2026-06-23, 11:15
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jag är kvinna.
Jaha! Och? Är det något som skulle säkerställa att vi som tror på vetenskap och verifierbara fakta möjligen skulle vara lite "snällare" (?) mot dig?

Citat:
Dags att föra in mig i ditt register över dissidenter så att du kan skicka Gestapo på mig kanske.
Åh, jisses! Konspirationerna har bevisligen stigit dig åt huvudet. (?) Du hamnar nog i mitt "register" i alla fall. Och alla vet ju vem Pripps0.0 är i det verkliga livet. Men det är inte Gestapo vi skickar på dig utan Aftonbladet. .. Och enbart för att du inte håller med oss.
Citera
2026-06-23, 18:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Och var utgår Domstolen sitt beslut i från?
(...)
ett domslut kan ändras om det tillför så mycket bevis att beslut är aktuellt att ändra. Och för närvarande är det 6 Miljoner räknas till har fallit offer.
Lustigt att du frågar, eftersom jag redan svarat på just den frågan. Boken du drar upp hela tiden var inte en av källorna som användes. Däremot tysk dokumentation (det lilla som överlevde), samt allierade undersökningar av lägren och såklart vittnesmål.
Nej domslut kan inte ändras, däremot kan man försätta det ur laga kraft med ett annat domslut... Nu är det ju så att som lagen är skriven så spelar det ingen roll. Det är nämligen inte siffran i sig: om du oemotsägligen bevisar att domstolen har fel och till och med får en svensk domstol att hålla med är det fortfarande olagligt att säga emot en "internationellt erkänd" domstol, dvs. ICC.
Om du tycker att det är orimligt så håller vi ju med varann.

Citat:
Den boken kom efter experimentet och kan visa på viss självinsikt hos Zimbardo, även om han försvarade metoderna i Stanford och avfärdade deltagarnas kritik intill sin död. Har dock inte läst boken.

Summa summarum. Exemplet om experimentet visar på att den officiella och erkända forskningen inte alltid behöver vara sann. Att begränsa eller förbjuda kritik mot förintelsen eller något överhuvudtaget blir därför vanskligt. Ingen av oss var där och kan veta till hundra procent om det officiella narrativet stämmer. Och även de som var där har individuella erfarenheter av vad som hände och hur.

Hur viktigt det är att hålla liv i en historia beror såklart på hur stor vinsten är.
Nej i boken trycker han starkt på att han gick alldeles för långt. Han föll själv offer för den effekt som beskrivs i boken och tyckte hela tiden att varje litet steg som togs inte var så farligt, men att när man ser tillbaka på det, eller om man ser det utifrån (vilket ju det var de som gjorde) så var det uppenbar galenskap.

Jag håller med om det du skriver... det var säkert en massa människor som dog. Miljoner? Kanske. Det var en stor mängd människor som spärrats in och som prioriterades allra lägst av en regering som dessutom var totalt ointresserad av deras mänskliga rättigheter. Vaktade av människor som antagligen befanns vara olämpliga för tjänstgöring vid fronten och som var 100% inställda på att fångarna var mänsklighetens fiender. Mat och läkemedel skickades hellre till frontlinjerna än till lägren. Även om det bara var det här så skulle dödligheten självklart vara skyhög.

Citat:
Thibault Le Texier
Tack, ska kolla upp!
Citera
2026-06-27, 05:31
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Just så….
Och om det som i fallet om de där 270k döda handlar om folk som försöker påskina att de minsann forskat och viftar med nåt nåt dokument de menar att de funnit där Röda Korset minsann säger att det bara dog 270k i lägren och inte klarar att läsa hela dokumentet, eller uppenbarligen helt avsiktligt undanhåller delar av detta dokument som klart och tydligt uppger att det INTE handlar om ALLA som dog/dödades i lägren, utan bara av de fångar som registrerats i lägren, och i klartext anger att dokumentet INTE kan användas för att visa den totala dödssiffran i nazisternas läger.

Då handlar det inte om seriös forskning enligt normal vetenskaplig metod, utan om ren manipulation och förnekande av de av normala historieforskningen välkända dokument.

Exakt så!!! De läser bara det de vill läsa! Så typiskt dem.

Samma sak med 271K är ju att Röda korset anser själv det är en förfalskning detta dokumentet.
Att det är en tjomme från Sydamerika som fixade denna skröna. Det är inte heller seriös forskning, hänvisa uppenbara förfalskningar.
Citera
2026-06-27, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberale Lejonborg
Det är inte förbjudet att förneka Förintelsen i Sverige. Saken prövades i en uppmärksammad rättegång om hets för folkgrupp för ett antal år sedan, men domen som blev prejudicerande, innefattade inte detta.

