2026-07-05, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Ja det är möjligt, man vet så klart inte. Jag tror iallafall inte de lägger energi på vemsomhelst, det är liksom inte gratis. En utryckning med tillhörande husrannsakan kostar troligen lika mycket som om brandkåren får rycka ut när det brinner.
Med ai så plockas säkert nyckelord upp, som gärna tas ur sin kontext. Det var ju t.ex minst två fall under plandemin där två män var ett hårstrå från att bli gripna för att vara pedofiler, bara för att en ai feltolkat bilder till en onlineläkare och sedan scannat igenom telefonen och skickat allting till fbi.

Dessutom, vill man ens leva i ett land som inför mer och mer övervakning, kontroll och förbud mot sin egen befolkning, oavsett om just du är avlyssnad nu eller inte?
Vad får dig att tro att just du INTE skulle vara avlyssnad och/eller spårad? Eller din tjej/fru eller annan person? Vad får dig att tro att du inte blir det framöver? Och att det används mot dig?
Senast redigerad av Jumpjet 2026-07-05 kl. 19:36.
Citera
2026-07-05, 19:35
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Med ai så plockas säkert nyckelord upp, som gärna tas ur sin kontext. Det var ju t.ex minst två fall under plandemin där två män var ett hårstrå från att bli gripna för att vara pedofiler, bara för att en ai feltolkat bilder till en onlineläkare och sedan scannat igenom telefonen och skickat allting till fbi.

Var det i Sverige?
Citera
2026-07-05, 19:36
Avstängd
Citat:
Var det i Sverige?
Nej, men det var ett exempel på hur illa det fungerar. vad får dig att tro att det skulle fungera bättre i sverige, särskilt som de vill införa chat control?

Tänk efter lite nu istället för att hänga upp dig på oväsentligheter.
Citera
2026-07-05, 19:37
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Nej, men det var ett exempel på hur illa det fungerar. vad får dig att tro att det skulle fungera bättre i sverige, särskilt som de vill införa chat control?

Tänk efter lite nu istället för att hänga upp dig på oväsentligheter.

Det är ju du som skriver det, och det är väl Sverige det skrivs om i tråden?
Citera
2026-07-05, 19:38
Avstängd
Citat:
Det är ju du som skriver det, och det är väl Sverige det skrivs om i tråden?
Du är uppenbarligen för trög för att begripa. Jag skiter i det här nu.
Citera
2026-07-06, 10:17
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Du är uppenbarligen för trög för att begripa. Jag skiter i det här nu.

Inte alls, det var Du som skrev att under pandemin höll två män på att åka dit för att vara pedofiler, AI hade feltolkat bilder som skickades till nån Online-läkare. Antar att det var bilder på deras sjuka barn då eller nåt sånt. Jag frågade om det var här i Sverige detta hade hänt och då tyckte du det var oväsentligt? Jag är helt övertygad om att det kan gå till överdrift när det kommer till sånt där, men vad som händer i andra länder är oväsentligt för mig.
Citera
2026-07-06, 13:26
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
En provanställning kan sägas upp när som helst. Arbetsgivaren behöver inte ens motivera varför.

Så om jag går till tidningen eller liknande så faller din tes ju.
Citera
2026-07-06, 15:37
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Eftersom trådstarten saknar någon som helst struktur tog jag mig friheten att lista ett par relevanta frågeställningar jag åtminstone gissar att TS önskar få svar på.

1) Fick inte nåt ärendenummer men de sa bara att de misstänkte grovt narkotikabrott på vår adress!?
Facit: Är det korrekt agerat av Polismyndigheten att inte hänvisa till något ärendenummer?
samt:
Är det korrekt agerat av Polismyndigheten att ändå avslöja brottsmisstanken?

2) Nu läser jag i tidningen Dagens Juridik att husrannsakan är gjort på fel adress i våran by! Tänk om det är våran grej, borde vi inte ha blivit informerade om detta då?
Facit: Är Polismyndigheten skyldiga att informera den som drabbas av en husrannsakan huruvida media även noterats om händelsen?

3) Vad finns det mer att göra, speciellt för sonen som blev av med jobbet, han hade provanställning så tyvärr har han inte mycket att gå på där.
Facit: Finns det lagstöd för att TS son avskedats på grund av en felaktig misstanke?

Är det symptomatiskt för jurister att inte kunna läsa mellan raderna, eller är folk bara extremt jävla efterblivna här just idag? Det är fan illa ställt när en autist med avsaknad av förmåga att förstå det outtalade och inte sväva iväg i sin egna tankevärld måste rätta er jävla idioter.

