.
Tack för ett seriöst svar. Betalar för VPN gör jag redan så det är inget problem.
Citera
Igår, 19:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Kanske för vanligt folk, men aldrig för mig. Jag behöver redan nu (sedan ett par år tillbaks) använda VPN för att komma åt min favorittorrentsida.
Senast redigerad av Trolltestet Igår kl. 19:31.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
Bara att byta DNS server, eller köra med VPN. Mer än så lär ingen ISP försöka blockera åtkomsten då de hade behövt implementera nåt som liknar Kinas brandvägg där all trafik filtreras. Berörda sajter lär redan vara förberedda med alternativa domännamn, decentraliserade domäner, TOR och andra lösningar för att komma runt censuren.
Citera
Igår, 19:42
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:

Nej, det är inte censur att internetleverantörer blockerar hemsidor som begår upphovsrättsbrott.

Ledsen, men du får helt enkelt läsa på om vad censur är.
Citera
Igår, 19:44
Medlem
Piratebay har väl varit blockerad länge så att de skulle be om en förlängning är ju knappast en överraskning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in