Tyskland och ett antal andra främst krigsdrabbade länder har en sådan lag och det förekommer vid flagranta överträdelser domar om det, men numera åtminstone i Tyskland som det har visats här någonstans, nästan enbart bötesstraff. Lagstiftningen om det är nog också med tillkomsten av Internet numera inte så betydelsefull.

Ny lag från 2024 gör det olagligt att förneka förintelsen

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/kriminalisering-av-fornekande-av-forintelsen-och-av-vissa-andra-allvarliga-brott/
Citera
2026-06-27, 05:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det gör de ju inte.

Det här blir mitt sista inlägg i den här tråden.

Jag kan informera om att anledningen till att era motdebattörer lämnar diskussioner i revisionism inte beror på att det är förbjudet att förminska förintelsen eller att ni lyckats övertyga dem med era argument. Det är snarare så att ni tröttar ut dem med er dumhet. Ni låtsas inte förstå, förvränger och misstolkar vad folk skriver och beter er oftare än mer sällan väldigt barnsligt.

Jag önskar av hela mitt hjärta att er "besättning" här inte gjorde er sak en björntjänst, för ingen vill ju känna sig lurad, men det är precis vad ni gör. Ni omvänder ingen, ni skapar fler tvivlare.

Men jag borde inte vara förvånad, att lura människan verkar vara ett genomgående modus operandi för de giriga och maktfullkomliga.

Vilka har det då? Vad får dig att tro de inte ha kontroll över hur många svenskar som lever?

Nej det stämmer inte alls! Under de åren jag har skrivit här och fått PM. Så är det minst 2 stycken som har ändrat uppfattning. Jag anser det är av okunskap, och de har för lite "kött på benet".
När de får mer kött på benen, skriver de oftast PM, ställer frågor och oftast svarar jag också på dem. Vet ej varför de inte vågar skriva i tråden!!?

Sedan vet jag av erfarenhet! Att de flesta "förnekare" ej ändrar sig av sin egen stolthet! Men de flesta vet man ej kan övertyga dem, man kan ge läsarna info, så de kan bestämma själv, som du nämnde innan.

Eftersom du har bestämt vilket läger du ska stå på, så går det ej övertyga dig, men kan visa läsare att ni besitter okunskap. Därav er slutledning att det ej hände.! Så oftast skriver jag till dem som läser ej till försöka övertyga "förnekare"

Du får gärna tro att det ej hände, jag kan ej övertyga dig! Men du får inte sprida i skolor och dylikt att det är sanning att det ej hände, eftersom det är en lögn. Därför lagen finnes?
Citera
2026-06-27, 06:02
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Lustigt att du frågar, eftersom jag redan svarat på just den frågan. Boken du drar upp hela tiden var inte en av källorna som användes. Däremot tysk dokumentation (det lilla som överlevde), samt allierade undersökningar av lägren och såklart vittnesmål.
Nej domslut kan inte ändras, däremot kan man försätta det ur laga kraft med ett annat domslut... Nu är det ju så att som lagen är skriven så spelar det ingen roll. Det är nämligen inte siffran i sig: om du oemotsägligen bevisar att domstolen har fel och till och med får en svensk domstol att hålla med är det fortfarande olagligt att säga emot en "internationellt erkänd" domstol, dvs. ICC.
Om du tycker att det är orimligt så håller vi ju med varann.

Ja du svarade på den, men ej kan förklara varför de inte skulle använda den största källan, de som rimligen skulle ha kontroll. Din förklaringen var ej övertygande alls!

Att du kommer påstående att dombeslut kan ej ändras, det är jag jätteförvånad att du kommer med så uppenbart osanning. Det första jag kan tänka på är domslutet att Christer Petterson var skyldig på mordet på Olof Palme. Det dombeslutet ändras senare till ICKE oskyldig!
Varifrån har du fått den info i från?

Som nämnda innan otaliga gånger, en domstol är ingen institution, den ska bara döma efter de lagar som finnes! Som institution har bestämt sig att siffran ej stämmer, så kan inte en domstol ignorera det. Det förstår du väl? Och för närvarande har domstol sin rätt at döma efter de nuvarande siffror på 6 miljoner, eftersom det är den som är den officiella siffran.
Citera
2026-06-27, 06:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är rätt duktig på att feltolka….