Notera alltså att tråden är postad i "juridik"-forumet.

Vart fan är Aramir2, Kallebrogren, Iknowafewthings, Mr.RedHat och de andra sköningarna när man behöver dem? Föredrar till och med sebnies nyanslösa ordsallader framför den här jävla fitt-tråden.

Skärp er.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-07-06 kl. 15:39.
Citera
2026-07-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Han skriver kanske inte så tydligt men är helt säker på att han menar att idag och tidigare när polisen har fuskat och gjort husrannsakan utan tillräckligt lagstöd så har de tvingats hitta på ursäkter, som t.ex. "fel adress", kände lukten av cannabis, anonymt tips om att någon var i fara etc.

Men i och med att man ger polisen mer och mer befogenheter och ställer mycket lägre krav på att utföra tvångsåtgärder så kommer polisen heller inte behöva hitta på ursäkter.
Det blir mindre "ojdå, måste varit fel adress" när de gjort bort sig och istället, "arbetat enligt gällande rutiner och lagar" när de uppenbart utfört tvångshandling på väldigt svag grund men lagen tillåter det.

Man kommer alltså utföra mycket mer tvångsåtgärder, de kommer bara inte behöva hitta på ursäkter för dem eftersom lagen tillåter det.

Helt makalöst att få läsa att du helt öppet medger allt här ovan.
Hur kommer det sig att du väljer att plötsligt medge att så här går det till, trots att du inte har några som helst krav på dig att göra så på ett anonymt forum?

När vi ändå är i farten, används även den gamla patenterade "förtitten" alltjämt?
Citera
2026-07-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Tidigare?

Det där lät suspekt. Så kan man ju inte säga, då låter det som att ni inte höll på med droger tidigare men nu är det andra bullar

Det låter ju lite som att du är den som inte vet vad som har hänt. Hur fick din sons jobb reda på det här? Vad märkligt. Har dom gjort ett drogtest på honom på jobbet kanske? För på vilket sätt känns det otryggt för jobbet att en nykter person - som dessutom är oskyldig - ska kännas otrygg? Alltså va? Kan det vara någon på jobbet som larmat om detta och därför fick polisen information om att det skulle finnas knark i ert hem? Någon jävlig person på jobbet som kanske hatar din son? Det finns psykopater 🤷‍♀️

Det låter väldigt oprofessionellt av polisen att göra husrannsakan och sedan inte säga att det var fel adress och be om ursäkt? Det betyder ju att misstankarna finns kvar men att dom inte hittade gömman.

Hade jag varit du, så hade jag inte skapat den här tråden för du kommer råka försäga dig eller råka säga någonting som kommer låta som att någon i familjen är skyldig. Och när du ringer på måndag så är det inte så svårt att koppla samtalet till den här tråden.

Har ni blivit lämnade ifred nu så gå vidare bara. Polisen får göra en husrannsakan om det finns en brottsmisstanke, och det sa dom ju själva att det fanns.
Fått till svar brottsmisstanke på adressen men inte på oss som bor här, förstår inget!? Hur fan kan nån använda vår adress utan vår vetskap?
Citera
2026-07-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Fått till svar brottsmisstanke på adressen men inte på oss som bor här, förstår inget!? Hur fan kan nån använda vår adress utan vår vetskap?
Har du kollat att ingen mer skrivit sig på er adress? Bra ide att spärra så det inte går hos skatteverket.
Citera
2026-07-09, 02:26
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Har ni en postlåda som vemsomhelst kan öppna, som man har om man bor i hus?

I sådana fall skulle det kunna handla om någon som beställt något till er adress och i exempelvis din sons namn och som fastnat i någon kontroll hos PostNord eller i tullen. Har exempelvis ett halvt kilo tjack beslagtagits som var på väg till er adress misstänker de rimligtvis att det redan kan finnas narkotika hos er -- alternativt hjälpmedel som våg, påsar och anteckningar/kundlistor som ger viss stödbevisning för att beställaren var ni.

Skulle säga att detta är hyfsat vanligt förekommande just med postlådor som står i anslutning till ett hus som vemsomhelst kan fiska upp posten ur. Särskilt nu när det är semestertider och de vet att folk ofta inte är hemma, men det kan också handla om någon som bor i nära anslutning och håller koll på när posten kommer och helt enkelt fiskar upp det i direkt anslutning till att det lagts på din låda.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-07-09 kl. 02:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in