Citat:
Ursprungligen postat av
d00rkey
Ibland är det rätt bra med frågeställningar som gör att man får tänka efter en smula. För visst är det så att HMF-lagen kan kännas "onödig" då HMF vid en ytlig anblick mest upplevs som att den kränker och sårar?
Men.. Folkmord, och andra riktiga övergrepp (våldtäkter t ex), sker inte något vakuum.
För att möjliggöra Förintelsen var nassarna tvungna att betinga (övertyga?) det egna folket att judar inte bara var eller är jordens avskum, utan ett dödligt hot mot allt ariskt, rent och "civiliserat". Och detta gällde alltså inte bara vissa judar (s k "bolsjevikjudar" t ex) utan överlag, generellt och utan undantag.
Detsamma gällde i Rwanda. För att möjliggöra folkmordet där var de tvungna att först betinga hutu-befolkningen med att tutsier (generellt och utan undantag) inte bara var fiender mot (alla) hutuer, utan de rätt kända beskrivningar som också förekom (i hutu-styrd media) var att tutsier egentligen inte var något annat än kackerlackor, t ex.
Detta är den absolut främsta anledningen till lagen mot hets mot folkgrupp, åtminstone som jag ser det! Alltså för att förhindra framtida folkmord eller andra (fysiska) övergrepp mot en viss folkgrupp, generellt alltså. Hetsar man bara mot enskilda eller särskilda individer så går nog lagen inte att tillämpa. Då handlar det snarare om förtal och ärekränkning.
Edit:
Samma sak gäller även vid mer interna "konflikter". De långa knivarnas natt kunde inte ske med mindre än att brunskjortorna felaktigt beskylldes för att vara nära att försöka genomföra en kupp. Nu var detta knappast ett folkmord, men principen är helt klart densamma.
Fast var de inte det då? Så klart inte alla de hemska epitet du nämner. Men definitivt "adversaries" (saknar rätt ord på svenska), konkurrenter eventuellt tom fiender överlag.
Min poäng här är att bara för att ett folk är ens fiende så bör man inte mörda dem alla. Speciellt då ett folk=/= alla dess individer. Men den här debatten blir jobbig att ha och folk kanske inte lyssnar, så man väljer istället för att tysta, intesant?
Tutsierna var om jag inte minns fel(antingen eller, möjligen tvärtom då) den minoritetsbefolkning som kolonialmakten Belgien använde och gav privilegier till för att kontrollera, utnyttja och exploatera majoritetsbefolkningen genom. På ett sätt är ju förrädare värre än yttre fiender och dessa agerade som förrädare mot den inhemska "afrikanska" befolkningen på det stora hela.
Judarna betedde sig likadant i Tyskland. Judar är kända för att bry sig mer om varandra än andra runt om dem som inte är Judar. De skapar organisationer som stöttar andra Judar, erbjuder nätverkning åt andra Judar, ser till att Judar får jobb, mm. De gjorde så i Tyskland då och gör det idag i hela världen.
Vi har nog mycket att lära av Judarna. Det har jag alltid sagt. Jag ville länge till och med bli en Jude då jag anser att de tar hand om varandra som man borde; familjen, samhället, gruppen.
Vad Tyskarna borde ha gjort är lärt av Judarna så klart. Eventuellt upplyst varandra om vad de ofta gör.
Eventuellt reglerat bort det.
Men mördat dem? För att de agerar som mindre hämndlystna och hänsyslösa nazister? För att de värnade sig själva före andra precis som nazisterna gjorde sen fast på ett bra mycket värre sätt? Usch. Judarna gynnar dessutom ofta sin omgivning efter att de gynnat sig själva, Nazisterna förtryckte som omgivning överallt. Till och med så kallade rasfränder.
Men den här diskussionen vill inte vår fina elit ha, undrar varför

?