Jag diskuterar i denna forumdel av två anledningar.
1. jag lär mig mycket nytt om förintelsen, och kan även lära andra.
2. av rent intresse för förintelsen och de fakta och bevis den faktiskt vilar på, och fascination över hur många kan feltolka och vantolka, avsiktligt, vad som faktiskt finns klara dokument och bevis för bara för att det inte passar deras tro och åsikter. Det handlar inte om att jag ska få sista ordet utan fakta och bevis ska ha sista ordet, och jag välkomnar och accepterar seriösa fakta och bevis oavsett vilket håll de pekar åt.

En sak jag lärt mig genom alla år i denna forumdel och varthän i övrigt man ser ”tvivlarnas” och de rena förnekarnas påståenden och argument, är att de är generellt sett extremt oseriösa och kör med cherry picking och plockar vissa saker ur dukumenten som tycks stödja deras tro, men ignorerar vad som står strax efter som motbevisar dem. De är helt enkelt väldigt oärliga och oseriösa, det kan jag visa dig oräkneliga exempel på.

Samma sak för mig! Vi båda vet att det ej övertyg "förnekare" men kan visa läsare hur fel de har.
Därför lagen skapades? Även om den är lite tokig i mina ögon, men att ej skulle kunna diskutera det är ju tokigt!
Ju mer sätter sig in det, ju mer blir man övertygad om det.
Citera
2026-06-27, 06:13
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ny lag från 2024 gör det olagligt att förneka förintelsen

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/kriminalisering-av-fornekande-av-forintelsen-och-av-vissa-andra-allvarliga-brott/

Tack för den! Men gör det förbjudet att forska i det? För att komma fram till tex at det är fler eller mindre som föll offer för NSAP makt! Som om en forskningsgrupp i en valfri institution kommer fram till en annan siffra! Ska de då dömas efter lagen? Eftersom gruppen "förneka" den officiella siffran.
Citera
2026-06-27, 12:00
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Sedan vet jag av erfarenhet! Att de flesta "förnekare" ej ändrar sig av sin egen stolthet! Men de flesta vet man ej kan övertyga dem, man kan ge läsarna info, så de kan bestämma själv, som du nämnde innan.

Eftersom du har bestämt vilket läger du ska stå på, så går det ej övertyga dig, men kan visa läsare att ni besitter okunskap. Därav er slutledning att det ej hände.! Så oftast skriver jag till dem som läser ej till försöka övertyga "förnekare"
Exakt så! Om man skulle "råka" förändra en ren förnekares åsikt så är det en helt klar bonus. Men man hoppas dock att den "allmänhet" som möjligen läser något i detta delforum finner förnekarnas argument både ihåliga och mindre förtroendeingivande, och ja, ibland rent av lögnaktiga.

Citat:
Du [inte jag] får gärna tro att det ej hände, jag kan ej övertyga dig! Men du får inte sprida i skolor och dylikt att det är sanning att det ej hände, eftersom det är en lögn. Därför lagen finnes?
Personligen tycker jag faktiskt att det är rätt bra att lagar mot förnekare av folkrättsbrott och särskilt folkmord finns. Att ha en åsikt, t ex här på Flashback, är inte detsamma som att aktivt sprida rena nazistlögner. (Gränsdragningen blir dock lite krånglig ibland.)

Varför inga lagar mot att (exempelvis) hävda att jorden är platt då, kanske någon kan undra. Jo, för att de allra allra flesta vet att det är knäppgökar man har att göra med. Att förneka Förintelsen (och andra folkmord) har dock i grunden ett uppenbart politiskt motiv. Nämligen att tvätta nazismens skitbruna byk så att den ideologin möjligen skulle kunna bli gångbar igen.
Senast redigerad av d00rkey 2026-06-27 kl. 12:04.
Citera
2026-06-28, 03:27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Exakt så! Om man skulle "råka" förändra en ren förnekares åsikt så är det en helt klar bonus. Men man hoppas dock att den "allmänhet" som möjligen läser något i detta delforum finner förnekarnas argument både ihåliga och mindre förtroendeingivande, och ja, ibland rent av lögnaktiga.
Ja man kan knappt hålla sig för grin, när de tafatt försöker försvara sig med all olika medel.
Som det klassiska för många år sedan, när de påstod helt fullt allvarligt att Zyklon B var ju absolut inte dödligt! I dag hör man ingen nämna det av dem.

Eller annat är ju att författarna(förnekare) anser det ej går bränna en kropp fortare än 1 timme! Det har de läst och sett youtube videos på det. De är skolad om det! Helt plötsligen kan de bättre än de som tillverkade dessa ugnar (Topf) och dess toppingenjörer som både i tonvis med dokumenter att det går visst bränna fortare än en timme och flera stycken åt gången. Är det lagen är tillför?

Citat:
Personligen tycker jag faktiskt att det är rätt bra att lagar mot förnekare av folkrättsbrott och särskilt folkmord finns. Att ha en åsikt, t ex här på Flashback, är inte detsamma som att aktivt sprida rena nazistlögner. (Gränsdragningen blir dock lite krånglig ibland.)

Varför inga lagar mot att (exempelvis) hävda att jorden är platt då, kanske någon kan undra. Jo, för att de allra allra flesta vet att det är knäppgökar man har att göra med. Att förneka Förintelsen (och andra folkmord) har dock i grunden ett uppenbart politiskt motiv. Nämligen att tvätta nazismens skitbruna byk så att den ideologin möjligen skulle kunna bli gångbar igen.

Ja, jag håller med dig där! Bara för man inte tro på att NSDAP ville "utrota" judarna, så är de inte nazister. Bara för de flesta nynazister i dag tro inte på "utrotningen"

Ja, det är känsligt med denna lag tydligen. Men helt klart är att det inte olagligt att forska i det och komma med en annan siffra än den officiella OM man kan inte övertyga att siffran ej stämmer. Vilket jag tro de flesta fall faller på det.
Citera
2026-06-30, 18:17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ja du svarade på den, men ej kan förklara varför de inte skulle använda den största källan, de som rimligen skulle ha kontroll. Din förklaringen var ej övertygande alls!

Att du kommer påstående att dombeslut kan ej ändras, det är jag jätteförvånad att du kommer med så uppenbart osanning. Det första jag kan tänka på är domslutet att Christer Petterson var skyldig på mordet på Olof Palme. Det dombeslutet ändras senare till ICKE oskyldig!
Varifrån har du fått den info i från?

Som nämnda innan otaliga gånger, en domstol är ingen institution, den ska bara döma efter de lagar som finnes! Som institution har bestämt sig att siffran ej stämmer, så kan inte en domstol ignorera det. Det förstår du väl? Och för närvarande har domstol sin rätt at döma efter de nuvarande siffror på 6 miljoner, eftersom det är den som är den officiella siffran.
Jag tycker inte att det är upp till mig att förklara varför de inte ville använda en viss källa och istället föredrog en annan. Jag kan bara säga att. Inte varför.

Såklart kan du inte ändra ett domslut? Du kan däremot fatta ett nytt domslut, som tar laga kraft istället för det gamla.

Du säger att domstol ska bara döma efter de lagar som finns. Den gör ju det. Den gör det även när den dömer dig för att du sagt emot en domstol. Läs lagen: det olagliga är att säga emot domstolen. Och nu menas alltså även utländska domstolar, så länge de är "internationellt erkända".
Citera
2026-07-04, 19:13
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag tycker inte att det är upp till mig att förklara varför de inte ville använda en viss källa och istället föredrog en annan. Jag kan bara säga att. Inte varför.
Med andra ord, så kan du inte belägga det faktum att de använde den boken som en AV MÅNGA källor för bevisföring?

Citat:
Såklart kan du inte ändra ett domslut? Du kan däremot fatta ett nytt domslut, som tar laga kraft istället för det gamla.
Ser du inte hur tokig du skriver? För kunna fatta en nytt beslut behövs en resning av dombeslutet, vilket jag skrev. Man kan överklaga en dom upp till högsta domstolen. Eller gör en JO anmälan! m.m.

Citat:
Du säger att domstol ska bara döma efter de lagar som finns. Den gör ju det. Den gör det även när den dömer dig för att du sagt emot en domstol. Läs lagen: det olagliga är att säga emot domstolen. Och nu menas alltså även utländska domstolar, så länge de är "internationellt erkända".
Men kära vän, klart du får säga emot en dombeslut under pågående process. Är processen avslutad, så kan du överklaga dombeslut och få en resning. Hur tro du de gjorde med Christer Petterssons fall?

Tro herrn får läsa på litte grann!! Då förstår du det går utmärkt forska i Förintelsen om andra siffror så länge de följer den vanlig processen. Men du ska kunna övertyga domstolen att den officiella siffran är ej rätt och du har tillräcklig bevis för att siffran ej stämmer, så du kan göra en resning. Det är inte förbjudet, som ni vill få det till, det gäller bara ha tillräcklig kött på benet att övertyga Domstolen, precis som David Irving försökte.

Precis som vi har sagt hela tiden!
Så fortfarande svar till TS fråga: Är det förbjudet att förneka förintelsen i Sverige? Nej, det är inte det, så länge du inte officiellt kommer med ett påstående utan bevis för din sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in